SD vet exakt var han ska klämma till. SD alltid lika lugn, J*erry alltid lika orolig.
Det här är när J*erry raderar i sin mobil vid toabesöket.
Anmärkningsvärt är att SD inte verkar undra vad som har raderats, inte heller reagerar negativt på det, som man borde göra om man har rent mjöl i påsen. Den naturliga reaktionen borde vara; vad har du raderat och varför?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Avlyssning SD-J*erry 18 okt-18
Raderingen:
A 154/1
[...]
Telefonsamtal Stefan -Jerry 2018-10-18, 19:17:12, PM, 2019-10-21 15:58 diarienr: 5000-K574218-18
" Så då gick jag på toan och då .. då gick dom ut först och pratade,
och sen kom dom in, sen fick vi gå på toan, dom gick och hämta nyckeln. Sen det.. det var då
jag radera allting.
ST: Ja juste.
JE: Det här kan .. det här kan ligga mig till last sen, det vet jag inte. Men jag,jag vet inte hur
Telegram fungerar, syns det i min mobil att jag har raderat historiken, eller är det bara tom?
ST: Det är bara tomt.
JE: Jag kommer bara säga till dom att ja, jag har raderat historiken hela tiden. "
[...]
154/2
SD klämmer till J*erry:
" jag känner mig alltså att ni målar mig i ett hörn. Ni frågar mig om saker som hände för fem månader sen och när jag inte svarar rätt då, då liksom då påtalar ni var .. varför .. varför minns du inte det? säger dom och sådär. Och det vet.. det.. hela tiden genom mitt .. det går genom mitt huvud, när du förklarar hur dina förhör har gått till.
ST: Mmh.
JE: Alltså det.. det är. .. liksom ..
ST: Aah.
JE: .. jag säger .. jag säger flera gånger till dom, jag har inte gjort nått, liksom.
ST: Aah.
JE: Så att, jag .. jag fattar det inte liksom.
ST: Men alltså, men vafan är ...
JE: Det är riktigt hårt alltså. Riktigt, riktigt hårt.
ST: Jahadu. Men du undra om det är så att dom ... (småskrattar) Ja, jag är ledsen Jerry men
jag är ju mig själv närmast, undra om det är så att jag är på väg ut ur utredningen. Att dom
snart är färdiga med mig?
JE: Nej. Nej jag tror inte det. För att jag .. jag har inte gjort det så att det kan ..
ST: Nej .. men (skrattar) det har inte jag heller. Där är vi lika. "
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Lite typiskt SD.
Han skulle inte kunna säga till J*erry, usch, det är otrevligt. Jag förstår hur det känns. Men jag tror inte att du är misstänkt.
Istället passar han på att tala om för J*erry att så är det nog:
1. hintar om att det är J*erry som nu är misstänkt. SD verkar nästan njuta av att skrämma JG.
2. genom detta vill han visa att han själv nästan nu är avförd, naturligtvis för att han är oskyldig.