2020-03-15, 07:02
Medlem
Att stänga gränserna kanske inte hjälper mer än marginellt ur den synpunkten att bara minska smittspridning. Det kommer däremot avlasta samhället. Migranterna kommer väl fortfarande vilket är helt sinnessjukt i den här situationen.
För övrigt är det helt katastrofalt att inte ansvariga sett till att skyddsutrustning finns, det har funnits 3månaders startsträcka. Huvuden kommer rulla när det här är över.
Citera
2020-03-15, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det är troligen så att skyddskläder kommer omdistrubieras. Min kommun inom socialtjänsten fick i torsdags inventera all relevant utrustning.
Det kan mycket väl bli så att vi kommer bli av med det vi har till vårdboenden samt sjukhus.
Problemet är att vi inte kommer ha något men ändå måste träffa sjuka, oskyddade
Ja det är förjävligt. Att det inte kan finnas sånt där i lager.

Jag var naiv. Jag trodde faktiskt att det fanns mer utrustning än vad som nu visar sig.
Citera
2020-03-15, 07:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Derfor har ikke Sverige strengere krav
I Sverige holder skolene åpent og kun personer med symptomer skal holde seg hjemme. Anders Tegnell i den svenske Folkehelsemyndigheten sier strengere tiltak vil gjøre driften av samfunnet verre og ikke bekjempe betydelig mer smitte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQKGap/derfor-har-ikke-sverige-strengere-krav

Burde få en #PrayForSweden hashtag til å trende på twitter snart. RIP

Tydligt att Tegnell inte har nån som helst vilja att fördröja peaken. Förstår han inte att sjukvården behöver all fördröjning utsmetning som är möjligt.
Citera
2020-03-15, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Att stänga gränserna kanske inte hjälper mer än marginellt ur den synpunkten att bara minska smittspridning. Det kommer däremot avlasta samhället. Migranterna kommer väl fortfarande vilket är helt sinnessjukt i den här situationen.
För övrigt är det helt katastrofalt att inte ansvariga sett till att skyddsutrustning finns, det har funnits 3månaders startsträcka. Huvuden kommer rulla när det här är över.

Klart är att anhöriginvandringen kommer att fortsätta. Det är ju en punkt i Januariavtalet och som C, MP och kämpar för. Över 100 000 från Syrien Iran och andra länder ska komma i år.
Citera
2020-03-15, 07:05
Medlem
Coronavirus: only way to prevent health care system collapse is enforce lockdown as soon as possible

https://www.liveleak.com/view?t=sQo3I_1584226664

A doctor in Turin, Italy says he wants to warn the world, "the only way to prevent a health care system collapse is to enforce a lockdown as soon as possible" and to "increase ICU capacity." He says Turin is probably 9-10 days behind Lombardy.

Jämställda Sverige kör tvärtom strategi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden men hur fan kan sjukvården "gå på sina bara knän" och redan sakna material efter endast ca 1000 insjuknade och de flesta sitter hemma i karantän?

För att sjukvården i Sverige gick på knäna redan innan corona.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Skyddskläder kommer omdistrubieras.
tid.
– Vi ser över inhemsk produktion och eventuell omdistribution. Ingen personal i någon region ska behöva jobba utan att känna sig trygg.
Sagt av socialstyrelsens krisberedningschef

Min kommun i Stockholm fick panikbud i torsdags att inventera all relevant skyddsutrustning (handskar, visir, sprit mm) och skicka in omedelbar förteckning samma dag.
Citera
2020-03-15, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden men hur fan kan sjukvården "gå på sina bara knän" och redan sakna material efter endast ca 1000 insjuknade och de flesta sitter hemma i karantän?
Därför att väldigt många puckon söker i onödan och skyddskläderna är ofta engångs.....
Det är väldigt få som ligger i Respairator i Sverige pga Corona är inte säker men tror det är två just nu...
Ge fan i att blockera sjukdomen utan orsak istället
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte om jag är av nåt speciellt virke men kan jag vårda patienter med egentillverkade skydd så kommer jag att fortsätta.

Man får väl knåpa ihop nåt av kaffefilter gem och gummiband.

Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag övergav en patient.

Snorkel med Dammsugarpåse?
Citera
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Corona huvuden ja, tegnell med fler får kliva åt sidan med fallskärm m.m
Citera
2020-03-15, 07:07
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är förjävligt. Att det inte kan finnas sånt där i lager.

Jag var naiv. Jag trodde faktiskt att det fanns mer utrustning än vad som nu visar sig.
Ja det är hemskt och risken att personal far illa ökar
Citera
2020-03-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
För att sjukvården i Sverige gick på knäna redan innan corona.
Ja redan vid 13 helgen var det krigsrubriker om att vården gick på knäna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in