2020-03-15, 06:57
Medlem
Läste att skyddsutrustningen sinar på våra sjukhus. På ett så tillverkar dem munskydd av overheadpapper och gummisnoddar.. Va faaan e detta. Löven vill ha in varenda immigrant som kan vara en möjlig Akilov. Men inte lägga resurser på sina egna. Hoppas han får Corona å dör..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vaknade och i några sekunder så hade jag glömt Corona. Det var skönt men sedan kom ångesten tillbaka. Ska det vara så här? Varje dag ännu värre. Nu såg jag att Tengnell säger att hemkarantän inte spelar någon roll och att reseförbudet från UD är onödigt.
Att han fortfarande får uttala sig är en gåta i sig. Allt han säger är fel och direkt livsfarligt. Hans enda taktik är att smitta ner hela folket så att de blir immuna. Därför motsätter han sig alla åtgärder.
Men vem vill bli Corona sjuk?
Hur många som kommer att dö om man gör så vet vi inte och det värsta är att man kanske inte blir immun i alla fall. Mycket troligt bär man på viruset resten av livet om man inte dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hon hade epilepsi
Är väl då i riskzonen?
Citera
2020-03-15, 06:58
Medlem
Här är källan

Visir av overhead-papper”

”I region Sörmland tillverkar man skyddsvisir av overheadpapper och gummisnoddar”, skriver en person.

”Vi har inte någon handlingsplan för hur vi ska agera när vi varit i kontakt med patient med misstänkt coronasmitta. Vi har inte någon skyddsutrustning utöver den som används vid basala hygienrutiner. Inga munskydd, visir, ordentliga förkläden”, skriver en sjuksköterska som arbetar i norra Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb3ra3/ingen-ska-jobba-utan-att-kanna-sig-trygg
Citera
Medlem
Newfields avatar
vilken jäkla farlig situation vi står inför. Anders Tegnell motsätter sig alla WHOs råd samtidigt som vården står inför en stor kollaps. Flera hundra vårdarbetare som ringer till Aftonbladet och slår larm. Man tillverkar skyddsutrustning av overheadplast och gummisnoddar.

Och detta är bara början....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Isåfall är det jävligt kass

Har en dödlighet på 3-4%.
Det är sämre än en bokstavstrogen jihadist med en osthyvel.
Jo, visst är det "kasst" hittills men vi vet inte när vi blir av med viruset och det kanske skördar många fler på lång sikt.
Tänker om viruset skulle bli resistent på något sätt eller om det t.o.m evolverar till något annat och utvecklar andra sjukdomar med tiden.
Citera
2020-03-15, 06:59
Medlem
Derfor har ikke Sverige strengere krav
I Sverige holder skolene åpent og kun personer med symptomer skal holde seg hjemme. Anders Tegnell i den svenske Folkehelsemyndigheten sier strengere tiltak vil gjøre driften av samfunnet verre og ikke bekjempe betydelig mer smitte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQKGap/derfor-har-ikke-sverige-strengere-krav

Burde få en #PrayForSweden hashtag til å trende på twitter snart. RIP
Citera
2020-03-15, 06:59
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte om jag är av nåt speciellt virke men kan jag vårda patienter med egentillverkade skydd så kommer jag att fortsätta.

Man får väl knåpa ihop nåt av kaffefilter gem och gummiband.

Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag övergav en patient.
Det är troligen så att skyddskläder kommer omdistrubieras. Min kommun inom socialtjänsten fick i torsdags inventera all relevant utrustning.
Det kan mycket väl bli så att vi kommer bli av med det vi har till vårdboenden samt sjukhus.
Problemet är att vi inte kommer ha något men ändå måste träffa sjuka, oskyddade
Citera
2020-03-15, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hur kan viruset överleva i Afrika och Thailand om det är känsligt för värme?
Tro inte på allt du läser från Thailand. Deras hälsominister säger nu att det är vi utlänningar, farangs, som bor här som skadat landet. Vi duschar för lite, sa han.

"BREAKING: Govt health minister: Watch out for "dirty farangs" spreading the virus in Thailand; Health ministry reports five new coronavirus cases". This he said on twitter/ThaiVisa
Tidigare sa han att vi var idioter som inte bar mask hele tiden utan vid matbordet.

Vi vet inget om corona läget då de tusentals i karantän bara försvann och hur då förstår nog alla!
Citera
2020-03-15, 07:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det verkar lågt räknat. USA har väl över trehundra miljoner invånare?

Om vi räknar lågt med 50% smittade o 1% döda
327*0,5*,01=1.6 miljoner

Mellan 1.5 och 2 miljoner döda kanske?
Citera
2020-03-15, 07:01
Medlem
Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden men hur fan kan sjukvården "gå på sina bara knän" och redan sakna material efter endast ca 1000 insjuknade och de flesta sitter hemma i karantän?
Citera
2020-03-15, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
"Vårdpersonal rasar mot regionerna och bristen på skyddsutrustning.
Hundratals har hört av sig till Aftonbladet och larmat.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb3ra3/ingen-ska-jobba-utan-att-kanna-sig-trygg
"Det finns ingen utrustning kvar nu, säger en akutsjuksköterska till Aftonbladet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5mAo/larmet-inifran-varden-finns-ingen-skyddsutrustning

”Vi är nu flertalet kollegor som för egna pengar köpt korrekta munskydd”, skriver en sjuksköterska i region Skåne och fortsätter:

”Sjukvårdens skyddsutrustning redan verkar vara slut. Innan politikerna diskuterat färdigt i EU vem som ska skicka skydd till vem så kommer det vara försent”.

https://samnytt.se/sjukhus-tvingas-tillverka-ansiktsskydd-av-overheadblad/
Ja det är ju alldeles utmärkt. Ja att folk ryter till. Hoppas att det blir slut på just-in-time tänket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in