2020-03-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Undrar hur man ska upprätthålla ordningen... hemvärnet?
Polis i första han men säkert även militär om det blir personalkrävande.

Riksdagen kan säkert utöka pliktlagstiftninigen så att flera kan kallas in till totalförsvarstjänst.

Men jag är absolut ingen jurist.
Citera
2020-03-15, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Du tillhör riskgruppen då antar jag? Antar att du inte bryr dig om du blir steril iaf.
Jag genomgick klimakteriet för många år sedan, så min fertilitet är inget som bryr mih.

Jag är mest orolig för familj, släktingar och vänner. Om jag nu ska vara orolig.
Citera
2020-03-15, 04:32
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Undrar hur man ska upprätthålla ordningen... hemvärnet?
Cirkulerar uppgifter "insatta"förberedelser någor "Stort kommer hända maj månad.
Samt operation "josephine" i närtid.
Citera
2020-03-15, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Inget vad jag vet.

Negerländerna I Afrika har dock inget annat val om det kommer kommer dit. De kan inte ens testa. En testpinne kostar ju en månadslön för dom. Det blir lika som här med andra ord.

Vi och Afrika. Så illa ställt är det med Sverige nuförtiden, för den som inte fattat det än.

Om Sverige, UK och Afrika satsar på flockmentalitet, innebär inte det att övriga världen också måste satsa på flockmentalitet? Om vissa länder låter viruset spridas ostoppat, så kommer ju de länder som isolerade viruset ändå få tillbaka det förr eller senare. Som exempel så bor det en miljoner kineser i Afrika och 200 tusen afrikaner i Kina.
Citera
2020-03-15, 04:36
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Cirkulerar uppgifter "insatta"förberedelser någor "Stort kommer hända maj månad.
Samt operation "josephine" i närtid.

Källor på dessa?
Citera
2020-03-15, 04:36
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker det är positivt att UD avråder från utlandsresor. Dsnskarna låter inte heller Svenskar att flyga från Kastrup. Alltid nåt.

Wow... No offence men det är tragiskt att se hur apatiska en del har blivit i det här landet. Jag börjar tro att svenskarna kommer att gå under i en stilla suck. Just nu sätter Tegnell och Steffe en kniv mot din farmors strupe och du blir glad över att UD rekommenderar människor att inte flyga?

Kan någon väcka mig ur den här jävla mardrömmen?
Senast redigerad av BorkaOdalman 2020-03-15 kl. 04:45.
Citera
2020-03-15, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Wow... No offence men det är tragiskt att se hur apatiska en del har blivit i det här landet. Jag börjar tro att svenskarna kommer att gå under i en stilla suck. Just nu sitter Tegnell och Steffe en kniv mot din farmors strupe och du blir glad över att UD rekommenderar människor att inte flyga?
Nja, det kan ju inte skada att de gör så i alla fall . . .

Jag har en helt annan inställning till det här; Virusepidemier är halt enkelt något livsfarligt som är en del av människans förutsättningar här på jorden. Jag tror helt enkelt inte att det spelar så stor roll vad regeringar gör, viruset sprider sig som det faller det in. Möjligen kan man sätta hela befolkningen i karantän men då dör vi ju snart av vattenbrist eftersom teknikerna på vattenverket sitter i karantän. Mat eller el får vi inte heller.

Vi ska vara glada att det här inte är den globala pandemi som har förutsättningar att decimera världen befolkning i samma grad som pesten.

För en sådan pandemi kommer, förr eller senare.

Det enda sättet att fortsätta vara rationell genom att bli litet mer stoisk.

EDIT: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stoicism
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-15 kl. 04:50.
Citera
2020-03-15, 04:50
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Wow... No offence men det är tragiskt att se hur apatiska en del har blivit i det här landet. Jag börjar tro att svenskarna kommer att gå under i en stilla suck. Just nu sätter Tegnell och Steffe en kniv mot din farmors strupe och du blir glad över att UD rekommenderar människor att inte flyga?

Håller med, det senaste är att hjärntvätta folk att fenomenet o begreppet "flockimmunitet" är en metod att bekämpa epidemier.
Citera
2020-03-15, 04:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Kan någon väcka mig ur den här jävla mardrömmen?

Med sådana som Tegnell och Steffe i befäl är det väl inte så konstigt att folk blir det. Till vår fördel har vi en rätt så bra folkhälsa. Spanska sjukan tog bara 2% av oss mot världen siffror på upp mot 20%. Vi får hoppas det blir något liknade här. Trots usel ledning.
Citera
2020-03-15, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Håller med, det senaste är att hjärntvätta folk att fenomenet o begreppet "flockimmunitet" är en metod att bekämpa epidemier.
Ja men det var ju i UK.
Citera
2020-03-15, 05:00
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Nja, det kan ju inte skada att de gör så i alla fall . . .

Jag har en helt annan inställning till det här; Virusepidemier är halt enkelt något livsfarligt som är en del av människans förutsättningar här på jorden. Jag tror helt enkelt inte att det spelar så stor roll vad regeringar gör, viruset sprider sig som det faller det in. Möjligen kan man sätta hela befolkningen i karantän men då dör vi ju snart av vattenbrist eftersom teknikerna på vattenverket sitter i karantän. Mat eller el får vi inte heller.

Vi ska vara glada att det här inte är den globala pandemi som har förutsättningar att decimera världen befolkning i samma grad som pesten.

För en sådan pandemi kommer, förr eller senare.

Det enda sättet att fortsätta vara rationell genom att bli litet mer stoisk.

Hittills har vi tagit oss igenom tuffa prövningar i mänsklighetens historia likt virus och strider mot andra arter. Så jag fattar inte varför du ska lägga dig ner och dö. Det är pga passiva sorgebarn som dig som gör att samhället ser ut som det gör. Ni finner er i att bli rövknullade av eliten och vågar inte ens ta ton över nätet för ni är allt för rädda inför era bödlar.

Jag vet inte om du är allvarlig eller inte men när vi pratar nationell karantän så pratar vi karantän för civilsamhället. Polis, militär och vården upprätthåller sina arbetsuppgifter. Viktiga samhällsfunktioner som elproduktion fortlöper som vanligt.
Citera
2020-03-15, 05:01
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jo vi ha redan diskuterat sånt.

Jag är inte så rädd för att få viruset. Jag är så jävla gammal att jag inte har så mycket tid kvar ändå.

Räddar ju ändå många människor om de kom ut i cirkulation.
Så värt att få vårdpersonal att skrika rakt ut å kräva att de får tillgång till dem.
Att du är gammal är inget skäll att ge upp. I så fall använd din pondus,
ring arbetsmiljöverket och säg åt dem att godkänna dem, eller så kommer deras psykiska status
under utredning. Helst om du fick en psykiatriker från sjukhuset att ringa dem.

De behöver en vänlig men bestämd knuff på AMV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in