2020-03-15, 00:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Tänk hur många dessa 20-30 (A) personer har varit i kontakt med (B), kontakter efter dessa (C) blir lätt en dubblingar.
Man ska räkna med en fördubbling varannan dag, utlåtande från experter och WHO.

Dag 1: 1 smittad
Dag 3: 2 smittade
Dag 5: 4 - "-
Dag 7: 8 -" -
Dag 9: 16 - "-
Dag 11: 32
13: 64
15: 128
17: 256
19: 512
21: 1024

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
]https://www.vox.com/2020/2/20/21143785/coronavirus-covid-19-spread-transmission-how
Nope. Ingen källa. Går förövrigt inte att öppna länken. Men är det inte en vetenskaplig artikel så bespara dig besväret
Citera
Medlem
shevitas avatar
En läkare på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, som är smittad av coronaviruset, ska ha genomfört operationer. Det rapporterar Corren.

Flera patienter med symtom ska nu ha provtagits, enligt tidningen.

Region Östergötland vill inte kommentera händelsen.
Citera
2020-03-15, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Alltså, jag hoppas verkligen inte att man blir akut sjuk, blindtarmen eller nåt liknande, då drar jag ifrån Stockholm på eget bevåg och ringer sjukhus ifrån var jag nu väljer att åka, (liten håla) och hoppas på bättre chans att inte bli smittad.

Det är de jag också reflekterat över? Seriöst vad fan gör man.. alla sjukhus är redan hårt pressade handlar inte bara om Corona utan om man blir sjuk i blindtarmsinflammation eller anat allvarligt
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Läkare och annan sjukvårdspersonal är ofta lågbegåvade människor med bra minne. Att fingra en äldre herre i röven eller att skära bort leverfläckar från illaluktande människokroppar är något som sätter sig i muskelminnet (som att köra bil). De kan ofta inte tänka själva, givetvis blir det kaos när något helt nytt kommer på besök.

Låt så vara men det måste vara straffbart. Läkarlegitimationen måste ryka och patienterna måste få ett rejält skadestånd när det här är över.

Själv tycker jag nästan att han förtjänar ett nackskott. En läkare ska rädda liv, inte ta liv.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det innebär att immunförsvaret är försvagat.
Det är exakt som covid-19 arbetar. Först försvagar det immunförsvaret, sen ger det sig på interna organ.
Citera
2020-03-15, 00:21
Medlem
Mr-skalmans avatar
Hur många här inne kommer glida in på Willys med denna outfit?
https://www.somersetlive.co.uk/news/somerset-news/tesco-extra-coronavirus-covid-somerset-3947141
//Skalman
Citera
2020-03-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HunterRay8
En läkare på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, som är smittad av coronaviruset, ska ha genomfört operationer. Det rapporterar Corren.

Jag är så trött på alla jävla myndigheter som aldrig kan och vill kommentera händelser och samtidigt tror att dom är så proffsigt statsmannaaktiga i sina svar.

Så jäkla mesigt.
Citera
2020-03-15, 00:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Jag upprätthåller gärna samhällskontraktet mot mina medmänniskor. Framförallt mot de svaga. Men när staten har svikit samhällskontraktet mot mig ett flertal gånger under en längre period så ser jag inga större problem att ej upprätthålla det tillbaka.

Den argumentationen köper jag och förstår men hoppas verkligen att du tänker på dina medmänniskor om du skulle känna symtom. Det är ingen av oss som vill bli isolerad eller få sin frihet inskränkt men som läget är nu så blir det tyvärr så, viruset tar ingen hänsyn till våra rättigheter
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
När sjukvårdspersonal använder overhead-blad till visir, då undrar man hur det står fatt i Sverige?!?

Citat:
Ursprungligen postat av shevita

Som jag skrev tidigare, Sverige är numera ett u-land.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Låt så vara men det måste vara straffbart. Läkarlegitimationen måste ryka och patienterna måste få ett rejält skadestånd när det här är över.

Själv tycker jag nästan att han förtjänar ett nackskott. En läkare ska rädda liv, inte ta liv.
Man får ju i alla falll anta att han var helt symptomfri och inte ville skada/döda folk med flit?!
Citera
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2QLq/coronapositiv-vardades-dagar-utan-isolering

Katastrof !
Precis som på södersjukhuset, personal tillåts alltså jobba kvar, även fast de har blivit exponerade för smittan.
Gör man så för att man inte har nån reservpersonal?

Det här kommer gå åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in