2020-03-15, 00:11
Medlem
Detta postades på facebook i en coronavirus grupp för cirka 30 minuter sedan:
Good evening guys, I am Italian 🇮🇹 and I read a lot of bullshit about the situation in Italy so I decided to make it clear!
I will not try to minimize and say that the situation is under control: the situation is serious. This is the REAL version of the facts:

We were the first country in Europe to be affected by the virus and our government until two weeks ago underestimated the problem, until the virus exploded in northern Italy, near Milan and so schools and universities closed and they took some restrictive measures, but ONLY in that area. Within a week, the virus also spread to the closest regions, and upon the news of the infection and the consequent closure of the universities, THOUSANDS of students and workers returned to central-southern Italy in their hometowns. Consequence? They brought the virus with themselves and the virus has spread across the whole country! So, now we arrive at the famous total lockdown that is going on right now : they suspended flights to and from Italy and within Italy, schools and universities closed, many closed shops except the basic necessities, including supermarkets and pharmacies, ban on leaving home. If you want to leave the house, you must bring with you a self-certification where you write the reason why you left, this document will have to be given to the police who will surely stop you. The only reasons you can go out are shopping, going to the pharmacy, medical visits. In all other cases you risk a fine and a criminal conviction. In any case you must go out alone and if there is someone on the street you must keep a minimum distance of 1 meter.
Regarding the spread of the virus, I can tell you that the spread is immediate. The first symptoms occur on average after 5 days and the most common are coughing, shortness of breath, fever and muscle pain. In case you have these symptoms you must call the police or a number specially created for the virus, and you will be monitored by phone. YOU MUSTN'T go to the hospital. Lot of Italians are in panic, supermarkets have been stolen and some primary goods such as toilet paper you don't find them.
In addition, masks and hand sanitizers are nowhere, our government has declared that we need 90 million masks, China has given us masks but they are not of good quality. Today we have had 175 deaths in a single day and the total infections are around 18,000. The mortality rate in Italy is more than 7% and this scares a lot. We wonder how it is possible that our mortality rate is much higher than that of China (personally I think China has not told the whole truth about the number of deaths). Hopefully this will end soon. If you have any questions, ask. I will try to answer them all. Thank you for the attention.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast kärnkraft reken har ju ingen med Corona att göra.

Kärnkraften är oerhört samhällskritisk i Sverige, utan den stannar pumparna och du får inget vatten i kranen.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/k%C3%A4rnkraftverk-i-stabsl%C3%A4ge-efter-coronaviruset-1.25376313

Det är dags att vakna nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inte alla, jag var för några dagar sen på rutinröntgen och sköterskan där bara skakade på huvudet och undrade vad typ Tegnell & Co håller på med.

Ja nu! När skitet blivit mer allvar. Men innan så hade de krigat med dig ifall du nämnde riskerna med viruset.

När jag prata med en sjuksköterska så blev hon arg. Och sa till mig att sluta läsa fake news och hon nämnde flashback lol. Har inte sagt något till henne om att jag läser flashback eller sådant.

Sedan när konversationen var över så kunde jag se och höra hur de diskuterade med sina andra kollegor om mig och de titta snett på mig.

Kan inte förstå sjukvård personalens ignorans.
Citera
2020-03-15, 00:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Min lokala vc.

Och lunds universitet sjukhus samt malmö sjukhus.

Farsan var inlagd för hjärtproblem. Och orolig som jag var pga corona viruset så nämnde jag riskerna för läkarna ett flertal gånger. Men de verkade inte bry sig.

De sa allt ifrån att masker inte hjälper. Du är ung. Din farsa kommer inte bli smittad. Det är låg risk etc.

Detta skedde för ca 1 vecka sedan.

Så nej. Jag drog inte ut det från min röv.

Nu hör man hur alla läkare gråter ut för att de inte har masker say what??? De "skyddar" ju inte.

Har ingen empati för de, tyvärr.

Det värsta av allt är att läkarna verkar agerar som att de bestämmer över ens öde.

Parasiterande zombieChefer inom landstinget är lika äckliga som Tegnell. Läkare kan också vara mycket arroganta besserwissrar men sen är det bara att gråta ut för media när det hettar till lite. Ett jävla korthus som faktiskt inför våra ögon rasar ihop är vad Sverige har blivit
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Inga trevliga saker man hör från egypten av bekanta.

Stor mörkläggning av antal dödsoffer. Unga som gamla.

Bor dina bekanta i Egypten?
Citera
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Jag upprätthåller gärna samhällskontraktet mot mina medmänniskor. Framförallt mot de svaga. Men när staten har svikit samhällskontraktet mot mig ett flertal gånger under en längre period så ser jag inga större problem att ej upprätthålla det tillbaka.

nä visst "staten" bryr sig nog skitmycket om du smittar massa andra gamlingar som också dör.... NOT, det är väl snarare det som är själva planen... vill du inte upprätthålla din del av "kontraktet" så sluta betala skatt istället. Om du absolut ska smitta någon, satsa på att smitta just någon av statens lakejer. Gå till helgeansholmen och gå in på rosenbad eller i riksdagshuset, hosta och spotta lite därinne istället i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
Två patienter på Lunds lasarett som visat sig vara coronapositiva har legat oisolerade på sjukhuset. Ett 20-tal läkare och sjuksköterskor som varit i kontakt med patienterna har inte tagits ur tjänst.

En källa från sjukhuset berättar att patienterna kan ha smittat flera hundra.

– Jag kan bara likna det som att vara brandman i Tjernobyl. Man vet att man kommer smittas.

Citat:
En läkare på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, som är smittad av coronaviruset, ska ha genomfört operationer. Det rapporterar Corren.

Flera patienter med symtom ska nu ha provtagits, enligt tidningen.

Region Östergötland vill inte kommentera händelsen.

Vad fan är det som händer!?!?!
Detta kommer gå åt helvete!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
För helvete!

Coronasmittade vårdades utan isolering på Lunds lasarett

"Två patienter som i flera dagar legat oisolerade på sjukhuset i Lund har visat sig vara coronapositiva. Ett stort antal personal och patienter har varit i kontakt med dem.
– Jag kan bara likna det som att vara brandman i Tjernobyl. Man vet att man kommer smittas, säger en källa från sjukhuset till Aftonbladet.
"

"Oskar Hammar, chef för medicinkliniken i Lund, bekräftar Aftonbladets uppgifter om de två smittade personerna som vårdats oisolerat. Till tidningen säger han att han inte kan gå in på detaljer i enskilda fall och att smittskydd är inkopplat i detta fall. På frågan om varför man inte gått ut med information om detta svarar Oskar Hammar att:
– Det är något som har hänt under dagen, det är helg och så. Det gör att vissa av våra ordinarie kanaler inte är i tjänst.
Även HD och Sydsvenskan har under lördagskvällen varit i kontakt med en anställd på sjukhuset som vill vara anonym. Källan uppskattar att någonstans mellan 20 och 30 personer ur personalen varit i kontakt med de två coronasmittade patienterna på akuten samt den avdelning där de vårdats. Utöver det har de varit på röntgenavdelningen.
"

"Sjukhuspersonalen som varit i kontakt med patienterna ska inte ha tagits ur tjänst."

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades-utan-isolering-pa-lunds-lasarett

Tänk hur många dessa 20-30 (A) personer har varit i kontakt med (B), kontakter efter dessa (C) blir lätt en dubblingar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vad är det som händer i Sverige! Det här här är klockren u-landsnivå. Det är vidrigt.

Coronasjuka ligger dagar på sjukhus och vårdas helt oskyddad av personal....

Sjukvårdspersonal köper munskydd från byggfirmor. Det ger inte ett fullgott skydd men är bättre än ingenting....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2QLq/coronapositiv-vardades-dagar-utan-isolering

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5mAo/larmet-inifran-varden-finns-ingen-skyddsutrustning

När allt lugnat ner sig måste det tillsättas en haverikommission och en rad ansvariga hos både politiker och myndigheter måste sparkas åt helvete. Är detta man betalat skatt till i alla år?...

Vi har levt utan krig, svält, katastrofer etc. ända sedan världskrigen. Då blir det sovande politiker och även sovande medborgare. Nu är Törnrosasömnen över.
Citera
2020-03-15, 00:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Ja nu! När skitet blivit mer allvar. Men innan så hade de krigat med dig ifall du nämnde riskerna med viruset.

När jag prata med en sjuksköterska så blev hon arg. Och sa till mig att sluta läsa fake news och hon nämnde flashback lol. Har inte sagt något till henne om att jag läser flashback eller sådant.

Sedan när konversationen var över så kunde jag se och höra hur de diskuterade med sina andra kollegor om mig och de titta snett på mig.

Kan inte förstå sjukvård personalens ignorans.
De är marinerade i PK. Ingenting kan hända i Sverige för vi är så goda och vi vet bäst typ
Citera
Medlem
doggydees avatar
Vilka bevis finns för att Corona är dödligare än influensa? Det verkar som det endast dödar 0.01% av smittade under 50 år. Förmodligen ännu färre, då de flesta smittade ej har bekräftats som fall.
Citera
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauror
Viruset sätter sig ju i lungorna, är man storrökare är det väl kanske inte så jättebra kombination?

Men Iran skiljer sig väl inte så mycket mot andra arab muslim länder med röka vattenpipor på cafeer?
Okej, men hur utbredd är rökningen hos befolkningen +50år? Spanien och Italien m.fl har i mitt tycke varit länder där det rökts i ofantliga mängder sen mitt eget resande tog fart för cirka 40 år sen.

Även Balkan och forna europeiska öst har haft och har mycket rökare högt upp i åldrarna. Turkiet och Iran likaså medans det i Västeuropa i mitt tycke varit en trend åt andra hållet. Nu spekulerar jag bara då jag absolut inte har några fakta i form av exempelvis statistik på antalet människor med KOL t ex.

Men i min lilla tankevärld så ser jag ett samband med detta förutom att det är länder med mycket turism och rörlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in