2020-03-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.

jag är rätt säker på att när hela sverige stänger ner så kommer du hitta en lösning. familj, släkt, vänner, eller om du är ett totalt mobboffer med 0 social cirkel så kommer du åtminstånde knacka på hos grannarna o se om dom kan barnvakta.

så utgår jag ifrån att dom gjorde i wuhan. där stängde dom ju ner alltihopa och barnpassning verkar ha varit deras absolut sista problem såvitt jag vet. de e väl bara nätverka lite. använd dina kontakter eller sociala nätverk svårare än så är det inte.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag önskar bara vi hade mer kapacitet att vårda de som kommer bli svårt sjuka. Farsan tillhör riskgrupp och har inte ens gått i pension så han kan inte låsa in sig i hemmet

Det slutgiltiga dödstalet i Sverige, vad det nu blir, hade garanterat kunnat minskas om man redan i Januari såg till att skaffa nödsjukhus, test- och skyddsutrustning så det räckte IFALL att spridning skulle ske i sverige. Det verkar som FHM utgick från att vi skulle få lika många fall i Sverige som vid SARS trots att man tidigt visste att denna sjukdom var mycket mer smittsam.
Förstår hur du känner, så sorgligt med alla anhöriga i riskzonen som riskerar drabbas av detta. Har han möjlighet så stanna hemma så länge det går, kan han inte jobba hemifrån får han väl sjuka sig ett par veckor så kanske det kommer uppdaterade direktiv så han ändå tvingas vara hemma. Han har väl något litet symptom, snuva, halsont eller huvudvärk? Tvål och sprit viktigt.

Kina mörkade ju som vanligt, annars hade vi haft större försprång, tror i vilket fall det hade blivit för svårt med smittspårningen i Sveriges fall då viruset var på precis fel ställe vid precis fel tid.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Berlin och Köln stänger alla barer, klubbar, biografer, teatrar och konserthus med omedelbar verkan.

Beslutet fattas sedan Tyskland infört ytterligare åtgärder för att begränsa coronavirusets spridning, uppger Reuters.

Källa Aftonbladet.

Så Tyskland har fattat allvaret. Tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbyRob44
Blir du lika panikslagen av att ca 300 dör i trafiken varje år, blir du lika panikslagen av att ca 10000 dör av följden av rökning varje år, cancer, hjärtkärlsjukdomar etc?

Hur många har dött i Sverige av "FN-övning 201 Coronaviruset" den vanliga årliga influensan mot ett vanligt år utan en FN 201-Corona-virus-övning?

Ja, exakt. Folk dör ju ändå. Släpp alla droger fria, riv alla fängelser, sjukhus och slopa rättsväsendet. Sen allt löjligt om att inte släppa ut tungmetaller, canserframkallande ämnen och sådant. Varför ens ha lås eller dörrar, helt onödigt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och vi var inte förberedda trots att vi hade mer tid😔😔

Nej, vi var lite sena i starten. Fast vi har ju Corona-bob. Så det löser sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ta det lugnt med anabola. Det gör dig aggressiv.

Det finns inget bevis eller något som tyder på att man smittar asymtomatiskt. Att hålla samhället igång är viktigt.

Att underbetalda kvinnor som jobbar i vården ska bära hela samhället på sina axlar kanske öppnar folks ögon nu om hur viktigt jobb det är. Och bör ha högre lön. TROTS att det är kvinnodominerat.

Om alla drar sitt strå till stacken och följer föreskrifterna så kommer det gå bra.

Dessa underbetalda kvinnor har sagt att viruset inte är farligt. Och att man inte ska vara rädd. Varför gråter de nu?
Citera
2020-03-14, 23:51
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det kan bli värre än så

https://corren.se/nyheter/norrkoping/lakare-opererade-ar-smittad-av-viruset-om6541989.aspx

Finner inga lämplig ord.. det är vansinne!
Jag tog beslutet att hålla barnen hemma från skolan redan i torsdags.. i fredags hade jag ett inbokat sjukhusbesök tidigt på morgonen men magkänslan sa mig att jag skulle avboka o ta avgiften det medför att avboka i sista stund... känns som jag tagit bra beslut.
Citera
2020-03-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mauror
Viruset sätter sig ju i lungorna, är man storrökare är det väl kanske inte så jättebra kombination?

Men Iran skiljer sig väl inte så mycket mot andra arab muslim länder med röka vattenpipor på cafeer?
Det här viruset binder till ACE-2-receptorer i lungorna. Rökare har fler av dessa receptorer och kan då angripas av fler virus.

Det finns hypoteser om att det är därför män drabbas hårdare än kvinnor i Kina, eftersom fler män än kvinnor röker där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Kan inte botas med penicillin eller antibiotika tyvärr.

Just så. Virus är som små zombies, dom lever inte som bakterier gör. Det ända man kan göra är att vänt på att kroppen städar bort det innan det blir för stor skada. Och hoppas på att inte immunförsvaret spårar ur och börjar angripa kroppen.
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Varför vågar inte staten rakt ut säga att de agerar som de gör just p.g.a. deras mål är flockimmunitet kommer folk bli rasande p.g.a alla boomers som kommer att offras?
Citera
2020-03-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Berlin och Köln stänger alla barer, klubbar, biografer, teatrar och konserthus med omedelbar verkan.

Beslutet fattas sedan Tyskland infört ytterligare åtgärder för att begränsa coronavirusets spridning, uppger Reuters.

Källa Aftonbladet.

Så Tyskland har fattat allvaret. Tack.
Säg ett land som inte fattat allvaret? Oh...
Citera
2020-03-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Qom hade svenskt sommarklimat när epidemin i Iran drog igång. Så nä, vi tror inte sommaren räddar oss
Takk for svar! Det tenkte jeg ikke på. Da blir det noe annet som redder oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in