2020-03-14, 23:18
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Hur länge tror ni viruset funnits i Sverige? Alltså, under radarn. Innan man började testa.

Första fallet av covid-19 bekräftades 31 Januari 2020 och då var det resande från Wuhan som var smittad.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur skulle det vara kvar? Magi? Men självklart får man testa och bibehålla karantäner där det behövs. Poängen är att viruset dör på relativt kort tid ändå, om det inte har kroppar i närheten att infektera.

Karantän är aldrig 100% Därför kommer viruset finnas kvar även efter.

Polio har utrotats i områden men kommit tillbaka utifrån.

Vi vet att viruset kommer finnas i vårt land om två månader, med eller utan karantän.

Dessutom betyder inte nedstängning av skolor karantän.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja precis. Jag tycker inte man bör underdriva riskerna, men det finns grader i helvetet.

Vore en smula överilat att låta Corona leda till massvält och strömlöshet, exempelvis.

Naturligtvis, du har en poäng men ofta - speciellt i denna tråden - framkommer en ganska konstig syn på läget just nu.
Citera
2020-03-14, 23:19
Medlem
Theforeigners avatar
Till er som fortfarande tror att COVID-19 bara är som en lätt, och för några få kraftig, influensa:

ITALIENSK LÄKARE TILL NORSK LÄKARE:

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere

En italiensk lege har akkurat kommet hjem fra en 14 timers vakt. Han er utslitt, har vondt i halsen og vil helst sove.

I stedet tar han kontakt med en norsk lege han kjenner godt, som hjelper ham å komme i kontakt med en journalist.

Den italienske legen står midt i en umulig situasjon: Overbelastet helsepersonell må velge hvem som skal få behandling og hvem som må dø.

quotes:

30% are 30 to 60 years old...15% need intubation...we stop intubation people over 60...we are not scared , we are terrified...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det finns flera forskare som sagt att det förekommer asymtomatisk smitta, det finns ett antal källor här i tråden, själv har jag nämnt en, det är bara att söka din latmask...
Det är bara att länka om du vill ha bäring för det du säger. Annars skitsnack!!!!!!

Sverige gör helt rätt. De flesta självisolerar ändå när de inte är på jobbet etc. Folk får ju även betalt från dag 1 så de kommer garanterat inte komma till jobbet utan anledning. Det skulle förövrigt inte ses på med blida ögon. Sen smittar man ju inte utan symtom så vid minsta känning ska man stanna hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Finns ju massor av källor på att man kan ha viruset utan att ha symptom.
t.ex
http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioFaqNuovoCoronavirus.jsp?lingua=italiano&i d=228#3
Sedan hur mycket sådana personer smittar är av förklarliga skäl svårt att påvisa.
Men det kommer säkert fram så småningom.
Nä, finns ingen bevisad sådan. De trodde det först men visade sug vara falskt

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
”Mörda oss” du är bra rolig alltså. 😂

Om dödligheten för oss lite yngre och medelålder är runt 0,2%-2% så är de väl knappast ute efter att mörda oss????

De äldre & i riskgrupp bör ju isoleras.
Synd att du inte begriper att jag tog i för att visa på poäng m
Ja de borde de ha isolerats, nu blev det inte så, så får vi se hur det blir. Jag isolerar mig själv så gott det går men ibland måste man träffa folk man har att göra med.
Citera
Medlem
Om man kollar på hur många döda varje land har i förhållande till folkmängden så ser man att Italien har överlägset flest, med 20,9 döda/miljon inv följt av Iran på 7,27 döda/milj inv. Än så länge ligger Sverige på en 18e plats med 0,198 döda/milj inv men det kan fort ändras, om vi når (eller när vi når) 210 döda så är vi på Italiens nivå…
Vi har kanske bara sett början än, …..
https://youtu.be/4cia_v4vxfE?t=44

Last updated: March 14, 2020, 14:15 GMT

-Antal döda/miljon invånare-

Italy-------------20.9
Iran-------------7.27
Spain-----------4.08
China-----------2.22
France----------1.21
Switzerland-----1.50
S. Korea--------1.40
Netherlands----0.701
Hong Kong-----0.533
Lebanon--------0.439

Albania----------0.347
Belgium---------0.345
Bulgaria---------0.290
Greece----------0.287
Iraq-------------0.248
Panama--------0.231
Ireland----------0.202
Sweden---------0.198
Norway---------0.184
Japan-----------0.167

UK---------------0.163
USA--------------0.152
Australia--------0.117
Austria----------0.111
Germany-------0.0956
Poland----------0.0538
Canada---------0.0265
Citera
2020-03-14, 23:20
Medlem
Smittskyddslagens åtgärder bärs ju av regionernas smittskyddsläkare, och ännu har (väl) ingen av dessa utmärkt sig (särskilt inte Stockholmsregionens skittskydd!!), men det finns ju potential för att vissa regioner kommer göra bättre smittskyddsåtgärder med stöd av lagen, än andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läs en tidning. Allt är slut. Redan. De har inte använt tiden väl.

Kämmer mig som korsriddaren som säger efter att Löfven och Tegnell druckit från fel graal:
- You chose poorly.

Nej dom borde skaffat in utrustning för alla skattepengar vi pyntar in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Var hittar du den siffran, sist jag tittade så hade Kina 8 nya fall, detta var för nån timme sedan, nu har Worldometer kolumnen tom för nya fall i Kina.80 nya innebär ju en tiofalt ökning, inte bra!!

Det stod 80 nya i kina på worldometer för 10 min sen. Nu när ja kollar igen står det tomt. De håller.på och uppdaterar det live..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jaså?

I Hjärt- och lungfondens skrift "Hjärtinfarkt" som delas ut till patienter (åtminstone så sent som för ett år sedan), s. 21: "Om inga komplikationer uppstår är den normala vårdtiden efter en infarkt tre till fem dagar. Finns det komplicerade faktorer kan det bli längre."

Att du själv betraktar dig som en bred medicinsk expert efter en gammal sjuksköterskeutbildning är uppenbart. Men det blir ganska mycket klavertramp. Det här var långt i från första gången. Du känns helt enkelt .
Jaja, du får se mig som oseriös och just det exemplet jag tog var inte från min proffessio utan från mitt privatliv. Min far blev utskriven eftr c:a 24 timmar efter un hjärtattack där man satte in en stent.

Nämn gärna fler klavertramp . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in