2020-03-14, 22:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad hjälper det att stänga gränser om sjukan redan är i full gång här?

Minska spridningen givetvis. Som jag skrev, isolera de smittade. Detta så att de kan tas om hand. Utan att smitta fler.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad hjälper det att stänga gränser om sjukan redan är i full gång här?

Rent generellt ska folk inte resa under en pandemi. Ökar såklart smittoriskerna och försvårar smittspårning. Är regel nr 1 i pandemikontroll att folk inte ska åka runt....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
MERS gav immunitet i ca 6 månader. Mini Mengele Tegnells "herd" strategi hjälper ju inte då folk kan bli smittade en andra gång i höst. Den stora skillnaden är att sjukvården kollapsar o många dör med "herd" strategin jämför med "all in" strategin som sydkorea, kina tillämpar. 67 gånger färre döda med Kinas strategi jämfört med Tegnells.

Både Tedros o Kineserna anser det vara en galen strategi o litar mer på dom en psykopaten tegnell.

Du måste se det i ett meta. Hela EU och kina stänger ner sina länder totalt igen för det här kommer i en andra våg i september, Oktober. Många är inte smittade i det här än. Så runt Jul håller väll immuniteten. Men då har de andra länderna redan isolerat sig igen och gud vet vad som händer i länderna då. Vissa länder är väll tillbaka på medeltiden inom vissa områden då...hmm.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Som sagt. Inget som motsäger mina exempel. Ditt påstående är helt irrelevant faktiskt.

Jo, om du säger att de inte hade problem innan de stängde ner så motsäger precis allt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det trivs bäst mellan 5-11 grader, vilket gör att varma klimat klarar sig bättre. Förhåller sig på samma sätt med "vanlig" influensa.

Vi får hoppas på en varm och torr sommar.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Säger vem? Källa?

Ingen. Bara sunt förnuft

se mitt svar 22.56
Citera
Medlem
Merwinnas avatar

1 hMats Bråstedt - EXPRESSEN
Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.
– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan.
Är det ett slag i luften?
– Resor till något land i Europa skulle inte göra någon skillnad.

Men käre värld. I början av det här, när reserestriktioner definitivt skulle ha haft effekt, så sa han ju också att de inte hade effekt..? Jag undrar om det kan vara demens han lider av?

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Har apoteks-personalen börjat med skydd än ? dom har den mest utsatta personalen då sjuka går dit och köper medicin som typ alvedon, om dom blir sjuka måste dom ju stänga igen ?
Likaså mat-affärerna, personalen där bör skydda sig också för dom behövs hela tiden, alla behöver mat och vi kan ju inte ha nedstängda affärer så småningom.

Ja, jag har tänkt på kassörskorna i livsmedelsbutikerna, särskilt. Stackars människor! Så oerhört många kunder de träffar varje dag, och kassörskorna sitter dessutom ned där, och partiklar från kundernas munnar och näsor dalar nedåt... Jag har sett att några - men inte alla - på mitt Hemköp har börjat med handskar, men ingen har börjat med munskydd. Kan vara så att de inte får, för att kunderna skulle kunna tro att de är smittade...

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men släng då alla 85+ i karantän och hälsa på i kemdräkt! Jävligt mycket billigare än att försätta hela jävla jorden i konkurs med fullständigt kaos och arbetslöshet som konsekvens. Komplett helt jävla bindgalna är ni hysteriska idioter!

Jag tror att du bara är sur för att du missade mässan "Allt för sjön"!
Citera
2020-03-14, 23:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dr John presenterade en matematisk modell som gav siffran 67.

Ja, men med rätt rutiner, tekniska lösningar och tränad befolkning så kan man hålla R0 under 1 och undvika utbrott. Detta gör man tills vaccinet är klart. Kineserna ligger givetvis långt framme även på vaccin fronten.

Givetvis. Ta det vaccinet om det kommer ut nästa vecka du.

Vi kan inte stänga ner.

Tyvärr kan vi heller inte ljuga om antalet sjuka och döda som de gör i Sjumilaskogen Kina
Citera
2020-03-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Varenda land som sätter in "herd immunity" som strategi har slut i statskassan, så enkelt är det.

Effektivt är det exakt samma sak som att inte göra något.

Går man direkt från "vi behöver inte göra något, för viruset finns inte här" till "vi behöver inte göra något, för viruset finns överallt", så gör man inget.

Dock är statskassan inte slut. Sverige dödar bara sina äldre utan anledning.
Citera
2020-03-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo, om du säger att de inte hade problem innan de stängde ner så motsäger precis allt det.

Men nu gjorde jag inte det så hela din argumentation faller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Minska spridningen givetvis. Som jag skrev, isolera de smittade. Detta så att de kan tas om hand. Utan att smitta fler.

Ja, fast vem ger sig ut och reser när man har influensa? Jag skulle aldrig orka göra det. Gällande restriktioner tror jag räcker förå stoppa skiten.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tegnell är saklig, det spelar ingen roll om du blir smittad av en grek i Sverige eller av en grek i Grekland. Dock är rådet att avstå icke nödvändiga resor, de flesta väljer högst troligt att inte genomföra icke nödvändiga resor i ren självbevarelsedrift, man riskerar att bli strandsatt.
Å andra sidan så är det ju ingen idé att göra nåt, förr eller senare blir man sjuk, förr eller senare gör man sig illa, förr eller senare blir man gammal och skröplig, förr eller senare dör man.
Fatalist?

Poängen är att han hela tiden varit ute efter flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in