2020-03-14, 22:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Då törs jag säga att denna situation, när det blir värre, kommer att göra att det inte är något snack ens.

Ja du törs ju säga vad som helst eftersom du inte är part i målet på något sätt. Du får väl se hur det blir om det blir så. Jag tänker inte ägna några vidare tanke på den frågan.
Citera
2020-03-14, 22:56
Medlem
Leipreachans avatar
Människans reptilhjärna har aktiverats nu i dessa tider.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Funkar inte så. Har du källa delar du den. Annars snackar du bara skit

Du kan ju kolla på det här i alla fall; https://www.youtube.com/watch?v=Etlyvt9n_QE&t=138s
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Både ja och nej. Sverige har väsentligt färre smittade än Italien, och sedan får man själv bedöma om Italien har eller har haft ett mer riskfyllt beteende (socialt umgänge på restauranger, cafeer, familjer), men naturligtvis smittar en infekterad italienare lika mycket som en svensk.

Sedan finns det en till aspekt som man bör beakta vilket är hur utsatta riskgrupper har varit och är i respektive land. Det gör mindre skillnad i antal dom får lite feber, men en gigantisk skillnad i antalet avlidna.
Det där med riskfyllt beteende kan diskuteras, även om jag förstår hur du tänker.

Men, såhär har vi det i Sverige:
- krogar o diskon på helgen (en del krälar ju över varandra och ska kramas etc ...)
- lunchrestauranger
- shoppingcenter
- fika
- bio, konserter etc
- idrottsevenemang (särskilt ishockey i dessa tider)
- div fritidsaktiviteter och föreningsliv
- gym som var och varannan verkar springa på
- Mello!!!
- även vi har familjer
- dessutom jobbar vi och går i skolan ...

Så jäkla asociala är vi egentligen inte i detta hänseende. Visst är Sverige glesbefolkat per kvadratkilometer, men vi har en hel del städer, vissa större än andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ni som sa att Sverige kommer vara ikapp Italien nästa vecka, onsdag eller torsdag. Hur går era prognoser? Jag ser ingen exponentiell tillväxt i antal döda. Bara två hittills.

Larmknappen har en teori om varför: (FB) HELT OTROLIGT: Sverige har slutat testa den breda allmänheten

Citat:
De som kommer att ta smällen är de många äldre som kommer att dö i tysthet och aldrig obduceras och aldrig registreras som Corona-smittade.

Jag vet inte vad det är för slags ideologi som eventuellt styr det här. En del miljöpartistiska läkare vet jag vill se människan som en del av ett ekologiskt system där människolivet har ett biologiskt slut ungefär som för djuren som man inte artificiellt bör förlänga (för djur finns också lagstiftning som innebär att det är ett brott att vänta för länge med att avliva ett djur som är sjukt t ex p g a ålderdomssvaghet). Den här ideologin är ganska utbredd idag i landet Sverige med lägst antal vårdplatser i Europa. Man stänger helt klart av droppen för äldre och cancer-patienter tidigare i Sverige än i de katolska länderna där den medicinska etiken fortfarande står under visst inflytande från den katolska kyrkan.

Folk som inte läser alternativa medier kommer troligen inte att få upp ögonen för vilken mega-skandal hanteringen av Corona-epidemin egentligen är och att den är en del av ett mönster.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luy
ja, instämmer. Det är uppenbart att man överskattat svenskars intelligens, nu på tiden med avrådan och när det inte blir så lätt att resa längre.... Hur kan vår statsepidemiolog ha en sån övertro på befolkningens säregna försiktighet och automatiska o-spridning av sin andningsluft? "Stanna hemma om du är förkyld" Jasså. Självklart kommer Tegnell & ev medarbetare att minnas vår tids stora monster,.. delvis med rätta, men det hjälper ju inte oss just nu, mitt i den tid då vi behöver att någon kliver fram och tar ansvar.

Inte helt olikt 1700-talet då pesten kom. Då var det Urban Hjärne (dåtidens Tegnell) som vägrade inse att pesten fanns i Stockholm. Då hade pesten 50% dödlighet, vi låg i krig och hungersnöd rådde i stort sett överallt men handlingsförlamningen var exakt densamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt.
Stänga gränser och skolor, stänga allt som inte är nödvändigt. Fullständig isolering av människor och detta hemska virus.
Bättre en tid av isolering än en mycket längre tid av sjukdom.

Vad hjälper det att stänga gränser om sjukan redan är i full gång här?
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den är tendentiös.

Jaha du.
Att skriva allt som pk-media inte skriver om i samma ämne?
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Källa? De allra flesta studier visar att man smittar först vid symtom.
Finns bara något enstaka fall som var asymtomatiskt

https://cmmid.github.io/topics/covid19/control-measures/pre-symptomatic-transmission.html

"the overall probability of a transmission event to happen before the infector becomes symptomatic is 26%"
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ha ha ha

Vad vet du om det?

Tröttsam besserwisser som inte ens har rätt.

Men har du sovit under en sten eller? Krisen var ju total redan när de stängde ner, gå tillbaka och läs historik i vilken dagspress som helst. Herrejösses.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag är inte rädd och jag är ingen svenne. En liten influensa skrämmer inte mig så som alla andra.

Fast i detta fall så skrämmer ju faktiskt influensan hela världen utom UK och Sverige.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Källa?

Ingen. Bara sunt förnuft

Massor av människor har covid19 utan eller nästan utan symptom.
Sedan vet jag inte om det är kliniskt bevisat om dom smittar men det är faktiskt inte läge att invänta dom studierna nu.

Det är uppenbart att covid19 smittar helt enormt och av människor utan eller nästan utan symptom.
Det är bara att kolla alla svenskar som blivit smittade på skidsemestrar.
Var har dom blivit smittade. Knappast att man åker skidor när man är jättesjuk.
Kolla alla professionella fotbollsspelare som blivit smittade.
Dom är väldigt noga med att undvika sjuka personer som kan smitta dom.
Kolla den här intervjun
https://www.youtube.com/watch?v=AZiSoJoVGl0
Hon berättar att bara hade lite hosta men tänkte att det var för att hon hade varit ute på däck i blåsten. Hon trodde inte alls att hon var sjuk egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in