2020-03-14, 22:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ett par månader, minst.

Haha, då går vi under
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Gamlingar dör även i vanliga influensor, det är ingen större skillnad med denna i antal.

Så corona är den "naturliga vägen"..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Och det vet du?

Men jösses. Händelseutvecklingen i Italien finns dokumenterat överallt på nätet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett enstaka fall kan smitta många fler.
Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Fast problematiken ligger inte i att vuxna människor gör det som förväntas av dem i detta läge. Problemet ligger i barn är långt ifrån kapabla till agera preventivt. Jag själv jobbar på skola och jag kan säga att elever alltid kommer vara elever. Spelar ingen roll hur noga man är som lärare, barn kommer missa på en helt annan nivå. Lägg därtill att inte nog med att du jobbar med eleverna, skolor är även ett av de mest intima (inte sensuellt) arbetsplatserna vi har med tanke på att det är många vuxna människor som sitter tätt intill varandra i samband med möten och planeringar. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att om en elev kommer symptomfri till skolan fast bärandes på smittan så kommer hela skolan bli bärande av viruset.

Utöver det så har vi den lilla problematiken med att det är små inkubatorer för viruset. I skolvärlden säger man att "Friska barn ska gå i skolan och sjuka ska stanna hemma". Det blir en aning svårt då symptomen visat sig vara gravt mycket lindrigare på barn än på vuxna.
De elever som skickas hem är inte de som bär på viruset, det är knoddar som råkar vara förkylda. Att sen då använda Italien som ett "de var inte beredda" är bara inskränkt. Landet i fråga är ett, i folkhälsa, starkare land än vårt kära svea rike (Ja, jag bodde i Italien under en lång period).
Jag tror att svårigheterna här i Sverige inte ligger i det preventiva utan det reaktiva och direkt agerande.
Vi behöver stänga ner verksamheter som leder till ökad smittrisk, skolor är det största smittoområdet vi har just nu.

Kunde inte sagt det bättre !
Galet att lärare inom barnomsorg /skola ska fortsätta exponeras för 100-tals barn och sen i sin tur ta med sig smitta till sina anhöriga
Vårdpersonal har ju skyddsmasker och liknande medans förskole /skolpersonal har noll skydd !!
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Gamlingar dör även i vanliga influensor, det är ingen större skillnad med denna i antal.

Jo, det är precis vad det är. Eller ja, det är hela problematiken. Skall du utgå från "vanlig" influensor har dom en dödlighet på 0,1% ungefär. Covid-19 har en dödlighet på ungefär 1% i bästa fall, plus att det drabbar friska och människor i icke risk zoner.
Citera
2020-03-14, 22:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Gränserna måste ju hårdbevakas, och vi får inte sluta testa befolkningen regelbundet. Om en ny smitta dyker upp får man ringa in och sätta i karantän.

Exakt.
Stänga gränser och skolor, stänga allt som inte är nödvändigt. Fullständig isolering av människor och detta hemska virus.
Bättre en tid av isolering än en mycket längre tid av sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Gränserna måste ju hårdbevakas, och vi får inte sluta testa befolkningen regelbundet. Om en ny smitta dyker upp får man ringa in och sätta i karantän.
Jag tror att alla har lärt sig en läxa nu. Vid eventuell nästa utbrott kommer många länder att ha mycket bättre beredskap och förhoppningsvis kommer att hantera det på helt annat sätt. Vaccin kommer vi att vänta på ett tag till men det skulle inte förvåna mig om vi skulle få någon form av antivirala läkemedel redan till sommar. Jag tror inte heller att situationen med stängda gränser kommer att vara hållbar särskilt länge då det bringar stor skada för global ekonomi. Vi är, helt enkelt, beroende av varandra...
Citera
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Inom väldigt kort kommer allt att vara som vanligt igen. Möjligen får vi ta lite bondeoffer på vägen, men med sans och balans så är det en hanterbar förlust jämförelsevis. Helt galet hur det här har spårat ut, vi snackar om en grej som är i klass med en förkylning, typ.

Ja,ja...Mina försvarsmekanismer börjar kickain och det skulle vara så enkelt att bara köpa vad du och en del säger.
Men, jag vill kämpa! Tänker inte ge efter för minsta motståndets lag och bara lägga mig platt.
Fortfarande är allt i sin linda, information får man söka överallt och sålla.
JAG tänker inte stå och gapa om att jag varit naiv om dethär utvecklar sig illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
håll käften fega rädda hysteriska svenne
lägg dig inte i

Jag är inte rädd och jag är ingen svenne. En liten influensa skrämmer inte mig så som alla andra.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell är helt underbar. Nu kritiserar han UD's avrådan att resa till alla andra länder:

Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.
– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan.
Är det ett slag i luften?
– Resor till något land i Europa skulle inte göra någon skillnad.

Så det är inget bra det heller... Misstänker starkt att han är kritisk för att det inte var han som kom på iden.

Tegnell är saklig, det spelar ingen roll om du blir smittad av en grek i Sverige eller av en grek i Grekland. Dock är rådet att avstå icke nödvändiga resor, de flesta väljer högst troligt att inte genomföra icke nödvändiga resor i ren självbevarelsedrift, man riskerar att bli strandsatt.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Förmodligen så kommer detta att ske..Speciellt då så gott som alla är 16 år.. då kommer det börja dö en massa unga Svennar till förmån för dessa illegala invandrare som lever på att utföra brott för sitt uppehälle..
Klart att baaarnen kommer att prioriteras. Svenskarna kommer att få uppleva att deras föräldrar och morföräldrar dör i brist på vård, medan människor som inte har i Sverige att göra upptar plats på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in