2020-03-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Tyvärr är det många här inne som helt enkelt inte kan/orkar/vill ta till sig logiska resonemang utan istället drar sina egna teorier om och om igen helt utan att ta hänsyn till fakta i fallet. Ett gott råd är att inte lägga ner alltför mycket energi på att försöka få dem att förstå eftersom det är ett helt lönlöst projekt.
Sant! Ska sluta svara på ologiska resonemang. De har uppenbarligen ingen koll på hur kritiskt det är att stänga ner ett samhälle
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Var inte all skyddsutrustning, handsprit etc totalt slut i vården för bara några timmar sen?

Vad tror ni händer efidet, jo arbetsvägran!

Om sjukvårdspersonal inte kan ta hand om alla äldre än 60 så måste det innebära att dödstalen i Sverige är mörkat!

Vi har bland den bästa sjukvården i världen sade Löfven i förra veckan, så det kan inte vara slut redan. Sjukan har ju inte dragit med full kraft ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Exakt det alla länder måste göra, vi är alla i detta tillsammans. Men sverige och uk vägrar..
Även om vi siktar på "Flatten the curve" så är strategin att uppnå herd immunity?
Det är galet tycker jag. Många kommer dö om inget vaccin tas fram.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Inom väldigt kort kommer allt att vara som vanligt igen. Möjligen får vi ta lite bondeoffer på vägen, men med sans och balans så är det en hanterbar förlust jämförelsevis. Helt galet hur det här har spårat ut, vi snackar om en grej som är i klass med en förkylning, typ.

Problemet är att så många har uppfattningen att det inte är det och då blir det inte det. Du noterar ju själv hur enormt det spårat ur. Det är ungefär som att metaforiskt se det som ett tåg som spårar ur. De skador som då uppkommer går inte att komma ifrån även om man tycker att tåget inte borde ha spårat ur.

Att vissa länder helt förlorat greppet om detta bär naturligtvis syn för sägen.
Citera
Bannlyst
Delete
Senast redigerad av snuttis 2020-03-14 kl. 23:34.
Citera
2020-03-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ptja, som med all info gällande detta virus är det tvetydigt. Men du kan kolla på Dr. Campbells senaste video och sen dra slutsatsen att det inte är så. Och visst det kanske det stämmer, vilket vore fantastiskt. Men givet nuvarande spridning känns ju alternativet att det smittar utan symptom mer relevant. Och kanske är det bara mer relevant att utgå från det, för allas bästa.
Funkar inte så. Har du källa delar du den. Annars snackar du bara skit
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tills vi får detta under kontroll.

Hur då under kontroll. Får fram vaccin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vad menar du?
Jag menar att den data som finns är från Kina (som är högst tivelaktig) och därför återstår Italien och de är inte igenom än, det är känt att många äldre dött... Men det intressanta är vad de upplever nu när de säger yngre börjar dyka upp i allt större uppfattning.

Man bygger inte en prognos på ett enda ut fall- och den enda statistik som finns där utvecklingen gått ner är Kina, Syd Korea osv som folk refererar till har fortfarande ett ökande antal även om de stoppar tillväxten markant.
Citera
2020-03-14, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Jaha.
Vad är det med Fria tider som källa?

Den är tendentiös.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Gränserna måste ju hårdbevakas, och vi får inte sluta testa befolkningen regelbundet. Om en ny smitta dyker upp får man ringa in och sätta i karantän.

Ja så borde det vara men så gör man inte här. Här får smittan spridas .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här blir lite OT men vi har en kultur av att behandla många tillstånd polikliniskt än vad man gör i en del andra länder. Exempelvis skickar man hem hjärtinfarkter efter ett dygn med tider i handen till hjärtmottagning. På så sätt behövs inte så många vårdplatser.

Jaså?

I Hjärt- och lungfondens skrift "Hjärtinfarkt" som delas ut till patienter (åtminstone så sent som för ett år sedan), s. 21: "Om inga komplikationer uppstår är den normala vårdtiden efter en infarkt tre till fem dagar. Finns det komplicerade faktorer kan det bli längre."

Att du själv betraktar dig som en bred medicinsk expert efter en gammal sjuksköterskeutbildning är uppenbart. Men det blir ganska mycket klavertramp. Det här var långt i från första gången. Du känns helt enkelt oseriös.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men sluta låtsas som att jag inte fattar. Det är DU som inte fattar. Det går inte att alla håller sig hemma oavsett. Och om några får göra det för staten går in och betalar så kommer det bli jävligt omotiverande för de som måste göra det.

Skolan ska hållas öppen. Samhället ska hållas igång. Sjuka ska vara hemma och folk i riskzonen ska isoleras.

Citera inte mig igen. Orkar inte diskutera med spån

Du verkar ganska obalanserad, svär på och vädjar till läsarna om vartannat. Givetvis till ingen nytta. Tror i all välmening att du skulle må bättre av att logga ut härifrån.

Vad du och andra "spån" inte tycks reflektera över är hur många människor som räknas till riskzonen. Det är alltså inte bara "90-årige Gösta" det handlar om. Har sett en siffra på hela 2 miljoner som kanske är överdriven.

Tyvärr är inte alla barn och unga friska. Exempelvis är astma mycket vanligt även bland små barn.

För att ta min egen familj så ingår jag och vår hemmavarande son inte i någon riskgrupp medan däremot min man (=hans pappa) gör det, bland annat efter en allvarlig hjärtinfarkt med efterföljande hjärtsvikt.

Hur har du tänkt att isoleringen ska hanteras i vårt fall? Ska min man isoleras på ett vårdboende medan vi andra kör "business as usual", och vem ska i så fall vårda honom där?

Nää, tänkte visst inte på det.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, nu står ju knappast Anders Tegnell ensam om det här beslutet utan det har nog noggrant bollats & diskuterats fram utav en massa UTBILDADE personer.

Jag tycker inte om AT men detta beslutet som regeringen tagit tycker jag är rätt. Och det är tydligt att det inte är förhastat utan noga genomtänkt. Vi behöver ha ett samhälle igång.

Ja, Sverige var katastrof vid tsunamin men I detta fall så är det andra länder som har det värre. Vi är i en annan situation och väldigt medvetna.

Inget hjälper av en kollapsad ekonomi. Viruset kommer komma tbx. Om de sjuka håller sig hemma & övriga följer de råd och föreskrifter som finns så kommer vi klara detta

Sverige politiker och experter har gång på gång visat sig oförmögna till handlingskraft. Det är bara att blicka tillbaks i tiden, de är lika handlingsförlamade nu som under andra världskriget. Fortfarande anses Sverige vara Europas största fegis.
Ryggradslösa individer styr landet, som inte har förmåga till att fatta beslut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in