Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Det här blir lite OT men vi har en kultur av att behandla många tillstånd polikliniskt än vad man gör i en del andra länder. Exempelvis skickar man hem hjärtinfarkter efter ett dygn med tider i handen till hjärtmottagning. På så sätt behövs inte så många vårdplatser.
Jaså?
I Hjärt- och lungfondens skrift "Hjärtinfarkt" som delas ut till patienter (åtminstone så sent som för ett år sedan), s. 21: "Om inga komplikationer uppstår är den normala vårdtiden efter en infarkt tre till fem dagar. Finns det komplicerade faktorer kan det bli längre."
Att du själv betraktar dig som en bred medicinsk expert efter en gammal sjuksköterskeutbildning är uppenbart. Men det blir ganska mycket klavertramp. Det här var långt i från första gången. Du känns helt enkelt oseriös.
Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Men sluta låtsas som att jag inte fattar. Det är DU som inte fattar. Det går inte att alla håller sig hemma oavsett. Och om några får göra det för staten går in och betalar så kommer det bli jävligt omotiverande för de som måste göra det.
Skolan ska hållas öppen. Samhället ska hållas igång. Sjuka ska vara hemma och folk i riskzonen ska isoleras.
Citera inte mig igen. Orkar inte diskutera med spån
Du verkar ganska obalanserad, svär på och vädjar till läsarna om vartannat. Givetvis till ingen nytta. Tror i all välmening att du skulle må bättre av att logga ut härifrån.
Vad du och andra "spån" inte tycks reflektera över är hur många människor som räknas till riskzonen. Det är alltså inte bara "90-årige Gösta" det handlar om. Har sett en siffra på hela 2 miljoner som kanske är överdriven.
Tyvärr är inte alla barn och unga friska. Exempelvis är astma mycket vanligt även bland små barn.
För att ta min egen familj så ingår jag och vår hemmavarande son inte i någon riskgrupp medan däremot min man (=hans pappa) gör det, bland annat efter en allvarlig hjärtinfarkt med efterföljande hjärtsvikt.
Hur har du tänkt att isoleringen ska hanteras i vårt fall? Ska min man isoleras på ett vårdboende medan vi andra kör "business as usual", och vem ska i så fall vårda honom där?
Nää, tänkte visst inte på det.