2020-03-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Dumheter och ljug. Sprid inte osanningar. Viruset hade fått fäste långt innan de stängde ner.
Ha ha ha

Vad vet du om det?

Tröttsam besserwisser som inte ens har rätt.
Citera
2020-03-14, 22:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Prognos på ett sample set av 1, Jo du.

Vad menar du?
Citera
2020-03-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Och vad menar du Sveriges strategi är då om det nu inte är herd immunity?

Strategien er å "flatten the curve". Samme som hos alle land som har gitt opp containment. Det er å forsinke smittespredningen for å unngå for mange syke og for stor belastning på helsevesenet på samme tid.

Forskjellen på Sverige og Norge er at dere ikke mener dere trenger å gjøre sterkere åtgärder for å unngå en kollaps i helsevesenet, eventuelt aksepterer dere en kollaps i helsevesenet. Det er en mer konservativ strategi som antar at epidemien oppfører seg som forventet etter teorien og modellene som Herr Tegnell har gravd seg ned i. Problemet oppstår når antakelsene er feil, og en ikke klarer å justere teori og presumsjoner etter ny informasjon. Og Tegnells antakelser har vært feil fra dag 1.

Derfor denne voldsomme kursendringen i Norge, Danmark m. fl. Det har gått opp for myndighetene at det er nødvendig å agere nå for å unngå nord-Italia. Jo lenger man venter, desto mer drastiske åtgärder må til når det først går til helvete.

Herd immunity er ingen strategi. Dere trenger ingen strategi for å oppnå flokkimmunitet; hvis dere ikke gjør noe som helst, vil dere oppnå herd immunity. Når 60-80% av befolkningen er smittet, har dere oppnådd flokkimmunitet. Gratulerer!
Citera
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Nej, det är hela grejen med det. Det här är inte ens början, ifall du vill räka antalet döda kommer det vida överstiga "vanlig" influensa när det väl är över. Kollar du sen på ekonomiska kostnader blir det bara väldigt sjukt och ganska overkligt.
Gamlingar dör även i vanliga influensor, det är ingen större skillnad med denna i antal.
Citera
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Dumheter och ljug. Sprid inte osanningar. Viruset hade fått fäste långt innan de stängde ner.

Och det vet du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
För att det ska ske måste det börja hända saker. Varje dag som går och inget görs växer problemet.

Allt behöver inte ske samtidigt, jag tror inte ett regeringsskifte eller en statskupp varit effektiv nu- för mycket ärvda problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Fast problematiken ligger inte i att vuxna människor gör det som förväntas av dem i detta läge. Problemet ligger i barn är långt ifrån kapabla till agera preventivt. Jag själv jobbar på skola och jag kan säga att elever alltid kommer vara elever. Spelar ingen roll hur noga man är som lärare, barn kommer missa på en helt annan nivå. Lägg därtill att inte nog med att du jobbar med eleverna, skolor är även ett av de mest intima (inte sensuellt) arbetsplatserna vi har med tanke på att det är många vuxna människor som sitter tätt intill varandra i samband med möten och planeringar. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att om en elev kommer symptomfri till skolan fast bärandes på smittan så kommer hela skolan bli bärande av viruset.

Utöver det så har vi den lilla problematiken med att det är små inkubatorer för viruset. I skolvärlden säger man att "Friska barn ska gå i skolan och sjuka ska stanna hemma". Det blir en aning svårt då symptomen visat sig vara gravt mycket lindrigare på barn än på vuxna.
De elever som skickas hem är inte de som bär på viruset, det är knoddar som råkar vara förkylda. Att sen då använda Italien som ett "de var inte beredda" är bara inskränkt. Landet i fråga är ett, i folkhälsa, starkare land än vårt kära svea rike (Ja, jag bodde i Italien under en lång period).
Jag tror att svårigheterna här i Sverige inte ligger i det preventiva utan det reaktiva och direkt agerande.
Vi behöver stänga ner verksamheter som leder till ökad smittrisk, skolor är det största smittoområdet vi har just nu.
Detta kan vara en lång utdragen process. Vem ska ta hand om barnen tänker du?
Det var ingen kritik mot Itslien. De visste bara inte att viruset spred sig. Vi hade tur. Vi vet! Det gör mycket.
Citera
2020-03-14, 22:51
Medlem
Guldtandens avatar
En kompis till mig har en förälder som blev smittad för 1 vecka sedan. Min kompis hade varit i kontakt med den smittade och blev då tillsagd att sätta sig i karantän i två veckor. Fem dagar senare så fick han ett samtal och blev tillsagd att han inte behövde vara i karantän längre pga att han inte hade några symptom.

Är det bara jag som tycker det här är sjukt konstigt?
Citera
2020-03-14, 22:51
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Källan är friatider🙄

Jaha.
Vad är det med Fria tider som källa?
Citera
2020-03-14, 22:52
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Källa? De allra flesta studier visar att man smittar först vid symtom.
Finns bara något enstaka fall som var asymtomatiskt

Ptja, som med all info gällande detta virus är det tvetydigt. Men du kan kolla på Dr. Campbells senaste video och sen dra slutsatsen att det inte är så. Och visst det kanske det stämmer, vilket vore fantastiskt. Men givet nuvarande spridning känns ju alternativet att det smittar utan symptom mer relevant. Och kanske är det bara mer relevant att utgå från det, för allas bästa.
Citera
Medlem
Bara 80 nya cases i kina och endast 147 nya cases i korea.

Detta signalerar att strategin att hålla sig hemma, och inte gå ut funkar för att ta kål på viruset.

Problemet är att alla lånder måste göra detta i synk. Det kommer ju aldrig hända i uländer som indien!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
MERS gav immunitet i ca 6 månader. Mini Mengele Tegnells "herd" strategi hjälper ju inte då folk kan bli smittade en andra gång i höst. Den stora skillnaden är att sjukvården kollapsar o många dör med "herd" strategin jämför med "all in" strategin som sydkorea, kina tillämpar. 67 gånger färre döda med Kinas strategi jämfört med Tegnells.

Både Tedros o Kineserna anser det vara en galen strategi o litar mer på dom en psykopaten tegnell.

Fast du inser inte att alla kinsera också kan smittas i höst. Och om dessa inte varit smittade innan så kan de bli det för andra gången nästa vår.

Varifrån kommer siffran 67? Finns inget facit ännu, Jeffrey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in