Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Du är mentalt handikappad uppenbarligen.
Bara för att alla gör på ett sätt betyder det inte att det är rätt. Detta kan hålla på länge. Vi är förövrigt i en annan situation. Vi vet att viruset finns här. Det visste inte de i Italien. Det sa bara PANG!!!! Vi vet vad vi ska göra vid symtom. Vi vet vad symtomen kan bero på. Vi vet att vi ska hålla distans. Vi vet att de i farozonen ska isolera sig. Vi vet att vi måste vara jättenoga med hygienen. Vi vet att vi ska undvika folksamlingar.
Vi har stora möjligheter att klara detta utan att förstöra hela vår ekonomi. Det finns ingen anledning att stänga ner samhället om alla följer de föreskrifter som satts ut.
Övriga incels som hoppas att samhället ska krascha pga sina egna misslyckade liv (som du tex) blir ju lite arga, men det är ingen anledning till att stänga ner.
Fast problematiken ligger inte i att vuxna människor gör det som förväntas av dem i detta läge. Problemet ligger i barn är långt ifrån kapabla till agera preventivt. Jag själv jobbar på skola och jag kan säga att elever alltid kommer vara elever. Spelar ingen roll hur noga man är som lärare, barn kommer missa på en helt annan nivå. Lägg därtill att inte nog med att du jobbar med eleverna, skolor är även ett av de mest intima (inte sensuellt) arbetsplatserna vi har med tanke på att det är många vuxna människor som sitter tätt intill varandra i samband med möten och planeringar. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att om en elev kommer symptomfri till skolan fast bärandes på smittan så kommer hela skolan bli bärande av viruset.
Utöver det så har vi den lilla problematiken med att det är små inkubatorer för viruset. I skolvärlden säger man att "Friska barn ska gå i skolan och sjuka ska stanna hemma". Det blir en aning svårt då symptomen visat sig vara gravt mycket lindrigare på barn än på vuxna.
De elever som skickas hem är inte de som bär på viruset, det är knoddar som råkar vara förkylda. Att sen då använda Italien som ett "de var inte beredda" är bara inskränkt. Landet i fråga är ett, i folkhälsa, starkare land än vårt kära svea rike (Ja, jag bodde i Italien under en lång period).
Jag tror att svårigheterna här i Sverige inte ligger i det preventiva utan det reaktiva och direkt agerande.
Vi behöver stänga ner verksamheter som leder till ökad smittrisk, skolor är det största smittoområdet vi har just nu.