2020-03-14, 22:37
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Nei, nei, nei. Herd immunity er ikke noe nytt. Det er ingen strategi. Alle land i Europa og i vesten har som strategi å utsette smittespredningen og "flatten the curve".

At BJ presenterer Herd Immunity som en strategi er PR spin.

Herd immunity er (forhåpentligvis) resultatet av en ferdigblåst epidemi. Så vil det sannsynligvis bli endemisk etterpå, men det vet vi ikke.

Å presentere dette som en strategi som skiller seg fra Norge, Danmark, Italia osv er løgn og bedrag.

Forskjellen på Sverige og UK og andre land er at vi tar tiltak nå for å unngå en kollaps i helsevesenet i den første bølgen. Det er en løsning på kort sikt. Hvordan dette skal løses på lang sikt er ennå ikke klart. Men vi trenger å kjøpe oss tid og vi trenger å unngå en kollaps i helsevesenet.

Hvis Sverige og UK kjører på som vanlig kommer det åpenbart til å bli mangel på intensivvårdplatser; det kommer dere ikke til å akseptere og dermed kommer dere panisk til å gå inn i lock down akkurat som i Wuhan og i Nord-Italia. Siden viruset vokser eksponentielt, kommer denne paniske fasen til å vare lenger og koste mer.

Det er det vi andre forsøker å unngå ved å gjøre tiltak allerede nå.

Men dere kommer nok til å følge etter i uken som kommer.

Akkurat.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så kan man, givetvis, inte räkna . Alla tillfrisknade friskförklaras inte.

Ska man räkna alls så får man naturligtvis hålla sig till de officiella siffrorna.

Vill du räkna på något annat vis med hittepåsiffror så får du väl göra det. Det kommer bara vara en gissning ändå, och mindre värt än vad vi kan ta på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det betyder ju ändå inte att man hittar alla... eller hur?

Viruset har begränsad livslängd om det inte hittar nya människor att infektera. Genom att sätta alla i wuhan i karantän i månader och övervaka gatorna med drönare kan man definitivt eradikera ett virus - även om man inte "hittat" alla sjukdomsfall.
Citera
2020-03-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är ju uppenbart att smittan sprids av symptomfria.
Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Vilka skall agera nu menar du? Multiplicera antalet fall i Sverige med 10 eller 20 så har du en rimlig siffra. Att i det här fallet begränsa smittan är ganska hopplöst. Det går, men då krävs Kinesiska metoder med en total "lockdown". Vilket svenska politiker inte ens är närma just nu, framförallt inte Anders Tegnell.

Ja, personligen, tror jag på en betydligt mer synliggjord och stringent strategi. Om det är UK:s vi efterföljer - som de själva betydligt mer pedagogiskt redogjort för på sina presskonferenser, eller om vår Folkhälsomyndighet (även) har andra kort på sin hand? Hur tänks egentligen? Varför upphöra tester (ge upp), när omvärlden säger annat?

Det agerande jag vill ha är aktiviteter för att 'jaga viruset' som WHO uttrycker det
*TESTER så att vi vet var de farliga klustren finns. Likt andra stater så kan vi ange torrhosta och feber och synka till snabbt inrättade drive-in- stationer. Vilket i förhållande till medborgare betyder ÖPPNA/BEMANNADE LINJER TILL 1177

*ÖVERTYDLIGA BUDSKAP till befolkningen genom SMS god damn!! Varför är vi sista land på planeten att skicka ut SMS till de som finns i landet??? Att om du har xxx så stanna hemma. Hur dom ska bete /vända sig till vid akuta andningsproblem, mm. Tror ni att alla som finns i vårt land läser aftronblandet.se och expresen.se? Det är galet oansvarigt att inte meddela alla, och på alla releventa språk dessutom, eller åtm en länk på div språk för fortsatt info

*Och allt det material som nu saknas i vår sjukvård och äldrevård......
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Exakt vad jag tror.
Planen är flockimmunitet och "acceptabla" dödssiffror. Blir dödssiffrorna för stora börjar det nog ljugas och fifflas en del...För då blir de riktiga dödssiffrorna "ett hot mot rikets säkerhet".

De som inte inser vilken katastrof Sverige står inför är antingen idioter eller betalda idioter.

Vad var det jag sa? citerar mig själv. KLEIN vill att staten ska mörka dösfallen

https://www.friatider.se/helle-klein-lat-media-morka-dodsfallen-i-sverige
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ok ingen idé att diskutera med dig när du förnekar eller inte kommer ihåg kontext.

Alltså...

Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sluta tramsa. Fler länder som inte stänger gränser, och de flesta fattar att det bara är symbolpolitik i det här läget, med samhällsspridning överallt. Men fringehögern brukar iofs gilla sånt.

Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Så varför gör inte Sverige dessa åtgärder först då om det är symbolistiska åtgärder???
Är de politiskt efterblivna eller?

Hur i helvete ska jag tolka detta då tycker du? Du begriper ju tydligen inte ens vad symbolpolitik betyder. Sanslöst.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet med din teori är att Corona fortfarande finns i Kina. Du vet inte var det slutar där. Om nedstängning ska hjälpa skulle man behöva stänga ner i flera veckor i flera omgångar. Följt av ekonomisk krasch som får följdeffekter i att flera miljoner dör i andra sjukdomar.

Balans.

Ta din balans och kör upp i arslet!
Är trött på dig och ditt svammel, du är fan nästan på samma nivå som Tenell!!

Sverige måste in i "LOCKDOWN" och det snabbt som fan!
Citera
Medlem
Varför denna hysteri??
Iställlet för sitta och sprida skräckscenario börja isolera våra äldre och dom spm ligger i riskzonen
Jag har en nära vän spm hade Corona och va sjuk typ en vecka, väldigt jobbig hosta svårt o andas men sen lätta det...
Det är ju helt sjukt hur folk beter sig och dessa kommer skämmas om ett tag.
Andvändare sunt förnuft, va rädd om era äldre anhöriga, god handhygien etc etc så kan detta bli bra innan sommaren
Citera
2020-03-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ni har ingen logisk tankeverksamhet. Vi får se hur det artar sig helt enkelt.

Att bara stänga ner är inte en enkel lösning som många tycks tro. Visst, enkelt att fly och gömma sig. Men viruset kommer komma igen. Därför ingen lösning. Som jag upprepat en massa ggr. Vad är det ni inte fattar?
Om viljan fanns hade man kunnat utrota viruset, det har Sydkorea och Kina visat. Synd för dem att länder som Sverige inte ens försöker, för nu kommer de att få tillbaka viruset.

Men oavsett om det går att stoppa eller inte så har smittspridningstakten en avgörande betydelse för om folk kommer att kunna få någon vård. Det kan vara skillnaden mellan om mina föräldrar överlever eller ej. Dessutom har jag andra bekanta som har diabetes, kärlkramp och säkert en massa andra krämpor som blir "underliggande sjukdom" i statistiken.
Citera
Medlem
Indien har bara 95 officiella fall, oojoj, vänta tills det sätter fart där också!
Citera
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är ju uppenbart att smittan sprids av symptomfria.

Säger vem? Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in