2020-03-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Eh... Kina har inte gjort ett skit. De mördade alla whistle blowers vilket gjorde att viruset fick ett enormt försprång pga att folk inte visste om det.
Kina behöver inte kompensera oss men de har heller ingen rätt att slå sig för bröstet eller komma med pekpinnar. Deras faschistiska metoder och hånfulla sätt kan de ta någon annanstans.

Nej, de mördade ingen men de mörkade virusutbrottet under drygt två veckor. Precis som Sverige, USA och andra västländer gjorde. Det stavas fascism och Kina är formellt ett kommunistiskt land om än inte ekonomiskt. Som sagt, om en månad kommer du få en väldigt annorlunda bild på Sverige när människor dör i drivor och den svenska staten börjar mörka dödstalen.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Verkligen! Tycker Sverige gör HELT RÄTT som INTE gör som Kina. Skulle sldrig ta råd från en faschist så varför tar då av ett faschist-land som tillråga på allt är roten till problemet.
Snälla. Kan vi lägga politiken åt sidan? Det finns ingen anledning att hålla på sådär just nu. Viruset drabbar alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Utgår man från de siffrorna, så är ju det vi ser i Italien nu bara ett förskalv. Tänk hur många som smittades de sista dygnen innan det blev lockdown i hela landet.

Och angående adidasriddarna, så hyser jag personligen ingen rädsla för dem. Men det mångkulturella Sverige är en sådan förljugen företeelse, och jag blir inte förvånad om det hela krackelerar fullständigt kommande veckor. Precis som i Italien, så tenderar ju invandrarfamiljer att leva i generationsboenden, dessutom trångbott. Smittan är förmodligen redan etablerad i de flesta förorter, och om någon vecka börjar de äldre där insjukna en masse.

Om sjukvårdspersonlen i samma veva går ut i strejk/kroknar helt... Ja, då kan de bli åka av.

Men men, den som lever får väl se.
Inte nödvändigtvis. Någon gång kommer ju också ett "tak", alltså när de flesta i en region redan är smittade, friska/immuna eller döda. Det kanske känns svårt att tro mig just nu, men Italien sägs nå dit de närmaste veckorna. Det kommer bli en viss platå, men sen kommer talen förhoppningsvis börja gå neråt i maj månad. Men absolut, det här kommer vara en enorm tragedi även framgent. 2020 kan få plats i historieböckerna sen.
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt: Det svinvirus som orsakade spanska sjukan var så dödligt att de, efter två år, dog ut och ersattes av en mildare variant. Det var alltså inga mänskliga åtgärder som stoppade spanskan. Då som nu var det enda människorna kunde göra var att försöka bromsa spridningen. En betydelsefull skillnad mellan spanskan och Coronaviruset är att det förstnämna främst slog till emot unga och friska, (symptomen berodde på immunologisk reaktion), medan Coronaviruset främst angriper äldre och de som av någon anledning har ett försvagat immunförsvar.

Helt riktigt. Dödsfallen vid spanska sjukan berodde oftast på s.k. cytokinstorm där det egna immunförsvaret överreagerade och angrep den egna kroppen. Det verkar inte vara fallet med coronaviruset där istället de med sämre immunförsvar ligger i riskzonen.
Citera
2020-03-14, 21:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein

Spanien inför en fullständig "LOCKDOWN" Medborgare, utom sjukpersonal, kommer att kunna lämna sitt hem endast för att köpa mat och mediciner.

Inte ens till jobbet ?

(skulle vilja ha ett klargörande här..)
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Lagen om totalförsvar och höjd beredskap. Kanske specifikt paragraf 7 här nedan. Kanske finns andra som kan detta bättre än mig här, men självklart jkan Sverige, som andar länder, i händelse av kris, ställa om produktion, eller beordra produktion efter egna behov osv.

7 §
Vid höjd beredskap ska kommuner och regioner vidta de särskilda
åtgärder i fråga om planering och inriktning av verksamheten, tjänstgöring
och ledighet för personal samt användning av tillgängliga resurser som är
nödvändiga för att de under de rådande förhållandena ska kunna fullgöra
sina uppgifter inom totalförsvaret.
Vid höjd beredskap ska de enskilda organisationer och företag som enligt
överenskommelse eller på annan grund är skyldiga att fortsätta sin verksamhet i krig vidta de särskilda åtgärder i fråga om planering och inriktning av
verksamheten, tjänstgöring och ledighet för personal samt användning av
tillgängliga resurser som är nödvändiga för att de under de rådande förhållandena ska kunna fullgöra dessa skyldigheter.
Innebörden i övrigt av att höjd beredskap råder framgår av andra författningar.

Jag kan inte hitta något som talar för att höjd beredskap och högsta beredskap är tillämpligt på annat än krig och krigsfara, min slutsats blir då att du bör dra tillbaks ditt påstående om att företag är skyldiga att tillverka glasspinnar med bomull på när Löfven knäpper med fingrarna, lite ironisk här, du förstår säkert.

Återkom när du har mer på fötterna, för jag påstår inte att du har fel, du har dock ännu inte visat att du har rätt.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Men tänk OM den slår en loop eller två. Eller tre. Då kanske vi har utvecklat immunitet. Eller menar du att det krävs fyra brakare till loopar för att det ska ske?

Jag vet inte om jag uttrycker mig klart nog. Det _kan_ inte hända, det är en omöjlighet. För att utveckla immunitet krävs att cirka 80% av befolkningen fått viruset och utvecklat antikroppar. OM 80% av befolkningen får viruset och vi räknar med en dödlighet på 1% innebär det en dödlighet på runt 80 000 vilket i sig är helt sjukt. Det jag vill få fram är att människor behöver först få viruset och sen utveckla antikroppar. Så funkar det med alla former av influensor.
Citera
2020-03-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Den svenska regeringen ska inte lyssna på den samlade svenska expertisen i Sverige?

Vilken samlade expertis? Det är mycket expertis, sådan som är långt mer erfaren och har betydligt högre meriter än någon klåpare som regeringen tillsatt som säger raka motsatsen.

Fattar du inte att det enda de sysslar med är att försöka upprätthålla illusionen om att det finns pengar i landet? Pengar de kastat bort på bistånd och flyktingmottagande som skulle göra oss så rika.
Citera
2020-03-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag vet inte om jag uttrycker mig klart nog. Det _kan_ inte hända, det är en omöjlighet. För att utveckla immunitet krävs att cirka 80% av befolkningen fått viruset och utvecklat antikroppar. OM 80% av befolkningen får viruset och vi räknar med en dödlighet på 1% innebär det en dödlighet på runt 80 000 vilket i sig är helt sjukt. Det jag vill få fram är att människor behöver först få viruset och sen utveckla antikroppar. Så funkar det med alla former av influensor.

Så fyra med andra ord? Antecknat.
Citera
2020-03-14, 21:54
Medlem
Citat:
Snälla, varför ska en massa skattemedel gå till att hålla lektioner för 3 i varje klass. Förövrigt så är vården det vanligaste jobbet bland kvinnor. Även matbutiker behöver hållas öppna. Polisers barn... etc... Nej. De har tagit rätt beslut om att hålla samhället igång. Det kommer ta lång tid innan detta är över. Vi kan inte ha samhället nerstängt så länge. Bättre att majoriteten av samhället sakta får smittan men i omgångar genom att sjuka håller sig hemma vid minsta symtom. Svaga isoleras etc.
viruset kommer komma igen och att stänga ner är ingen lösning.
När ska man försöka hejda ett virus då? Räcker det med 30 % dödlighet som MERS, eller 50 % som fågelinfluensa? Luftburen rabies?

Om vi som mänsklighet bara tänker låta varje nytt virus härja fritt så är det stor risk att vår historia börjar närma sig slutet.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Om ni inte redan tidigare sett den korta dokumentären om Coronavirusets uppkomst och de problem Kina brottas med angående marknaderna då rekomenderas den starkt. På engelska.

Why new diseases keep appearing in China

Det är bara att skicka räkningarna till det kinesiska kommunistpartiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Har du fortfarande problem med att läsa innantill din jävla dumkärring?
Googla Coronavirus airborne, läs på för EN gångs skull innan du skriver.
Det är inte luftburet. Det är i sämsta fall en aerosolsmitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in