2020-03-14, 20:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Om polisen har häktat en person för mord eller medhjälp för mord så hoppas jag att de kollar i 360 grader efter motiv för att antingen styrka sin tes eller avföra personen från utredningen.
I just det här fallet kan nog de flesta tycka att de märkliga relationerna parterna emellan är centrala delar att utreda. Såvitt jag kan se finns det från juridiskt håll ingen som helst klagan avseende frågor som t.ex. rör intima relationer.
Det vi diskuterar här är alltså de kvinnliga utredarnas snaskande i HD:s sexuella relationer till andra män än exmaken SD. De här frågorna upptar tydligen en hel del av förhören med HD, och kan alltså tyckas vara något svårmotiverade. Det förvånar mig inte alls att HD vägrade att svara på frågorna. Peter Springare skrev också om det här beteendet i sin bok i somras, och han berättade om hur en av de kvinnliga poliserna hade skällt ut en annan kvinnlig polis som grät när hon skulle förhöra HD.

Att som du nu gör försvara de här utredarnas uppenbara missgrepp blir lite märkligt, särskilt som du verkar försvara agerandet med att det inte skulle strida mot lagen (eller om du nu menar att ingen har klagat på att agerandet strider mot lagen). Det handlar kanske mer om att agerandet kan ses som moraliskt tveksamt, men naturligtvis går det också stick i stäv med grundlagen (RF 1:9):
"Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet."
Sedan kan jag väl också som skattebetalare ha funderingar över hur pengarna har använts här. Har den här utredningen kommit en millimeter framåt de här två åren, om man ser till möjligheterna att klara upp brottet?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-14 kl. 21:04.
Citera
2020-03-14, 21:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det vi diskuterar här är alltså de kvinnliga utredarnas snaskande i HD:s sexuella relationer till andra män än exmaken SD. De här frågorna upptar en hel del av förhören med HD, och kan alltså tyckas vara något svårmotiverade. Det förvånar mig inte alls att HD vägrade att svara på frågorna. Peter Springare skrev också om det här beteendet i sin bok i somras, och han berättade om hur en av de kvinnliga poliserna hade skällt ut en annan kvinnlig polis som grät när hon skulle förhöra HD.

Att som du nu gör försvara de här utredarnas uppenbara missgrepp blir lite märkligt, särskilt som du verkar försvara agerandet med att inte skulle strida mot lagen (eller om du nu menar att ingen har klagat på att agerandet strider mot lagen). Det handlar kanske mer om att agerandet kan ses som moraliskt tveksamt, men naturligtvis går det också stick i stäv med grundlagen (RF 1:9):
"Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet."
Sedan kan jag väl också som skattebetalare ha funderingar över hur pengarna har använts här. Har den här utredningen kommit en millimeter framåt de här två åren, om man ser till möjligheterna att klara upp brottet?

Jag håller med här. Tycker att HD gjorde helt rätt som inte svarade på frågor om sitt privatliv och vilka hon hade sex med etc. Jag hade heller aldrig svarat på sådana frågor. Såvida inte en av mina älskare var misstänkt förstås men så var inte fallet här. Det var HD:s exmake som utreddes för mord inte hon eller hennes vänner.
Citera
2020-03-14, 21:06
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det vi diskuterar här är alltså de kvinnliga utredarnas snaskande i HD:s sexuella relationer till andra män än exmaken SD. De här frågorna upptar en hel del av förhören med HD, och kan alltså tyckas vara något svårmotiverade. Det förvånar mig inte alls att HD vägrade att svara på frågorna. Peter Springare skrev också om det här beteendet i sin bok i somras, och han berättade om hur en av de kvinnliga poliserna hade skällt ut en annan kvinnlig polis som grät när hon skulle förhöra HD.

Att som du nu gör försvara de här utredarnas uppenbara missgrepp mot HD blir lite märkligt, särskilt som du försvarar agerandet med att inte strider mot lagen. Eller om du nu menar att ingen har klagat på att agerandet strider mot lagen. Det handlar kanske mer om att agerandet kan ses som moraliskt tveksamt, men naturligtvis går det också stick i stäv med grundlagen (RF 1:9):
Sedan kan jag väl också som skattebetalare ha funderingar över hur pengarna används. Har den här utredningen kommit en millimeter framåt de här två åren, om man ser till möjligheterna att klara upp brottet?

Få se nu. Målet är uppe i TR nu, och om det var möjligt att satsa en hunka på utfallet tror jag att spelbolagen skulle ge sämst utdelning på fällande dom. Ja, utredningen har kommit mer än "en millimeter framåt".

Men det tycker inte du så klart, eftersom du från början gått all in på att allt bara är en feministisk konspiration där SD är utsedd till syndabock. Alla kvinnor som förekommer i utredningen i någon roll är feminazis och medlemmar i ROKS.

Du skulle aldrig någonsin bli nöjd med en fällande dom i detta mål, alldeles oavsett bevis. Allt går att bortförklara, inga teorier från åklagarsidan är begripliga/trovärdiga, och allt SD säger/gör/undanhåller är förståeligt och indikerar oskuld.

Jag gillar dina inlägg, eftersom det är nyttigt i trådar som dessa med en "djävulens advokat". Men det finns nog inte många rättshaverister som slår dig på fingrarna.
Citera
2020-03-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det är inte lätt att bli klok på JG. En fundering kring vad han berättade för SD att han inte sagt: det verkar som om SD säger väldigt mycket och starka saker hela tiden med en ironisk ton. Det blir då väldigt oklart för dem runt honom vad han eg menar. Om jag hade haft en sådan bekant, och polisen sedan förhört mig, hade jag nog haft svårt att veta vad som var på allvar. Jag hade nog berättat som det var, att jag inte trodde att X menat allvar men att hen sagt... döda o.s.v. Så litet skydd av SD finns det klart i JGs beteende, men det kan handla om att han är genuint osäker. Och att det gnager på hans samvete att han inte berättat att.... Jag undrar hur mycket just vittnesmålet om att SD haft planer på att mörda HD och flickorna spelade in i gripandet med nationella insatsstyrkan. Har ngn sett det i FUP? Borde det komma där eller hör det till ett separat åtal?
Hursomhelst tror jag att JG lagt ihop 1 plus 1 och är beredd att berätta vad han sett och hört. Han är nog mer samvetsgrann än vad vissa befarar. Vi får veta det när han vittnar.

Jo, jag tänker lite likadant som @refraktor och du när det gäller JG.
Att förklara jargongen dem emellan. För när man bara läser orden kan det bli lite "fattigt" och man missar jargongen dem emellan. Jag har dock inte uppfattat att JG har försökt förklara hur de talar/skriver till varann. Men jag ska leta reda på Aktbilagan där förhör med JG redovisas.
Det jag håller emot JG, är hans amerikanska påbrå när det gäller rättvisa (som jag menar att amerikaner har i grunden, i vart fall de bekanta som vi har som är vanliga medelsvenssons) samt att han inte själv uppsökt polisen under tiden fram till dags dato för att ev. korrigera sin upplevelse och känsla kring hela alltet. Han tillhör utan tvekan den inre kärnan av vänner till Davidssons..
Det är samma när vi läst igenom HD:s alla förhör ett par gånger och försöker föreställa oss rimligheten i alla "jag vill inte spekulera" och liknande. När man inte ser kroppsspråket hos den tilltalade så blir det knepigt. Å andra sidan kan man, tycker jag, förstå att polisen uppfattar något skumt och det är därför som de dels häktar henne och dels återkommer så många gånger till samma frågeställningar som de önskar svar på. I just HD:s fall anser jag att det definitivt finns mer av sanning att krama ur henne.
Citera
2020-03-14, 21:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är utredarna mycket intresserade av två saker runt ett besök som HDs kompis Th*rese gjort hos HD.

Dels är det hur SD direkt efter att Th*erese lämnar HDs lägenhet får ett sms som gör henne misstänksam. Hur kan han veta att hon går därifrån nu? Och hur kan han veta att HD blir glad? Men också verkar utredarna mycket misstänksamma över de uppgifter som HD berättar för sin vän. Det handlar om blodet och det handlar om SDs raderingar/överskrivningar vid polishuset. Th*erese upplever det som att HD planterar bevis hos henne.

Vilken roll har HD i den här historien?
Hon vet nog definitivt mer än jag trodde från början.
Kan SD använt sig av hennes önskan att bli kvitt LW så att HD till sist själv tyckt att det kanske var den enda lösningen? Med början 2016, då HD i en konversation säger: Nej hon får leva.

Vad hade SD sagt från början?

Aktbil 149, sid 265-
Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-08-30 11 :21 diarie nr: 5000-K574218-18

Förhör juli-18, Th*erese, HDs kompis som upplever att HD planterar bevis hos henne och upplever att SD har kontroll/övervakning över hennes besök hos HD:

A 150/34

Bonus:
Aktbil 150/33
"Therese uppger att Stefan, i denna veva, började skriva om huset och att han hoppas på att få
besked om det då det var avspärrat. Samma dag skrev Therese till Stefan igen det där om
sorgen efter Lena och han svarade något i stil med: noll sorg, det skrämmer"

För att hon är skyldig.
Till skyddande av brottsling.
Till undanröjande av bevis.
Till försvårande av brottsutredning.

Och troligen även till anstiftan.
Citera
2020-03-14, 21:17
Medlem
Citat:
Det vi diskuterar här är alltså de kvinnliga utredarnas snaskande i HD:s sexuella relationer till andra män än exmaken SD. De här frågorna upptar tydligen en hel del av förhören med HD, och kan alltså tyckas vara något svårmotiverade. Det förvånar mig inte alls att HD vägrade att svara på frågorna. Peter Springare skrev också om det här beteendet i sin bok i somras, och han berättade om hur en av de kvinnliga poliserna hade skällt ut en annan kvinnlig polis som grät när hon skulle förhöra HD.

Att som du nu gör försvara de här utredarnas uppenbara missgrepp blir lite märkligt, särskilt som du verkar försvara agerandet med att det inte skulle strida mot lagen (eller om du nu menar att ingen har klagat på att agerandet strider mot lagen). Det handlar kanske mer om att agerandet kan ses som moraliskt tveksamt, men naturligtvis går det också stick i stäv med grundlagen (RF 1:9):
Jag svarar bara en kortis eftersom det räcker gott och väl: Vad jag vet har det t.ex. kommit DNA-analyser från Nederländerna, till polisen i Örebro som fört dem framåt i utredningen. Jag är tämligen säker att du vet vad som mer framkommit under de senaste två åren annars får du väl läsa bakåt i tråden eller kolla tidsstämplar i FUP:en.
Citera
2020-03-14, 21:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag håller med här. Tycker att HD gjorde helt rätt som inte svarade på frågor om sitt privatliv och vilka hon hade sex med etc. Jag hade heller aldrig svarat på sådana frågor. Såvida inte en av mina älskare var misstänkt förstås men så var inte fallet här. Det var HD:s exmake som utreddes för mord inte hon eller hennes vänner.
Det var inte bara den typen av frågor HD vägrade att besvara.
Hon besvarade nästan inga frågor och hon undvek särskilt att besvara frågor om SD.
Citera
2020-03-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för en jättefin smmanställning.
Alla hennes svar; jag vill inte svar på det ser inte bra ut för henne.
Särskilt konstigt är det hur hon kallar frågan hypotetisk om S*tefan varit hos henne under natten 14-15 maj och att hon samtidigt som hon förnekar att hon vet att S*tefan har googlat på plötslig spädbarnsdöd inte verkar ha någon reaktion på det (har ingen åsikt om det).

Att HD vet något om mordet på ett eller annat sätt känns ganska troligt.
Och inte verkar ha något emot det heller.

Det finns onekligen en källa att ösa ur för polisen vid senare tillfälle. För de här lösa trådarna kommer de aldrig att släppa förens de kan bindas ihop eller förklaras medicinskt på något sätt.
Citera
2020-03-14, 21:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Aktbilaga 148 s 94-95

Fd arbetskollegor till SD

Ett exempel på att Stefan är speciell är
när han efter han slutat på Exact och hade kvar koden till arbetsplatsen, var där mitt i natten
och åkte inlines på kontoret samtidigt som han filmade sig själv. Stefan skickade det sedan till
de som jobbade på Exact, samt la ut det på sociala medier.

J*kob
får inte ihop det att Stefan, som för honom, inte är en kille som får så många tjejer alltid
hintat om att han ligger med många tjejer och anspelar på sex och porr hela tiden.

Stefan slutade på Exact för cirka tre år sedan och började arbeta på Tyrens. J*kob har hört
ryktesvägen att Stefan, innan han bytte arbetsplats, skickade sms till frånskilda kvinnor på
arbetsplatsen
vilket genererade att den dårvarande chefen *ndershed fick ha ett samtal med
honom. En av kollegorna som Stefan skickade sms till tror J*kob är S*ndra J*nsson.

Vad säger man om den här mannen?

Gränslös
(”I psykologiska och psykiatriska sammanhang avses vanligen att vara okänslig för vad andra uppfattar som lämpligt och olämpligt i tal och sätt att vara.”) och Distanslös (”Påflugen och okänslig för andras krav på selektiv distans i umgänget efter graden av bekantskap, vänskap och släktskap. Kan vara en yttring av störd anknytning”)

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/
Citera
2020-03-14, 21:32
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja Ar*ns förhör spelades upp. Minns ingenting om att Est*rs förhör spelades upp.

Ar*ns var viktigt enligt stämningsansökan för att visa när hon senast blev sedd (förutom av mördaren) och att hon lämnade hemmet frivilligt.

NW:s vittnesmål var viktigt för att veta hur SD betedde sig när han ringdes upp på morgonen. Jag tror inte Est*r hade något viktigt att tillföra som bevisning mot SD.

Ja, jag tror att du har tolkat val av vittnesmål helt riktigt, tack!
Citera
2020-03-14, 21:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var inte bara den typen av frågor HD vägrade att besvara.
Hon besvarade nästan inga frågor och hon undvek särskilt att besvara frågor om SD.

Ok då gjorde jag väl rätt som skippade alla hennes förhör efter det första som tråkade ihjäl mig. Trodde ändå att hon hade öppnat upp sig mer senare åtminstone ang. SD. Varför har annars Hiding avskrivit henne om alla förhör varit så fruktlösa?
Citera
2020-03-14, 21:33
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Del 5, HD:s förhör. Sista delen från min sida som avser hur (o)hjälpsam HD är i förhören med polisen.

Ang. HD:s googlesökningar på "Indiciemål". Det här är helt naturligt för HD (tycker jag) att söka på och därför borde hon väl vara polisen behjälplig med frågorna kring det i vart fall?

Här går utredarna igenom kontot ci*ronblomma som HD erkänner att hon använde här på FB. och en del andra lösa trådar som de återkommer till för att försöka få svar.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
STORT TACK för det arbete du lagt ned på att ge oss en klar bild av Hannas motvillighet i förhören.
Maken till utstuderat beteende, bara snäppet från yrkeskriminellas standardförfarande ”inga kommentarer”. Att hon inte är fortsatt utredd, fortsatt misstänkt är för mig en gåta.

Jag har kokat ner svaren från dina 5 inlägg..

HANNAS (o)hjälpsamma SVAR:

Tack båda. Nu sparade ni mig 544 sidors läsning! Känns som jag fått en bra bild av HDs förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in