2020-03-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jaha. Jag tror du missuppfattade mig. Jag skrev att det var en trådsanning för att det är dynga som spridits i denna tråd.

Det gjorde jag nog.
Citera
2020-03-14, 21:07
Medlem
"they explain that the Asst Crisis Unit has given the green light to the plasma sampling from some recovered patients, who presenting high levels of antibodies against the new coronavirus can become donors in favor of Covid-19 patients in serious conditions."

Italien har fått intressant info från Kina...
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/14/news/coronavirus_plasma_dei_guariti_per_curarlo-251310886/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Oavsett vad så tycker jag att barn som delar boende med riskperson ska hållas borta. Det har effekt. Resten kan gå som vanligt.

Jag håller inte med och inte heller WHO och inte heller 50 länder som har stängt sina skolor.

Det du inte fattar är att alla är riskgrupp. De som är över 60 är i risk att dö men de som är mellan 30 och 60 får ett helvetes sjukdom. Det här är ingen influensa kan jag lova.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Exakt. Många av dem har varit helt öppna med det också. Profitera på Sverige, utnyttja allt där till max, glassa i Spanien i typ svenska kolonier, samtidigt som man ondgör sig över invandringen och bristen på integration osv. Såna som är stolta över skattesmitning etc you know. Jag jag jag. Gissa vad de kommer gnälla över när de kommer hit och inte kan få vård? Inte är det den nedmonteringspolitik och den skattesmitning de själva bidragit till iaf.
Allt det där är självklart. Men vad ska de hit och göra egentligen? Jag förstår inte varför de vill åka hit faktiskt. De har nog inte förstått hur läget är.
Citera
2020-03-14, 21:08
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Fakta: regeringens åtgärder, minska folksamlingar, jobba hemifrån om du kan, karensdag borta, läkarintyg behövs inte.

Fakta: mindre mängd folk ute på gatorna en fredagskväll, nästan ingen ute på kaffer och gallerior en lördag.

Fakta: folk tvättar händerna, det fanns handsprit i de flesta butiker.

Fakta: många oroliga föräldrar håller sina barn hemma trots allt, många klasser vittnar om hälften närvaro.

Dessa åtgärder besegrar viruset. Om 2 veckor är ni doomers bara löjliga och alla kommer skratta åt er.

Om 2 veckor finns det risk för samma krisbilder här som i den italienska sjukvården tyvärr. Italien är rankad #2 i världen när det gäller sjukvård, Sverige någonstans på plats 30. Har man insyn i beläggningen på Sveriges sjukhus så förstår man att det kommer bli jävligt tufft i vilket fall som helst. Det räcker med ett enda scenario att neka någon vård som uppenbart är på väg att dö i svängdörren på infektionskliniken --> kaos
Citera
2020-03-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller omsorg enbart för barn till samhällskritisk personal?
Jag är emot attman stänger ner allt och skapar onödig oro i samhället. Man ska vara effektiva.. Symbolpolitik är meningslöst. Varför ska alla varn i landet gå hemma när kanske 4% av de delar boende med en riskperson... Låt just de eleverna vara hemma. Inte alla...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
Fall av covid-19 i Sverige 14 Mars 2020 (kl. 14.00)

Totalt har 924 personer påvisats smittade med covid-19 i Sverige. 56 % av de smittade är män. De smittade fallen är mellan 0 och 99 år gamla (medelålder 45). Så var det med det......bara äldre som blir smittade och sjuka?? Hmmmm…..

Majoriteten av fallen har smittats utomlands . Även fall som smittats i Sverige har till störst del smittats av personer i sin omgivning som kommit hem från utlandsresa och visats vara smittade. 17% har inte rapporterat vilket land de smittats i. 13% har blivit smittade i Sverige.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
924.

Smittgraden har sänkts till 1.25 pga de vidtagna åtgärderna. På måndag ser vi ca 1 200 fall. Tisdag 1 400. Om det inte blir så kommer Tegnell införa karantän för skolelever och då faller R till mindre än 1 och smittan dör ut innan valborg.

Precis som Sydkorea.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Tror ni det kommer bli ett mörkertal på de personer som dör i covid-19?

Jag menar, testerna går på sparlåga redan nu, ska man ödsla/slösa ett test på en död människa för att se om han är smittad?

Om en person dör utanför ett sjukhus sker alltid en obduktion. Jag är ganska säker på att en obdocent inte missar lungor som ser ut som de varit utsatta för en stridsgasangrepp.
Citera
Medlem
Citat:
Grabbar, nu har undergångs-profeter gjort sitt jobb och fått igenom en mängd åtgärder.

Uppdraget väl utfört, sluta dooma nu.

Allt ska bli väl om ca 3-4 veckor. Därefter sakta återgång till normalitet och folk glömmer att det ens fanns en fara och att våra styrande är inkompetenta.
Det är för det första inte doomare på Flashback som har åstadkommit detta. Men åtgärderna som har vidtagits i Sverige är fortfarande otillräckliga. Ska man få stopp på viruset måste man nästan tvinga folk att stanna hemna. Då går det ganska fort. Med de åtgärder vi har vidtagit kommer man bara att bromsa spridningen något.
Vår kära Tegnell vill ju inte stoppa spridningen utan hoppas på att alla svenskar skall bli infekterade så att de blir immuna. Den strategin är extremt dålig då vi inte ens vet om man kan bli immun eller ens 100% frisk ftån denna sjukdom. Skall. Man smitta ner hela svenska folket har man kanske tio miljoner kroniskt sjuka sedan. Det får Tegnell på sitt samvete om han har något.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Tom vänstern tycker swe kört i diket https://twitter.com/gorberg/status/1238759183476051969

Göran Rosenberg
@gorberg
Är det här Sveriges strategi, frivillig självisolering, ingen aktiv smittspårning, för att uppnå det som kallas flockimmunitet, herd immunity? I så fall är det vi och Storbritannien. WHO och i stort sett alla andra länder, tycker något annat.

Ja, det är ju det billigare alternativet på kort sikt. Regeringen är väldigt kortsiktig tyvärr. I längden kommer detta stå oss väldigt dyrt, vi kommer vara isolerade av resten av världen när de lyckats besegra smittan, av rädsla att få tillbaka den av oss där den löper hejvilt och dödar hundratusentals.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Medier rapporterade från början att kvinnan friskförklarats – men detta är felaktigt, förklarar smittskyddsläkaren David Edenvik för SVT, trots att hon inte har några symtom längre och inte bedöms vara smittbärande.

– För att bli friskförklarad måste man vara fri från viruspartiklar och det är hon inte än, säger David Edenvik till SVT.

Ja men du skrev
hon har fortfarande virus i alveolerna och har numera kroniska andningssvårigheter.

Det skulle jag vilja ha en källa på om du har.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Inget ska stänga, alla ska jobba. Viruset är besegrat! Den sprids inte när folk tvättar händer och är försiktiga, viruset är uttorkat om 2 veckor.

Hur kan det hjälpa att tvätta händer när viruset är luftburet???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in