2020-03-14, 20:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Hur länge kan Sverige egentligen hålla skolorna öppna, när alla andra länder stänger? För när vi har ett par hundra döda dagligen ala Italien då kommer ju trycket utifrån vara enormt och vi som jobbar i skolan har ju ett eget liv att värna om också. Inget arbete är värt att dö för.

Jag gissar att det kommer ett stängningsbeslut under helgen. Hoppas jag inte har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Börja läs..
https://www.scientiststudy.com/2020/02/coronavirus-2019-ncov-healed-people-may.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2292640/

Sedan om man vill ha lite mera lättläst så kan man läsa Kinas oficiella medicinska onlinetidskrift..Där dyker en del "kinesiska"! sanningar upp där även detta tas upp.

Jag håller mig till de vetenskapliga publikationerna då de ner bättre information än ex propaganda medias Aftonbladet och expressen, DN mf..

Från 2007? Vad exakt är det som är relevant där? Förklara gärna. Första artikeln från tidigt februari säger "may not". De har ingen aning m.a.o.
Citera
Medlem
Tom vänstern tycker swe kört i diket https://twitter.com/gorberg/status/1238759183476051969

Göran Rosenberg
@gorberg
Är det här Sveriges strategi, frivillig självisolering, ingen aktiv smittspårning, för att uppnå det som kallas flockimmunitet, herd immunity? I så fall är det vi och Storbritannien. WHO och i stort sett alla andra länder, tycker något annat.
Citera
Medlem
Andra fallet var väl en 85 år gammal dam?
Det första fallet var 41 år man, begravs på måndag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Återigen, hur många tror du skulle bli smittade ifall det hände på en förskolan och skola istället? Tänk efter för fan! Fler skulle drabbas såklart.
Fast de är ju uppdelade i klasser. De som uppvisar symtom får stanna hemma. Övriga går till skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har inte läst alla 100k+ inlägg, så är kanske 2a på bollen. Men, varför sätta helt land i karantän? För att sjukvård inte ska bli överbelastad och människor dör pga resursbrist borde den viktigaste åtgärden vara att sätta pensionärer + riskgrupper i strikt karantän tillsvidare! Varför är man inte extremt tydlig med det? Övriga kan väl leva vidare hyfsat normalt närmaste året. Så klart extra noggrann med handhygien och "karantän" vid minsta symptom.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Den artikeln förklarar det rätt bra.
Citera
2020-03-14, 20:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det kan stämma, efterssom även de som känner sig friska kan vara väldigt smittsamma i upp till 4 veckor efteråt har det visat sig(Ta jönköpingskvinnan t.ex)

Det skulle ju vara risk att sjukvårdspersonalen och andra blev smittade isåfall.

Hälften på Diamond Princess som testade positivt hade inga symptom så svårt att bara gå på symptom. Masstestning som Kina/Sydkorea är helt nödvändigt
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Den 20 åriga kvinnan som tillfrisknande i Sverige (den enda som tillfrisknande) har fortfarande virus i alveolerna och har numera kroniska andningssvårigheter.
Här ju stått i tidningarna att hon blev helt frisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ja, alltså jag har haft influensa där jag inte kunnat komma ut ur rummet på 1 vecka med 40+ feber och mått hemskt. Lägg därtill en hosta som hållit sig kvar i flera månader efter. Det är ju knappast något nytt att influensa kan få en att må skit.
Precis. Min poäng är att det är samma sak med corona. Det är samma skit bortsett från att svårt sjuka och äldre inte kan vaccinerss.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag förstått så uppmanar man inte de som varit sjuka att åka till sjukhuset för att ta ett prov efter det att de tillfrisknat.

Så man måste avgöra själv efter hemkaratän.
Okey.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Den 20 åriga kvinnan som tillfrisknande i Sverige (den enda som tillfrisknande) har fortfarande virus i alveolerna och har numera kroniska andningssvårigheter.

Visst visst... Tänker inte be om källa för vet redan att du inte har någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bör vi inte först fastställa att vi faktiskt blir immuna innan vi sjösätter en sån strategi?
Finns det något som motsäger att en majoritet av de infekterade inte får immuni4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in