Citat:
Ursprungligen postat av
IAmAMisanthropic
Jamen det är väl självklart att hotell och resebranschen har det så, och i viss mån även restaurangbranschen som följd. Det betyder inte att folk undviker att vara ute. På affärerna i Göteborg är det trängre än nånsin. Folk är överallt, skämtar överallt, bryr sig inte det minsta och verkar inte fatta öht. De pratar som att Italien vore på andra sidan jorden och totalt ovidkommande för oss. Känner flera som ska på 499pers-evenemang ikväll, bryr sig inte ett dyft. Det är därför vi kommer få problem, för folk tar det inte på allvar, vilket är enda chansen att få en kurva där vår sjukvård hänger med iaf hjälpligt. Om nu någo på MSB, regioner och landsting osv behagar svara på de erbjudanden om skyddsutrustning som tydligen företag försöker ge...
Det ligger just nu sannolikt någonstans mittemellan tror jag, och jag tror också att om det spårar ur totalt så är orsaken troligen Socialstyrelsen och regionerna som tycks vara mycket dåligt förberedda med avseende på materiel, utbildning och rutiner.
Utan att veta tippar jag på att Folkhälsomyndighetens planläggning, strategi och uttalanden
bland annat baseras på den information man får ifrån sidoordnade myndigheter, bland annat Socialstyrelsen.
Säger Socialstyrelsen att sjukvårdsberedskapen har en viss status så utgår Folkhälsomyndigheten ifrån att det är korrekt, så att säga, och väger in det i sina beslut.
Nu har det ju med all önskvärd tydlighet framgått att sjukvårdsberedskapen inte alls är god, den var usel redan initialt i den här storyn.