2020-03-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Blir det OS?
Jag tror inte OS är i fara. Det här skiten tar slut nån gång i juni-juli, får vi åtminstone hoppas på. Därom verkar Flashback, Kina och t.o.m Tegnell vara hyggligt överens, så jag litar på den samlade expertisen.

Däremot lär EM flyttas. Senast idag läste jag att de funderar på att spela EM i december - kan visa sig vara ett uselt val eftersom många tror på en våg två av Corona i höst Vi får se.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som vanligt i Sverige vågar ingen ta beslut.

jaja, vi vet att du bara vill stänga av rent politiska nasseskäl, du behöver inte säga det på avrenda jävla sida här.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jamen det är väl självklart att hotell och resebranschen har det så, och i viss mån även restaurangbranschen som följd. Det betyder inte att folk undviker att vara ute. På affärerna i Göteborg är det trängre än nånsin. Folk är överallt, skämtar överallt, bryr sig inte det minsta och verkar inte fatta öht. De pratar som att Italien vore på andra sidan jorden och totalt ovidkommande för oss. Känner flera som ska på 499pers-evenemang ikväll, bryr sig inte ett dyft. Det är därför vi kommer få problem, för folk tar det inte på allvar, vilket är enda chansen att få en kurva där vår sjukvård hänger med iaf hjälpligt. Om nu någo på MSB, regioner och landsting osv behagar svara på de erbjudanden om skyddsutrustning som tydligen företag försöker ge...

Det ligger just nu sannolikt någonstans mittemellan tror jag, och jag tror också att om det spårar ur totalt så är orsaken troligen Socialstyrelsen och regionerna som tycks vara mycket dåligt förberedda med avseende på materiel, utbildning och rutiner.

Utan att veta tippar jag på att Folkhälsomyndighetens planläggning, strategi och uttalanden bland annat baseras på den information man får ifrån sidoordnade myndigheter, bland annat Socialstyrelsen.

Säger Socialstyrelsen att sjukvårdsberedskapen har en viss status så utgår Folkhälsomyndigheten ifrån att det är korrekt, så att säga, och väger in det i sina beslut.

Nu har det ju med all önskvärd tydlighet framgått att sjukvårdsberedskapen inte alls är god, den var usel redan initialt i den här storyn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Har tänkt på det där, det kanske ändå är smartast att hålla skolorna öppna. Dels finns det skäl till det för empirisk kunskap visar att lediga skolbarn, inte de yngsta då, rör sig ute i ”farligare” mönster, dvs smittan skulle kunna förvärras (nej, ingen källa). Sen måste ju samhället forts fungera. Att stänga skolorna kanske blir som den där kroppen där arslet kniper, det går fullständigt åt helvete.
Exakt. Ingen vet hur länge detta kommer hålla på. Viruset kommer ju komma tbx. Va fan gör vi då? Kan ju inte ducka varje gång. Bättre att den starka delen av samhället exponeras gradvis istället så att vi bygger upp en immunitet mot viruset.
Citera
2020-03-14, 20:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nej jag vill inte bli en fånge. Jag och väldigt många andra mår dåligt av det. Man ska isolera de som kan dö av corona.. Inte oss friska. 500 pers regeln är bra och nödvändig.. Även TILLRÄCKLIG.
Nu handlar det inte om dig som individ, eller dom som "mår dåligt" av det. Fjantigt! Vissa extraordinära händelser kräver extraordinära insatser. Så är det bara och ibland får man helt enkelt vara en teamplayer. Bästa sättet att hindra spridning är att låsa ner så mycket det går under en tid. Du kanske tycker det är lite "jobbigt" men träna kroppsvikt hemma då, läs en bok.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Var ser du denna statistik?

Det är goja.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm...

"Previous to the FDA announcement, we could already sell our test in Europe and many other countries. The change makes it so we can make test kits available to CLIA labs in the U.S. for use under the FDA guidelines," Egan told CBS MoneyWatch.

Using a person's fluids taken from a nasal or other swab, the company's CE-IVD Logix Smart COVID-19 test kit employs a mathematical algorithm and AI to detect the disease. It delivers results in about 90 minutes, Egan said.

Co-Diagnostics said it's maintaining what it calls a "compassionate pricing model" that's used to set the cost of other drugs. The test kits typically sell for less than $10, depending on the quantity of kits and where they're sold.

https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-test-co-diagnostics-covid-19/

De har ju oljan iof, som iof går ner nu. Men håller med 200 EURO verkar mycket, därför jag fråga.

Det ovanstående exemplet använder förvisso orden "compassionate pricing model".., men 200 euro. Jag "köper" inte det.

Lägg sedan till att Norge lägger in en högre växel ifrån början av måndag :

Ny koronatest til Norge. Åpner for massetesting av 2800 personer hver dag.
https://www.aftenposten.no/norge/i/BR1njE/ny-koronatest-til-norge-aapner-for-massetesting-av-2800-personer-hver-dag

Nä därför jag undrade också. 200 EURO lät mycket.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
FHMs beteende blir mer begripligt när man ser att de efter att samhällssmittan startade går in för hjordimmunitet enligt brittisk modell, fast de inte är helt tydliga med det.
Detta försvaras ofta som den vetenskapliga positionen, t ex av Annika Linde, ATs företrädare. Men det finns också kritiker som pekar på att det ligger rätt vilda gissningar till grund för idén. Som att immuniteten funkar hyfsat länge t ex.
Det skulle kunna funka som strategi med mycket tur, men då måste man mycket effektivt kunna skydda de äldre (om inte ättestupa är en extra hemlig del av strategin). Jag ser inte hur det skulle gå här när ingen skyddsutrustning finns för hemtjänst etc. Och om detta var FHMs plan B, efter att första planen att isolera varje importsmittads smittade kontakter brutit ihop, då hade man behövt försäkra sig om ett bättre fungerande sjukvårdssystem med mer utrustning. För att åstadkomma detta hade regeringen, och gärna även folket, långt tidigare behövt få ärlig information om att detta kunde bli nödvändigt, istället för försäkranden om att inhemsk smitta var helt osannolik. Då hade åtgärder av det slag som togs igår (!) angående kontakter med tillverkare av skyddsutrustning kunnat göras för flera veckor sedan.
Så om flockimmunitet är planen i dagens situation, så har denna plan inte i tid förankrats hos regering och andra myndigheter.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jodå vi har 1 friskförklarad och 2 döda. 67% dödsfrekvens hittills. Men det är ingen fara, fortsätt som vanligt bara.
Man räknar inte så, sluta spamma tråden med dina idiotier.
Citera
Medlem
Så dags att avråda resor nu. FAN borde gjorts två veckor efter den här tråden drogs igång. Tror någon att lätt coronasmittade djursholmare sitter hemma. DDessa chiantipimplande har ju belevat sätt ocg ska frottera sig på Stureplan

Idag på Campbells kanal av vikten av stoppa smittan i tid. Hade kina stängt ner tre veckor innan hade 95% av smittan undvikits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
när smittan fått ett starkt fäste i Sverige avråder UD från alla resor! Är ju ganska egalt huruvida UD avråder från resor eller inte. Sverige sitter redan i skiten. Dödsängeln doktor Tengele vill ju dessutom smitta hela befolkningen - flockimmunitet!
Att det skulle vara meningslöst att stoppa resor när vi har allmän spridning är felaktigt. Man kan ju kanske tycka det, men om man genomför åtgärder för att minska smittspridningen så är det viktigt att man inte samtidigt har svändörrar för smittade från omvärlden. Vidtar man kraftfulla åtgärder måste man få snabb effekt eftersom det är så dyrt.
Citera
2020-03-14, 20:38
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Varför pratar ingen om att 15% av alla som "tillfrisknat" återsjuknat? Vad fan är det, ingen immunitet och återinfektion av andra sjuka eller lägger det sig latent och återaktiveras på nåt sätt? Någon?

Tror till och med att det kan vara 15-25% som kan återinsjukna om siffrorna från Kina är riktiga..
Försökte läsa mig till detta och det finns flera olika teorier..ex. att de smittas av olika stammar av viruset..(finns upp till 7st olika enligt en del forskare) Forskningen famlar fortfarande en hel del i blindo angående detta virus då det är helt nytt och inte ens i närheten av vanliga influensavirus av typerna A,B,C eller D

Så alla som jämför med vanliga influensor som ex. Hongkong eller fågelinfluensan, Svininfluensan gör ett stort fel.. Då Corona inte är besläktat med dessa och har helt andra egenskaper..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in