2020-03-14, 20:01
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du upprepar dig bara. Aktiviteten i ekonomin minskar i alla lågkonjunkturer. Skillnaden är att denna "lågkonjunkturen" är framtvingad av myndigheter p.g.a. ett virus. Om vi tar Norwegian som exempel så kommer de få kredit av banker (som i sin tur fått det av centralbanken) så att de kan betala ut löner. Vi får vara ense om att vara oense. Köp inga aktier utan satsa på banksparande med nollränta.

Min poäng som inte går fram är att aktiviteten i ekonomin inte minskade nämnvärt för varken Discovery Networks, Scandic, mig själv eller Norwegian 2008. Det gör den nu. Kreditmarknaden är för övrigt mer stressad än aktiemarknaden just nu om du har insyn.

Är enig i att vara oenig. Framförallt i profetian att risken för nedsida är begränsad.
Citera
2020-03-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Uppskattar alla dina generösa inlägg. Å rent teoretiskt är det lätt att ha en uppfattning om hur botten ser ut.. Jag blir dock alltmer tvivlande. Det här kan bli riktigt jävligt.

Det går inte att göra pengar utan att ta risk.

Ja, det skulle kunna bli jävligt. Då får man väl övervintra, för det kommer att dra förbi och solen går upp som alltid.

Det är ändå ett relativt harmlöst virus, det skulle kunna vara så mycket värre. På detta sättet får världen erfarenhet av pandemi utan att det är digerdöden det handlar om.
Citera
2020-03-14, 20:02
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
vad menar du?

jag är själv investerad i lupe så det skulle vara intressant att förstå vad du menar.
visst är lupe långsiktig, dem kommer inte nå 300 om en månad, men dem kommer gå upp så småningom

Oljeberoende kommer att fasas ut på sikt. Min rikaste vän rek också LUPE. Vem tror du vinner i schack?
Citera
2020-03-14, 20:05
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Oljeberoende kommer att fasas ut på sikt. Min rikaste vän rek också LUPE. Vem tror du vinner i schack?

på sikt, ja. men kortsiktigt?.. olja! precis. iallafall 10 år till min vän.
oljelobbyn kommer bita sig fast i MINST 10 år till som sagt.

grön energi är framtiden, ja. men NU? olja!!
Citera
2020-03-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vet inte var botten är.

Jag tror kanske att den inte ligger lika långt borta som andra. Krisande företag som ändå är långsiktigt starka kommer att hållas under armarna med lagstiftning och krediter.

Kina har toppat i antal fall redan. Folk kommer att vara försiktiga och hålla sig hemma i väst.

Och även om detta drar ut mera än vad jag tror så kan man lika gärna köpa på väg ner som på väg upp. Jag ser inte skillnaden där, det är GAV som räknas.
Ok, du tror vi är nära botten nu då. det vet jag att vi inte är, tycker lite synd om en helt ny generation som inte har varit med om börskrascher och som bara tror att detta är en litet hack i kurvan.

jag roade mig med att läsa i tråden som var när börsen gick ner 20% oktober 2018 nu idag. nedgången berodde på att det va lite tjall på tråden när USA och Kina skulle skriva handelsavtal, många sa då att det var ändå väntat med en nergång med tanke på att börsen var övervärderad.

Nu är situationen att det inte finns någon handel att skriva avtal om, och ändå tror folk vi har nått botten och börsen skall börja rusa upp snart, man tar sig för pannan.
Citera
2020-03-14, 20:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Din fru är en klok kvinna, men ha dom inte på vinden,vid en brand är det vinden som brinner upp först, jag har aldrig sett en nerbrunnet hus där vinden är den delen av huset som står kvar!

Hon har också haft tanken att gräva ner lådan i trädgården, kanske ska uppmuntra den ideen?
Fast jag har undrat vad hon ska dom till, eftersom fler och fler vägrar ta kontanter.
Äsch, säger hon bara. Det kommer att gå.
Citera
2020-03-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ok, du tror vi är nära botten nu då. det vet jag att vi inte är, tycker lite synd om en helt ny generation som inte har varit med om börskrascher och som bara tror att detta är en litet hack i kurvan.

jag roade mig med att läsa i tråden som var när börsen gick ner 20% oktober 2018 nu idag. nedgången berodde på att det va lite tjall på tråden när USA och Kina skulle skriva handelsavtal, många sa då att det var ändå väntat med en nergång med tanke på att börsen var övervärderad.

Nu är situationen att det inte finns någon handel att skriva avtal om, och ändå tror folk vi har nått botten och börsen skall börja rusa upp snart, man tar sig för pannan.

Haha, du får tro vad du vill men jag är ingen helt ny generation, förmodligen äldre än dig, haha
Citera
2020-03-14, 20:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Farmors mor dog i spanska sjukan endast 23 år gammal. Ganska exakt 100 år sedan. Har för mig att omkring 90 miljoner dog world wide.

Ja, den här kronan är bara en skitsak i jämförelse. En piss i Mississippi. Men allt som görs för att hindra den. Blir en cancersvulst.
Citera
2020-03-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon har också haft tanken att gräva ner lådan i trädgården, kanske ska uppmuntra den ideen?
Fast jag har undrat vad hon ska dom till, eftersom fler och fler vägrar ta kontanter.
Äsch, säger hon bara. Det kommer att gå.
Hon är som sagt klok din fru, tänk på att pengarna du har på kontot inte är dina pengar, staten låter dig bara för stunden disponera dom efter ditt eget tycke, det kan ändras snabbt!
Citera
2020-03-14, 20:17
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hon är som sagt klok din fru, tänk på att pengarna du har på kontot inte är dina pengar, staten låter dig bara för stunden disponera dom efter ditt eget tycke, det kan ändras snabbt!

Jag vill ha guld, säger hon också. Dom ska definft ner i jorden.
Citera
2020-03-14, 20:17
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
på sikt, ja. men kortsiktigt?.. olja! precis. iallafall 10 år till min vän.
oljelobbyn kommer bita sig fast i MINST 10 år till som sagt.

grön energi är framtiden, ja. men NU? olja!!

Alldeles för hög risk för min del. Brent oil under $30 i ett halvår kanske får dig på andra tankar, vad vet jag?
Citera
2020-03-14, 20:20
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Alldeles för hög risk för min del. Brent oil under $30 i ett halvår kanske får dig på andra tankar, vad vet jag?

för sent för mig. jag är fast med lupe.
haha.. det kommer gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in