2020-03-14, 19:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad gäller den enda friskförklarade vi har så är det väl den förta patienten? Den kinesiska studenten?

Jag tror det.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det var mer en orolig iakttagelse.. känns inte så bra detta. Tror det inte riktigt börjat i sverige än, tar ett tag från insjuknande till död.

Bra är det inte.

Men man får sansa sig. Vi kommer aldrig se liknande siffror här som i Italien eller ens Spanien. Italien står ut eftersom 1. viruset kunde ohämmat sprida sig bland äldre och sjuka i ett tidigt stadie 2. Tätbefolkat och ofta generationsboenden med stora familjer vilket mycket lätt sprider smittan till främst äldre.

I Sverige hälsar folk knappt på de äldre och bor definitivt inte under samma tak. De smittas av personal vid boendet, hemtjänsten eller på sin höjd vid affären de gånger de lämnar huset.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Räddat börsen med 500 miljarder. Alltid något.

Gör de detta varje vecka i två år frammöver så kommer det funka..
Citera
2020-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Så det är din tolkning alltså? Finns ingen källa på att han säger att sjuka barn ska gå till skolan? Nä, jag tänkte det.
Hur ska man veta att dom är sjuka i detta då dom får så lindriga symtom?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Använd hjärnan. Det är exakt vad Tegnell vill. Sjuka barn ska till förskola och skola. Punkt.

Nu tar du dig vatten över huvudet genom att påstå något som du inte har täckning för, bevisa att sitt påstående är sant, eller dra din skit i konspirationstråden.

Prova att påstå samma sak en gång till utan att styrka det med fakta.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sjuka barn ska vara hemma. Personalen på förskolor vill inte ha sjuka barn alls, oavsett sjukdom.

naiva jävel. Det kommer bli ett blodbad i Sverige.
Citera
2020-03-14, 19:40
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Räddat börsen med 500 miljarder. Alltid något.

500 digitala miljarder tar inte död på ett enda virus
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Jeg påstår ikke at 33% blir syke, det er "Lege og epidemiolog Preben Aavitsland, Aavitsland, har tidligere vært statsepidemiolog ved Folkehelseinstituttet" ---> https://www.dagensmedisin.no/contentassets/b41a786b831c4b409d704669f651185d/skjermbilde_korona3.png

Vi räknar:

100 000 smittade
33% av 100 000 är 33 000 som blir sjuka.
3% av 33 000 är 990 som läggs in på sjukhus.
25% av 990 är 247,5 som blir intensivvårdade.
247,5 av 100 000 är 0,25%

Om alla som intensivvårdas dör är dödligheten 0,25% enligt Lege og epidemiolog Preben Aavitsland i ditt citat.

Det är det lägsta uppskattningen av dödlighet i covid-19 som jag någonsin sett. 0,25% är nära den uppskattade dödligheten för personer under 40år.

Det vore en sensation om dessa siffror stämmer. Myndigheter i andra länder som USA använder nämligen 1% dödlighet som riktmärke och antar att inte alla som intesivvårdas dör.
Senast redigerad av singularitet 2020-03-14 kl. 19:43.
Citera
Medlem
prominentens avatar
Vill ha länk till Tegnell på TV4 nyss - OM sådant klipp finns
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Hur många gånger har vanlig influensa gjort att vårdplatser, personal och utrustning inte räckt till så man varit tvungen att välja mellan vem som ska få vård och vem som blir utan och riskerar dö? Om du kan uppge när detta hänt så köper jag resonemang, annars är du bara en i mängden naiva förnekare som bidrar till risken att smitta ännu fler och riskera deras hälsa eller liv.

Jag antar att du refererar till Italien och där har jag inga historiska uppgifter och det känns inte heller aktuellt att kommentera andra länder. Däremot ver jag att säsongsinfluensan vid olika år har frestat på sjukvården riktigt hårt.

Sjukvården är i sig kraftigt nedmonterad under de senaste tio åren. Regionerna drar in på medel till sjukvården för att ägna sig åt andra saker exempelvis samhällsutveckling och kulturutveckling med en astronomisk administrativ verksamhet i släptåg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Dagens tips till beslutsfattarna.

- Inse att Tegnell har haft fel. Erkänn att ni har begått ett gigantiskt misstag genom att förhala det här. Ni har redan blod på era händer. Gör det bästa av situationen och avgå sedan. Socialdemokratin dog i år.
- Stäng ned Sverige. Helt. Bara basala funktioner får fortgå.
- Karantän av större städer. Se till att distribuera mat. Vad som helst som är ätbart. Man kan överleva på potatis en längre tid.
- Dela ut M90-masker till sjukvården, CE-märkning eller inte -- de är bättre än munskydd som vården nu uppmanas att använda.
- Använd våra fulla skattkistor och köp in testmaskiner som Norge gjorde. Börja masstesta. Ge vården högsta prioritet.
- Se över medicinförråden. Gå på era bara knän och be Kina om hjälp.
Idiot!
Varför skulle vi be Kina om hjälp som dödar whistle blowers och är grunden till problemet. De har inget att slå sig över bröstet för. Hade de inte mörkat i över 1 månad så hade det inte blivit såhär utspritt.
Viruset kommer tillbaka. Finns absolut ingen vinning med att stänga ner samhällen pga det. Bättre att sjuka håller sig hemma och att man följer de instruktioner som satts. Håll avstånd. Tvätta händer. Håll er hemma förutom när ni måste iväg såsom till jobbet eller mataffären.
Det är bättre att befolkningen exponeras för viruset lite i taget än att vi ska få panik och gömma oss.
De i farozonen får hålla sig hemma och så får övriga dra Sverige.
Citera
Medlem
Alla illusioner om Sverige som ett fungerande samhälle går i kras. Ingenting verkar funka. Förstår att det är brist på grejer. Kolla den här twittertråden.

Agnes Wold
@AgnesWold
·
1h
Regioner och landsting! Jag har fått flera erbjudanden om företag som kan leverera andningsmasker, som jag vidarebefordrat. Jag har också hört flera som försökt komma i kontakt med er för att tala om att de har varorna MEN DE FÅR INTE TAG I NÅGON.>

Borka
@Borkisch
·
1h
Har det prövat att kontakta @MSBse
? När regionerna får problem borde det vara till MSB de skall vända sig, och för MSB borde det vara läge att börja förbereda sig...

MSB
@MSBse

Replying to
@Borkisch
and
@AgnesWold
Den som vill hjälpa till med utrustning, sjukvårdsmateriel eller som personal får gärna kontakta @socialstyrelsen
på krisledning.utrustning@socialstyrelsen.se. Det går även bra att mejla MSB via registrator@msb.se. Vi kan då förmedla erbjudandet till berörda aktörer. /Redaktionen
Translate Tweet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in