Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 19:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Det där klippet från Swebbtv var otroligt intressant!

Han säger att ingen någonsin får veta var vapnet är, sedan säger han till frun var han lagt det. Inte i en sjö. Inte i en skog. Utan hemma hos dom, på vinden.

Ridå.
Citera
2020-03-14, 19:28
Medlem
p.norths avatar
Målet var förstås Olof och jag tror inte att han hade tänkt skjuta Lisbeth, isåfall hade hon varit död. Enkel logik. Kunde ha satt en kula mitt mellan ögona. Varför gjorde han inte det då?
Citera
2020-03-14, 19:30
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Dussinhistoria?
Hon verkar saklig i sin berättelse.
Enda MEN jag känner är varför meddelande hon inte polisen direkt.
Var hon rädd för sin man? I och för sig verkar han inte vara någon nallebjörn direkt.

Slagit ihjäl en person i ett garage, i självförsvar dock, men verkar stämma in på många kriterier för en gm.
Någon i storstaden måste veta vem hon pratar om!

Tveksamt om någon vet idag.

*Död i snart 30 år
*Jobbade på Island
*Kommer från Tyskland
*Levde i Norge och Danmark innan han kom till Sverige
*Verkade vara lite ensamvarg, han och frugan verkade inte ha haft något större gemensamt umgänge

Hyfsat excentrisk kille. Drog alltså ner till Tyskland lite spontant ibland och köpte vapen som han tog till Sverige utan licens.

Var med i ordenssällskap. Tränade någon obskyr variant av japansk kampsport. Och var religionshistoriker till yrket. Utöver det konservativ och jaktintresserad.

Haha, vilken jävla sammansatt personlighet. På ytan låter det nog som en farlig person. Men jag får känslan av att han var en intressant och artig prick som också var nyfiken, samhällsintresserad, frihetstörstande, men jävligt excentrisk som sagt(på gott och ont).

Han trivdes nog i sitt eget sällskap, vare sig han rörde sig i Norden, sitt hemland Tyskland, eller i sin (isolerade) tillvaro på Island.

Hehe, frugan sa: "Tyst" dagen efter mordet när han ville berätta om vad han visste, och sedan nämnde han aldrig ett ord om det igen. Han hade respekt för sin fru måste man säga. 😎

Tror dock inte alls på det här spåret. Det finns så mycket tekniska detaljer i utredningen som tillsammans med vittnesmål kan avfärda någon som misstänkt GM bara genom simpla längdkriterier. Snubben var uppenbarligen för kort för att kunna vara gärningsman.

Sedan blandar hon ihop frimurarna med tempelriddarna. Det var de senare som höll till på kammakargatan. Hon hävdade att det var frimurarna. Tempelriddarna är väl inte så mycket mer än en oskyldig slumrande nykterhetsrörelse i princip?

Sedan sa ju mannen aldrig uttryckligen: "JAG mördade..", utan "jag vet vem som.." Det var det enda meningsutbytet de hade angående mordet.

Han berättade iofs att han gömt något, men då nämnde han aldrig någon kontext, även om vi nu vet att hon gjorde kopplingen: Gömman=Palmeanknutet. Men han lämnade inga sådana ledtrådar explicit.

Jävligt tunt case! Allt bygger på ett påstående som skrämde henne till att säga: "TYST". Det är allt. Inte ens den bortrakade mustaschen gör det här spåret intressant.

Sedan är en annan sak besynnerlig. De köpte alltså ett hus tillsammans efter mordet(de bodde i lägenhet innan) och hon bodde med honom i det huset till hösten -91(!!) då hon tog ut skilsmässa.

De åren(86-91) var naturligtvis Palmemordet superhett i TV, media och i folks medvetande. Man undrar hur de umgicks en random kväll när Palme kom på tal.., satt de bara tysta där i tv-soffan då? Var hon fine med att sitta bredvid den man som hon själv misstänkte för mordet, eller åtminstone misstänkte att han visste?

Nä, storyn faller ihop som ett korthus när man kontemplerar den lite.
Senast redigerad av Belavia 2020-03-14 kl. 19:44.
Citera
2020-03-14, 19:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Är det uteslutet att samma kula som dödade OP träffade LP?
Citera
2020-03-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Tveksamt om någon vet idag.

*Död i snart 30 år
*Jobbade på Island
*Kommer från Tyskland
*Levde i Norge och Danmark innan han kom till Sverige
*Verkade vara lite ensamvarg, han och frugan verkade inte ha haft något större gemensamt umgänge

Hyfsat excentrisk kille. Drog alltså ner till Tyskland lite spontant ibland och köpte vapen som han tog till Sverige utan licens.

Var med i ordenssällskap. Tränade någon obskyr variant av japansk kampsport. Och var religionshistoriker till yrket. Utöver det konservativ och jaktintresserad.

Haha, vilken jävla sammansatt personlighet. På ytan låter det nog som en farlig person. Men jag får känslan av att han var en intressant och artig prick som också var nyfiken, samhällsintresserad, frihetstörstande, men jävligt excentrisk som sagt(på gott och ont).

Han trivdes nog i sitt eget sällskap, vare sig han rörde sig i Norden, sitt hemland Tyskland, eller i sin (isolerade) tillvaro på Island.

Hehe, frugan sa: "Tyst" dagen efter mordet när han ville berätta om vad han visste, och sedan nämnde han aldrig ett ord om det igen. Han hade respekt för sin fru måste man säga. 😎

Tror dock inte alls på det här spåret. Det finns så mycket tekniska detaljer i utredningen som tillsammans med vittnesmål kan avfärda någon som misstänkt GM bara genom simpla längdkriterier. Snubben var uppenbarligen för kort för att kunna vara gärningsman.

Sedan blandar hon ihop frimurarna med tempelriddarna. Det var de senare som höll till på kammakargatan. Hon hävdade att det var frimurarna. Tempelriddarna är väl inte så mycket mer än en oskyldig slumrande nykterhetsrörelse i princip?

Sedan sa ju mannen aldrig uttryckligen: "JAG mördade..", utan "jag vet vem som.." Det var det enda meningsutbytet de hade angående mordet.

Han berättade iofs att han gömt något, men då nämnde han aldrig någon kontext, även om vi nu vet att hon gjorde kopplingen: Gömman=Palmeanknutet. Men han lämnade inga sådana ledtrådar explicit.

Jävligt tunt case! Allt bygger på ett påstående som skrämde henne till att säga: "TYST". Det är allt. Inte ens den bortrakade mustaschen gör det här spåret intressant.

Sedan är en annan sak besynnerlig. De köpte alltså ett hus tillsammans efter mordet(de bodde i lägenhet innan) och hon bodde med honom i det huset till hösten -91(!!) då hon tog ut skilsmässa.

De åren(86-91) var naturligtvis Palmemordet superhett i TV, media och i folks medvetande. Man undrar hur de umgicks en random kväll när Palme kom på tal.., satt de bara tysta där i tv-soffan då? Var hon fine med att sitta bredvid den man som hon själv misstänkte för mordet, eller åtminstone misstänkte att han visste?

Nä, storyn faller ihop som ett korthus när man kontemplerar den lite.

Jag tror inte heller att det är svaret, men om du orkat kolla ett par inlägg upp så hade du sluppit skriva en lång meningslös text, för det är ett vettigt alternativ. Jag är mest fascinerad över att så många talar ut nu när det börjar närma sig ett slut. Kanske många rövhål som har frekvens ökning i nuläget?
Citera
2020-03-14, 20:09
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Problemet är att folk där inte har ett kritiskt förhållningssätt. De sväljer allt från SE, Sydafrika till CP.

Diskuterar hellre på flashback där tonen må vara lite hårdare men där diskussionerna leder till rätt spår.

Intressant.
Vilket spår är det rätta?
Citera
2020-03-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Är det uteslutet att samma kula som dödade OP träffade LP?
Ja det är två helt olika nivåer och riktningar.
Citera
2020-03-14, 20:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det är två helt olika nivåer och riktningar.
Det argumentet håller inte. Om man bara går efter nivå och riktning kan samma kula ha träffat LP om LP stod framför OP, med sidan mot OP.

Någon mer insatt kanske kan besvara frågan?
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-14 kl. 20:27.
Citera
2020-03-14, 20:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Han säger att den helt överväldigande bevisningen säger att OP träffades av det andra skottet. Det finns således inget rationellt underbyggt skäl till att tro något annat.
Enligt dig, enligt bobo, eller enligt någon annan?

Jag tolkar det som att du tror att OP träffades av det andra skottet.
Hur tänker du dig att det gick till med tanke på att OP bevisligen blev skjuten närmast vinkelrätt mot ryggtavlan. Det innebär att han inte vred sig det minsta lilla höger eller vänster trots att en .357:a just avfyrades bakom hans rygg. Pröva själv att ställa dig framför en spegel samtidigt som du vrider huvudet åt sidan. Det går att göra detta utan att vrida ryggen, men det kräver enligt mig en medveten ansträngning.

Jag får inte ihop det helt enkelt, och att hävda att ”andra skottet-hypotesen” skulle vara fakta är befängt.
Citera
2020-03-14, 20:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det argumentet håller inte. Om man bara går efter nivå och riktning kan samma kula ha träffat LP om LP stod framför OP, med sidan mot OP.

Någon mer insatt kanske kan besvara frågan?
Nu blir jag nyfiken. Man har hittat två kulor i närheten av MP vars sammansättning matchar spår i LOPs kläder. Varför skall vi tro att båda sköts med samma kula?
Citera
2020-03-14, 20:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är fantastisk att tänka bort verkligheten ... Är så att KP fått klart för sig att mördaren är en som kan böja kulor?
Du får gärna sluta svara på det jag skriver. Du påstår att KP ljuger och därmed kan jag inte ta dig på allvar. Förövrigt har jag inte sagt att jag tror att de träffades av samma kula, jag frågade om det kan uteslutas
Citera
2020-03-14, 20:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag frågade om det kan uteslutas.
Hmm.
OP skjuts 9 cm (?) nedanför kragen, närmast lodrätt genom kroppen och LPs kappa har hålen ganska långt ner, plus att hon är kortare. Även bortsett från att hon skull behövt stå i 90 graders vinkel mot OP, så är det väldigt långsökt.

Låt säga så här: de kan inte ha promenerat bredvid varandra i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in