2020-03-14, 19:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...och läs källorna med stor försiktighet, det är många som spekulerar och tror. Det är inte fakta.

Jag håller mig till vetenskapliga magazin och raporter samt universitets avhandlingar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Att 15000 barn under fem år dör av undernäring och dåliga levnadsförhållanden... VARJE DAG... ja sånt skrämmer tydligen ingen.
Men det är ju andras ungar, lååångt härifrån. Hyckleriet om hur synd det är om alla stackars gamlingar, ”som slitit hela sitt liv”, som dör (2 hittills) är lika stötande. Tror inte de som ojar sig har skänkt en enda av de ”som slitit hela sitt liv” som dog i influensa förra året en enda tanke.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu stänger även Lettland sina gränser för alla utländska medborgare.

Känns som om länderna runt Sverige gör detta i snabb takt, det blir lite av ett måste när man har jordklotets mest aningslösa land bredvid sig.
Litauen likaså, Estland kommer att följa inom kort högst sannolikt.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
ECMO används troligen inte i det här sammanhanget. Respirator eller inte respirator är enda alternativet. Jag känner på mig, eller snarast vet med säkerhet, att jag inte skulle prioriteras

Jag nämnde inte ECMO (vet inte heller om de används, teoretiskt sett borde det ju gå).

Ja, och det otäckaste tycker jag är, att vi eller "vi" har vant oss vid den tanken så fort. Att det kanske kommer att bli så här också om två-tre veckor, att läkarna kommer att låta människor över först 60 år dö, och sedan - om patienterna fortsätter att välla in i samma takt - över 50 år.

Fast man hade gjort ALLT för dem för bara en månad sedan, och detta är något som vi har kommit att räkna med. Att om vi bara lyckas ringa på en ambulans när vi råkar ut för något, så är vi home free när den kommer, för då kommer ALLT som står i den medicinska vetenskapens makt att göras för oss...

Nu är det slut med det, och vi accepterar det konstigt lätt. På samma sätt som vi kommer att acceptera massbegravningar utan vidare ceremonier för våra döda närstående, i stället för att få skiljas från dem vid fina, individuellt anpassade begravningsceremonier. När den dagen kommer, om en månad eller så.
Citera
2020-03-14, 19:08
Bannlyst
Corona Bob Tegnell är med på TV4-nyheterna nu. Helvete, vad han ser ut. Nedsupen?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det har jag ingen aning om men du frågade

Han har felaktigt påstått att det gick inga plan från Kina vilket det gjorde vid tillfället.

Om man hade kontroll på de smittade i den meningen att de fångas upp och isoleras, vilket man hade vid tiden för uttalandet, vi hade ingen allmän spridning, så är denna bristande kunskap av underordnad betydelse.

Man behöver ha koll på varje flygplan ifrån Kina då man vid den tiden kunde resa från Kina till Sverige via annat land.

Du gör en höna av en fjäder även om Tegnell hade fel i sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vad hände med alla miljoner män vid Greklands gräns. Är de redan inne i Europa?

Kanske rent av I Sverige redan, deras slutdestination.

Skön undanmanöver, corona.

De häckar fortfarande vid gränsen. Den nyheten var oerhört mycket större för ett par veckor sedan. Nu vill varken Grekland eller Turkiet ha med den smittspridande horden att göra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-vill-anvanda-stoppad-skyddsmask-mot-corona-tio-ansokningar-om-dispens

Arbetsmiljöverket har fått in flera nya dispensansökningar från räddningstjänster, kommuner och regioner som vill kunna använda den stoppade Skyddsmask 90 mot Coronaviruset. Ansökningarna behandlas med förtur, och Arbetsmiljöverket aviserar positiva besked för räddningstjänst och ambulanspersonal. Men någon generell dispens blir det inte.

Skyddsmask 90 finns i hundratusental hos räddningstjänsten och ambulanssjukvården över hela landet sedan 90-talet. Men 2018 stoppades all användning utanför Försvarsmakten och polisen eftersom masken inte har någon CE-märkning.

Spridningen av Coronaviruset ledde dock till att räddningstjänsterna i Östra Skaraborg och Storgöteborg i förra veckan sökte och fick dispens för användning.

Sedan dess har en rad aktörer kommit in med dispensansökningar.

Begär undantag för ordningsvakter
”För mig är det viktigast att säkerställa min personals hälsa och utföra effektiva räddningsinsatser. Ytterst handlar det om att förbundet ska kunna säkerställa tillräckliga resurser för att fortsätta upprätthålla sitt samhällsviktiga uppdrag”, argumenterar Bernt Eriksson, räddningschef vid Räddningstjänsten Mitt Bohuslän.

”Vår operativa personal (ca 200 personer) arbetar dagligen i livräddande arbetsuppgifter där närkontakt uppstår mellan skadedrabbad och vår personal. Mao. är det sannolikt att ett effektivt munskydd (skyddsmask 90) kan komma till stor nytta och säkra vår förmåga till fortsatt upprätthållande av våra Räddningstjänstuppdrag” skriver Hans Därnemyr, räddningschef vid Norra Älvsborgs Räddningsförbund.

Region Jämtland Härjedalens säkerhetssamordnare Göran Zackrisson begär dispens för regionens ordningsvakter ”i händelse av att de måste ingripa i lokaler eller mot personer där Corona eller Covid-19 kan befaras eller är konstaterad.”

Utöver dessa har ansökningar kommit från räddningstjänstförbunden i Västra Mälardalen och Norra Älvsborg samt kommunerna Jönköping, Perstorp och Uppsala. Region Stockholm har begärt och fått dispens för sin ambulansverksamhet.

Behandlas med förtur
MSB bedömer att Skyddsmask 90 är minst lika funktionsduglig som CE-märkta alternativ, och har i en skrivelse föreslagit en generell dispens.

Tanken har dock avvisats av Arbetsmiljöverket. Chefsjurist Anna Varg skriver till SVT att en generell dispens skulle kräva en ändring av föreskrifter. ”Det tar längre tid att ändra föreskrifter än att bevilja enskilda ansökningar, även om det kommer in många sådana.”

Arbetsmiljöverket uppger i en ny informationstext på sin hemsida att ansökningarna kommer att behandlas med förtur, och att ansökningar som gäller användning inom räddningstjänst och ambulanssjukvård kommer att beviljas.

Detta är väl Sverige i ett nötskal.

Herregud givetvis så ska vi använda skyddsmask 90 om vi har stora lager av masker.

Ska vi råka illa ut på grund av byråkrati, vad är det här för jävla land.
Citera
2020-03-14, 19:09
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Svält SMITTAR INTE PUCKO!!!

Och förmodligen kommer INGEN av Flashbacks 1287000 medlemmar dö av Covid-19.
Citera
Medlem
Norge stänger flygplatser & hamnar

https://www.expressen.se/nyheter/spanien-satter-hela-landet-i-karantan1/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
yes och tar sen hem corona hit

Italien har inte stängt gränsen ännu, för sent. Men hade ju vart bra att inte sprida den vidare.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu stänger även Lettland sina gränser för alla utländska medborgare.

Känns som om länderna runt Sverige gör detta i snabb takt, det blir lite av ett måste när man har jordklotets mest aningslösa land bredvid sig.

Ja, det är ju liksom ingen tvekan om att det är Tegnells Sverige de vill avskärma sig ifrån... Även om ingen säger det rakt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in