2020-03-14, 18:33
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Sverige och Finland får kämpa tillsammans nu.

Finnarna är nog smartare än så och kommer förhoppningsvis att lämna det sjunkande skeppet åt sitt välförtjänta öde...

Allt annat vore vansinne!
Citera
2020-03-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag kan inte annat än att hålla med dig i ditt bro-exempel.

Sunt förnuft och magkänsla är ofta bra att gå efter. Men Sveriges strategi i detta läge fattas av folk som tillsammans har tusentals år av utbildning och erfarenhet emellan dem. Vem fan är jag att ifrågasätta dem? Du kanske vet bättre men det gör inte jag.
Nej, men en ytterligare parameter är att även andra länder har expertis med mängder av kunskap och erfarenhet och dom fattar andra beslut.
Något bör rimligen ha mer rätt och med track record för vårt styre senaste åren så säger min magkänsla att det inte är vi.
Citera
2020-03-14, 18:34
Medlem
Utestället Nöjesfabriken i Karlstad, överlistar coronaviruset: https://www.nojesfabriken.se/coronaviruset/

Man ställer alltså inte in sina evenemang, utan delar upp kvällens spelning och genomför den två gånger istället.

Dessutom säger de sig ha som ambition att genomföra så många evenemang de bara kan.
Citera
Medlem
ormbitens avatar
Ja jösses... Vad hände med EU:s fria rörlighet och handel?

Kanske inte är rätt plats att diskutera detta, men bryter verkligen inte Danmarks nedstängning av gränserna mot EU:s lagar?

Ska köra ned till Frankfurt på fredag och sen hem igen på söndag, och jag har ju blivit tvungen att boka färja från Trelleborg istället för att som vanligt passera genom Danmark.
Sinnesjukt!

Skulle ju inte förvåna mig nu om Tyskland också låser gränsen...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Intressant ifrån Solbergs presskonferens är att man även har sträckt sig ut till Kina, för "utrustning", och man har tydligen grejer på gång därifrån (fabrikerna börjar komma igång). Det verkar även på hennes språk, att även näringslivet är inblandat. Ty hon hänvisar till "kontakter"..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mot gränsen till Sverige. Slut på gränse handeln! Inga flyktingar kan omlokalisera sig till rikare Norge och byta identitet på samma gång.

Ojdå, tufft läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Man ska absolut undvika viruset då vi inte vet om om de blir permanenta skador, eller om den ligger latent i kroppen och långsamt dödar kroppen som ett hiv virus, då den har en kort dna sekvens från hiv. När man inte vet, ska man inte chansa som sveriges regeringen.

Word. Min största rädsla är inte dödligheten utan de eventuella permanenta skadorna de kan komma att medföra. Vi kanske lika gärna blir corona-generationen som är en utslagen och utförsäkrad generation likt Vietnam-veteranerna i USA.
Citera
2020-03-14, 18:35
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeAnders
Han motiverade det med att situationen har förvärrats i Storbritannien och Irland.

Ja, och det kunde vem som helst räknat med arslet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Antalet döda hoppar lite upp och ner beroende på rapportering. Finns tyvärr inte skuggan av en chans att antalet döda kommer att gå ner. Snarare kommer det att öka till helt dramatiska siffror om 2-3 veckor. Hur kan jag veta det?

a) Eftersläpningseffekten, dödstalen följer nya smittade med en eftersläpning på 17 dagar snitt.
b) Senaste dagarna har vi börjat läsa om en total kollaps i sjukvården i norra Italien. Detta kommer att ytterligare öka dödstalen.

De hoppar upp och ner, men en minskning med 30% på en dag är rätt mycket. Indikerar att dödsfallen inte ökar. Självklart är det optimistiskt att tro att det kommer minska med 30% varje dag, kan bli en liten ökning igen imorgon. Men dagar med mer än gårdagens 250 dödsfall i Italien tror jag inte vi får se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja jösses... Vad hände med EU:s fria rörlighet och handel?

Kanske inte är rätt plats att diskutera detta, men bryter verkligen inte Danmarks nedstängning av gränserna mot EU:s lagar?

Ska köra ned till Frankfurt på fredag och sen hem igen på söndag, och jag har ju blivit tvungen att boka färja från Trelleborg istället för att som vanligt passera genom Danmark.
Sinnesjukt!

Skulle ju inte förvåna mig nu om Tyskland också låser gränsen...

Och varför MÅSTE du resa? Jävla skithög.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Alla kämpar tillsammans.

Tänkte mer på sjukvården. De stänger väl gränserna mot Sverige för att deras sjukvård inte klarar av för många människor (likt den svenska). Så de vill inte att folk ska springa över gränsen och söka vård i respektive land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har Tegnell haft fel i förutom att han inte visste exakt när hemvändande smittade Italienresenärer skulle peaka?

Virus sprids inte enligt tidtabell, Tegnell är inte ett orakel, att snorvalpar som du inte begriper bättre är skrämmande.

Varför uttalar statsidioten Tegnell sig om hur stor ökningen blir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in