2020-03-14, 16:49
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Läs mina tidigare inlägg innan du svarar på måfå.

Sluta försök plocka politiska poäng åt SD, tramsa med inlägg som det jag kommenterade, där han på allvar beskrev en postapokalyptisk Hollywood film.

Då slipper folk ignorera pandemin bara för att slippa ert skitsnack.

Då kommer dom se vad det faktiskt rör sig om, som är långt ifrån vad nuvarande beslutsfattare hävdar.
Och då blir det mycket svårare för clowner som Anders Tegnell och övriga att fortsätta med idiotin.

Ni är skyldiga oss andra det. Backa och låt folk ta reda på fakta utan att dra in er politik. Det borde Tegnell och beslutsfattare också göra. Allt har blivit som det har blivit därför att dom har tagit sina beslut baserat på politik.

På vilket sätt anser du att FHM och andra myndigheter har fattat sina beslut baserat på politik? Jag förstår faktiskt inte hur du menar? Skillnaden mellan Sverige och t ex Danmark, Turkiet och USA är ju att svenska besluten inte fattas av politiker. Det var ju lite skoj i allt elände igår när Danmarks politiker fattade beslut utan stöd från eller att ens informera sina experter. Tjänstemännen på FHM och andra myndigheter har ju ett uppdrag som är rätt klart - skydda folkhälsan och minimera påverkan på samhället. Politikerna har ju ett annat uppdrag - bli omvalda. Därför ser vi ju en massa ministerstyre i många länder just nu, av folkvalda som inte ens studerat statistik och hade på sin höjd godkänt i biologi.

Man kan tycka och tänka vad man vill om själva besluten, men utan att väga in det så undrar jag hur du egentligen menar när du säger att tjänstemännen baserat på politik?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Någonstans litar jag själv dock mer på defacto i ämnet smittspridning och epidemiologi utbildade människor, än folkvalda politiker som möjligtvis ser tryggandet av framtida val och att framstå som trygg viktigare än att genomföra av vetenskap underbyggda åtgärder.

Jag kan inte bara mer än hålla med.
Politik är bara ett spel där man vänder kappan efter vinden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jag tror att du något överdriver betydelsen hos skribenter på Fb. fattar nog inga beslut baserade på inlägg på Fb, sociala medier eller ens etablerad media.

Ovanstående vill inte erkänna att det var en grav felbedömning att inte följa dom gamla SARS länderna i fotspåren vad gäller tidigt insatta åtgärder, och hur och var insatserna borde ha gjorts.
Om dom erkänner det, får SD "fronten" rätt. Och det kan kosta dyrt politiskt.

Därför fortsätter dom som dom gör. Med samma tänk och strategi, trotts att deras prognoser visar sig vara fel, gång på gång. Därför säger dom att vi har god beredskap en vecka innan det uppdagas att man måste hushålla med utrustning och testkit, antal Intensivvårdsplatser nämns inte ens. För att inte ge regimkritiska ammunition blir dom tvungna/väljer att ljuga för folket.

När Tegnell inte kan motivera beslut ur ett epidemiologiskt perspektiv, och säger till exempel att frågan om distansarbete hemifrån, är en jämlikhetsfråga, visar han tydligt vilka prioriteringar deras beslut vilar på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu går det ju absolut inte att dra några som helst slutsatser av något som Expressen skrivit. Men tidigare SARS-virus har i vissa fall kunnat ge en inflammation av hjärtmuskeln (myokardit) - en del talar för att SARS-COV-2 kan göra detsamma. Frågan är ju om det är det hon drabbades av eftersom artikeln nämner cirkulationsstopp.
Det är en sjukt dåligt skriven artikel som säger absolut ingenting. Bara sensationsjournalistik och hafsigt ihopslängd och publicerad för att ytterligare spä på paniken.
Senast redigerad av 2honest 2020-03-14 kl. 16:52.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sett mängden smittade alldeles för sent.
Det sätter sjukvården på prov.
Men det är inte den direkta problematiken. Det är kulturellt. Spanien har liksom Italien en kultur av att ses mycket, kindpussas, äta ute var och varannan dag, osv.
Helt enkelt vara extremt mycket mer fysiskt exponerade för virus än vad många nordeuropéer är.

Frankrike som också ligger lite pyrt till har liknande kultur.

Sverige är ljusår därifrån.
Om vi ser hur många smittade per caita hur ligger Spanien mot Sverige? Man satte direkt hotellet i karantän på Gran Canaria tex,

Men visst stämmer det att an är mer fysiska,
Citera
Medlem
Seppo1337s avatar
Så vad har Tegnell lyckats med idag? Han har alltså fått direkt, specifik och skarp kritik från Kina, landet som faktiskt mer eller mindre bekämpat viruset - och nu går människan även emot WHOs rekommendationer och direktiv. Är Tegnell ännu bosatt i Sverige när detta väl är över hoppas jag han sätts inför rätta, landsförrädaren.
Citera
2020-03-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Tvätta händerna är ett mycket bra tips. Otroligt att ni vänstermuppar trots allt klarar av att göra någonting själva. Jag trodde ni var helt förlitade till att våra politiker torkade röven på er.
Om allt vid sidan av SD är vänster så sträcker jag upp handen - då är jag vänster.

”Vanligt folk kan faktiskt ha rätt...”
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Någonstans litar jag själv dock mer på defacto i ämnet smittspridning och epidemiologi utbildade människor, än folkvalda politiker som möjligtvis ser tryggandet av framtida val och att framstå som trygg viktigare än att genomföra av vetenskap underbyggda åtgärder.
Både och. Politiker har att ta hänsyn till en helhetsbild och är därtill folkvalda vilket gör att de kan ställas till ansvar för sina beslut. FHM har som myndighet att ta hänsyn till sitt område och INTE väga in aspekter som jämställdhet, ekonomiska konsekvenser etc. Nu verkar de ske en sammanblandning av ansvarsområdena där FHM uttalar sig i termer om det är jämställt att vissa har möjlighet att jobba hemifrån, att skolor inte kan stänga pga social utsatthet etc... det blir skevt, de ska lämna ett underlag utifrån ett COVID-19-perspektiv och politikerna ska väga in ett helhetsperspektiv.

... och sedan kanske man inte ska väga så tungt mot en statsepidemiolog som gjort felbedömning efter felbedömning.

Men det här är en diskussion att föra i en annan forumdel.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Vi har idag fler smittade per capita i Sverige, men det är helt orimligt att tro att vi ska närma oss Kina i absoluta tal i Stockholm. Det jag vänder mig emot är således att vi skulle få 2 300 döda (baserat på 200 000 smittade) i Stockholm, när ett land med 150 gånger Sveriges population och 700 ggr Stockholms population har 3 000 döda. Denna person beräknade alltså en dödssiffra baserat på 1 % av bekräftade + obekräftade smittade (antar jag). Men så kan man ju knappast räkna. Det är mycket mindre än 1 % av alla smittade (obekräftade + bekräftade) som kommer att dö. Däremot är det sannolikt 1-5 % av bekräftade smittade som kommer dö.

Ok, om det är absoluta tal du pratar om tror jag de flesta håller med att Stockholm inte kommer gå om hela Kina, ens om Tegnell och Löfven bytte arbete, eller vad som nu skulle kunna bli sämre än det redan är.

Men ca en fjärdedel kan nog Stockholm komma upp i.

1 000 000 × 0.7 × 0.035 = 24 500.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Sverige har 10 miljoner.

UK har 67 miljoner.

Sverige testar bara de som är inlagda.

UK testar tusentals varje dag.

21 döda i UK.
Citera
Medlem
Jämförelse mellan olika regioner (befolkningsmängd 500 000+) i Kina, Sydkorea, Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Schweiz, Sverige och Norge:

Citera
2020-03-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Utveckla ”tydliga tecken” hos personer utanför riskgrupp baserar på den statistik vi har tillgång till idag?

_Alla_ är i riskgruppen (undantaget barn under 10 år).

Sen har du hög-risk gruppen som är personer över 60 OCH/ELLER har underliggande sjukdomar.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

"Most people infected with COVID-19 virus have mild disease and recover. Approximately
80% of laboratory confirmed patients have had mild to moderate disease, which includes
non-pneumonia and pneumonia cases, 13.8% have severe disease (dyspnea, respiratory
frequency ≥30/minute, blood oxygen saturation ≤93%, PaO2/FiO2 ratio <300, and/or lung
infiltrates >50% of the lung field within 24-48 hours) and 6.1% are critical (respiratory
failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction/failure). Asymptomatic infection
has been reported, but the majority of the relatively rare cases who are asymptomatic on
the date of identification/report went on to develop disease. The proportion of truly
asymptomatic infections is unclear but appears to be relatively rare and does not appear to
be a major driver of transmission.
Individuals at highest risk for severe disease and death include people aged over 60 years
and those with underlying conditions such as hypertension, diabetes, cardiovascular
disease, chronic respiratory disease and cancer. Disease in children appears to be relatively
rare and mild with approximately 2.4% of the total reported cases reported amongst
individuals aged under 19 years. A very small proportion of those aged under 19 years have
developed severe (2.5%) or critical disease (0.2%).

As of 20 February, 2114 of the 55,924 laboratory confirmed cases have died (crude fatality
ratio [CFR2
] 3.8%) (note: at least some of whom were identified using a case definition that
included pulmonary disease). The overall CFR varies by location and intensity of
transmission (i.e. 5.8% in Wuhan vs. 0.7% in other areas in China). In China, the overall CFR
was higher in the early stages of the outbreak (17.3% for cases with symptom onset from 1-
10 January) and has reduced over time to 0.7% for patients with symptom onset after 1
February (Figure 4). The Joint Mission noted that the standard of care has evolved over the
course of the outbreak.

Mortality increases with age, with the highest mortality among people over 80 years of age
(CFR 21.9%). The CFR is higher among males compared to females (4.7% vs. 2.8%). By
occupation, patients who reported being retirees had the highest CFR at 8.9%. While
patients who reported no comorbid conditions had a CFR of 1.4%, patients with comorbid
conditions had much higher rates: 13.2% for those with cardiovascular disease, 9.2% for
diabetes, 8.4% for hypertension, 8.0% for chronic respiratory disease, and 7.6% for cancer."
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2020-03-14 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in