Citat:
Ursprungligen postat av
EmotionalIntegrity
Skönt att logga in i domedagstråden igen! En konsekvens av att logga in här, är att man alltid blir lite mer orolig än befogat. Och att jag loggar ut rätt fort igen för jag läser något som inte den skarpaste kniven i lådan skriver.
Har tidigare varit inne på att det finns dom som hanterar Corona balanserat, dom som förminskar och dom som förstorar. Denna tråd kan man ju konstatera bestå till till 90 % av förstorare.
Det raljeras om att Sverige suger, att ledningen är mesar och att världen kommer gå åt helvete. Jag kan inte hjälpa att jag undrar vad ert syfte är. Eller är det just det, att ni saknar ett syfte, och i Corona kan finna er ett? Det är inget fel i det, många i dagens samhälle saknar syfte. Men man kan alltid göra sitt bästa, i att finna sig ett syfte som är positivt för sig själv och andra.
Alla är lika mycket värda, för mig får ni gärna finnas och jag vill inte raljera om rätt och fel. Men det ni gör, är att ni skrämmer upp folk i onödan. Det är, hör o häpna, inte den mest attraktiva egenskapen i ett riktigt ”Skiten har träffat fläkten”-scenario. Det påminner om egoism. Alltså där ute i verkligheten. Inte bakom en skärm. I den friska luften. När man behöver samarbeta med andra människor.
Där behövs inte pessimism och egoism. Inte i den utsträckningen som den här tråden levererar. Snarare realism, och gärna optimism.
Jag vet att viruset inte går att stoppa nu, att jag troligtvis kommer bli smittad och om jag får symptom så kommer jag ta mitt ansvar. Sen vet jag också att vi troligtvis går mot en lågkonjunktur i både Sverige och världen. Och? Jag lever, jag bor i ett land utan krig, solen skiner där ute. Försök att spänna av i en allt annat än avspänd omvärld. Det kommer, efter att det blivit sämre, bli bättre. Tiden ni raljerar i denna tråden får ni aldrig igen.
Tack för ett bra och balanserat inlägg!
Ja, över tid kommer väl ganska många av oss få Corona/Covid, men det är ju inget större problem om vi inte är i riskgruppen eller för det vidare till någon i riskgruppen.
I min kompis familj, som kom hem från snön i norra Italien förra helgen, har fyra av fem nu klarat av Corona. Tre testade positivt, en var lite krasslig en dag tre dagar innan testen men testade negativt, och en har varken haft symptom eller testade positivt. Endast en av dem hade feber mer än två dagar (38C som max) men är nu helt OK igen.
Om man inte är i riskgruppen så kommer detta inte vara ett stort problem. Utmaningen är bara hur sjukvården kan hantera är, och kommer att drabbas hårdare. Därför känns det väl som en bättre åtgärd att stänga åldringsvården och sjukhusen än förskolorna och gränserna?