2020-03-14, 16:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Har märkt desamma (bor i ett invandrartätområde i Göteborg), jag undrar hur det kommer sig. Gött ändå att få tillgång till toalettpapper.

Invällarna kanske inte följer media lika mycket.
Kan tänka mig att en del missat mycket info om corona.
Citera
2020-03-14, 16:39
Medlem
Polen stängde gränser så klart:
https://www.straitstimes.com/world/europe/coronavirus-poland-to-close-borders-to-foreigners-quarantine-returnees

Ytterligare så de som är i riskgruppen ska få Arechin (Chloroquine diphosphate). Det är ett läkemdedel som används mot malaria. Enligt en kinesisk studie läkemedlet skadar inte men det kan hjälpa och öka chanser att överlveva.

https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus/10306533/arechin-pierwszym-lekiem-ze-wskazaniem-do-leczenia-zakazen-koronawirusem.html

Information bara på polska tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Om man utgår ifrån att hur det har smittats i Sverige idag med ca 30% per dag så kommer hela Sveriges befolkning (100%) vara smittad om en månad och med samma dödlighet (ej mörkertal) som Italien får man anta att cirka 200 000 döda kroppar i Sverige runt om i maj? Vilket är får väl anses vara värsta möjliga scenario.

Var ska alla kroppar göras av i vårvärmen? Finns det liksäckar på lager?

Varför presenterar inga bästa och värsta scenario av folkhälsomyndigheten? Epidemiologer borde ju hålla på med sådana simuleringar dagligen?

Man håller nog på att EU upphandlar det också.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
På svaret på din första fråga: självklart inte! Hur tolkar du in det i det jag skrev?

Din andra fråga förstår jag inte så den får du gärna omformulera.

När det kommer till din tredje fråga så ska givetvis sjuksköterskor, hemtjänst osv fortsätta jobba. Vad tror du egentligen?

Jag tänker ingenting om mat- och varuleveranser mer än att de ska fortgå? Tycker du att riskgrupperna ska svälta?

Jösses.

Jag ska försöka måla upp vad jag menar med min första fråga.

Om Evert 68 blir sjuk, var ska vi köra Evert 68 då menar du? Vi kan ju inte köra Evert till sjukhusen, om vi låter dem och resten av samhället vara en smitthärd. Vilken ambulans ska vi hämta Evert med? I de vanliga ambulanserna är ju varannan person smittad i det scenario du förespråkar.

Jag ska försöka måla upp vad jag menar med min andra fråga.

Om Margit 72 blivit svag eller blivit ensam så hon inte klarar sig själv länge, säg 12 maj i år, vad tycker du ska hända med Margit? Margit har ju bott ute i den kontaminerade världen, och kan ju knappast nu släppas in på sjukhem eller ålderdomshem, om den taktik du förespråkar ska fungera. så vad ska vi göra med Margit?

När det gäller min tredje fråga, där du nu klargjort att du tänker dig fortsatt vård trots lås och bom, så handlar den om vårdpersonalen ska få komma hem på kvällarna och träffa sin a barn eller inte.

Ska Malin 27 hållas inlåst bakom lås och bom inne på vårdhemmet? Eller tänker du dig att Malin 27 ska få åka hem och umgås med sin son William 11 som i sin tur dagligen träffar sin klasskamrater Ebba 11, Saga 11, Ahmad 11, Wilma 11, Noura 11, Alicia 11, Abdulla 17, Freja 11, Mohammad 35, Amina 11, Shadia 11, Astrid 11, Nils 11, Aschmed 14, Arvid 11, Mahmud 23, Theo 11, Aisha 11, Omar, 19, Frans 11?

Och angående varutransporterna så ser du inget konstigt alls med att varannan chaufför som kommer in med lådor är smittad av epidemin utanför? Jag förespråkar inga dellösningar med ditt lösningsförslag. De måste du stå för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bada-smittades-av-corona-i-dag-ar-en-av-dem-dod/

29 år gammal och död!

viruset dödar även yngre människor.

Japp.
Ett virus ställer inte in sig på ålder.
Finns naturligtvis människor som är 29 med ett bristande immunförsvar, underliggande sjukdomar, osv.
Inget märkligt.
Det dör mängder av 29-åringar världen över dagligen i alla möjliga diagnoser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Finns tydliga tecken på att du kan vara kärnfrisk och få allvarliga symptom på corona.
Men det innebär inte att alla får det..
Utveckla ”tydliga tecken” hos personer utanför riskgrupp baserar på den statistik vi har tillgång till idag?
Citera
Medlem
Citat:
För att friska barn, unga och vuxna klarar av smittan enligt statistiken.

Riskgrupperna (gamla och sjuka, oftast i kombination) gör det inte. Därför har hårda restriktioner införts på sjukhus, sjukhem och ålderdomshem.

Nej Elitidrottare klarar inte av viruset. Säger sig själv iofs då nivån är långt i från hälsosam längre. Har väll mer att göra med att man fortsätter att träna med ett virus i kroppen eller att man inte tar sig tiden att bli frisk. Så hoppas de ställer in all tävlingsidrott nu. Kör de på som vanligt kommer vi se dödsfall bland idrottarna. Lika dant med sjukvårdspersonal. Samhället måste ställa upp och hjälpa de nu så de inte blir extra stressade. Vi vill inte ha döda läkare som i kina för att de jobbar i hjäl sig bokstavligen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Själv räknar jag med 4 månader, 2 månader upp i smittade och sedan når vi toppen och sedan 2 månader av fallande antal smittade. Men det är bara vad jag tror...

Ett ganska rimligt antagande. Möjligtvis något snabbare, kanske 3 månader totalt.

Att höjd temperatur ska hjälpa oss är nog inte mycket att hoppas på. Både Italien och Spanien har nu ungefärligt svenskt försommarväder, med ca 20 grader på dagarna och ner mot 5-6 grader på natten.
Citera
Avslutad
Citat:
Det är inlägg som dessa som gör att man känner sig ännu mer säker på sin sak: när man tycker helt tvärtemot skribenter med åsikter likt dessa.

Tvätta händerna därute gott folk, och stanna hemma vid symptom oavsett vad.

Tvätta händerna är ett mycket bra tips. Otroligt att ni vänstermuppar trots allt klarar av att göra någonting själva. Jag trodde ni var helt förlitade till att våra politiker torkade röven på er.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Nej men vafan håller italienarna på med? Nu förstår man varför det är så många som dör, de ger alltså inte vård till folk över 60. Det är ju folk som är över 60 som behöver hjälp... Många under 60 klarar ju sig utan vård?

Folkmord.

Citat:
– Han forteller at pasienter over 60 år ikke lenger intuberes

Det handlar alltså om respiratorvård. Dom maskinerna finns det ett visst antal av.
Försök förstå att det inte finns plats på sjukhusen i italien längre. Respiratorerna är alla upptagna.
Det är därför man satt landet i karantän.
Det är därför man måste välja vilka som kan få respiratorvård.

Många verkar fortfarande inte förstått hur läget är. Många verkar tro att beslutet att sätta landet i karantän är överdrivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
"Som en vanlig influensa för unga och friska". Kan du påvisa motsatsen?

"The flu and the new coronavirus have similar symptoms, but the coronavirus is far deadlier — here's how the 2 compare"
https://www.businessinsider.com/coronavirus-compared-to-flu-mortality-rates-2020-3?r=US&IR=T
Citera
2020-03-14, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Från BT:s Coronablogg. Danska myndigheter råder danskarna att komma hem. De kommer inte att hämta dem med regeringsplanet om de inte kommer hem nu, när de har blivit varnade:

- Sidste gruppe spørgsmål, vi har fået, går på, hvad der sker, hvis jeg strander et sted i verden. Det bedste råd er, at man skal tage det med ro. Blive, hvor man er, og så tager man fat i os. Men vi begynder altså ikke at lave den her operationer, som vi lavede i Kina for en måneds tid siden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in