Citat:
Ursprungligen postat av
aquaman1
Har mest haft ströjobb än så länge i arbetslivet och vill nu söka en yrkesutbildning så att jag faktiskt blir något och får en fast tjänst.
I min stad har de utbildningar till tandsköterska och medicinsk sekreterare. Jag har sökt båda. Frågan är bara vilken jag ska prioritera.
Vad tror ni? Fördelar och nackdelar med respektive yrke?
Jag röstar på med.sekr.utb.
Dagens yngre läkare kanske klarar att skriva sina journaler själva & göra all annan tidskrävande dokumentation, men 50-plussarna kommer alltid ha behov av en medicinsk sekreterare eller liknande assistent. Alltså kommer det behövas medicinska sekreterare i cirka 15-20 år till. Det kommer dröja ganska många år innan effektivare dataprogram införs för dokumentation.
Jag har svårt att tro att alla tandläkare klarar sig utan assistent, dvs tandsköterska i alla lägen. Men visst, det kanske är en generationsfråga även här.
Men hur kul är det att rota runt i munnen på folk? Inget för folk med bacillskräck.
Jag rekommenderar ett mer administrativt jobb, med mindre patientkontakt om du absolut vill jobba inom vården och få 25.000 i lön före skatt. Som medicinsk sekreterare finns vissa möjligheter till distansarbete, dvs jobba hemifrån, så det är en stor fördel.
Sjuksköterskor tjänar mer, men det är längre & svårare utb och väldigt stressig arbetsmiljö.