2020-03-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Exakt, eller för 17 dagar sedan om man ska gå på statistiken. Så länge tar det i genomsnitt att dö av corona från det att man blivit smittad. 2 personer har hittills dött, så man kan räkna med att ca 200 var smittade för 17 dagar sen. Ganska rimligt.

"Dödstakten" just nu är ca en person varannan dag, och 3 personer ligger just nu i respirator.
Vad ska krävas för att tråden ska slippa dina förutsägelser? Har du Patreon eller något? Det kan nästan vara värt en crowd funding då det är störanse för flytet när du förgyller med dina ”statistiska uträkningar” var femte dag.

Du verkar dessutom helt sakna självinsikt, den dagen datan visar annorlunda mot tesen jag driver är jag den första att pudla och byta linje.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Den är baserad på fakta vi vet och drivs av våra experter inom ämnet.

Andra länder agerar i flera fall i panik och fattar känslobaserade beslut. Givetvis inte alla, men en hel del. Och att ett land som Kina tror sig veta bättre hur man bäst ska bete sig är bara skrattretande.

Struntprat. Jo tjena att svenska experter är bättre än alla andra i världen. Du tycker att vi hanterade migrationskrisen bättre än andra länder också? Du verkar vara en idiot.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det hade inte alls "en förklaring". Vad babblar du om?

I vissa fall blir immunsystemet resistent, i andra inte.

Det betyder att man kan bli återinfekterad.

Men alltså är du på riktigt?

Kan du inte ta in fakta?

Du sprider DYNGA din mupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källor på det tack. I och med att tomma hyllor i Wuhan, ruttna grönsaker, mm
är det som visas från wuhan. Tomma hyllor i Italien rapporterades det redan om för över en vecka sedan....
Toma hyllor hittar du redan i Sverige.

De fylls på i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Hon får väl vara hemma och ta det lugnt, tvätta händerna som folk, undvika sjuka människor och inte åka kollektivt eller hänga i folksamlingar? Kontakta sin läkare för råd? Be nån vän handla om maten tar slut hemma? Det är inte exakt 50+% som får covid och har astma som dör? Har också nära och kära med astma de flippar inte ur för det. Gör vad de kan för att undvika att få skiten och ser till att ta hand om sig. Det spelar ingen roll hur mycket skithuspapper man köper eller hur mycket man sitter och gungar fram och tillbaka hemma i panik. Det blir som det blir ändå.

Jo det låter ju fint i teorin men hur skulle hon då dra in pengar om hon ”var hemma” bara? Det e ju detta regeringen får en skitstorm av kritik för. CSN t.ex drar in bidraget om man är hemma. Sjukpenning får man inte såvida man inte är sjuk, etc.

”Det blir som det blir” säger du ja, de låter ju ganska defaitistiskt. Ska vi inte ge upp på allt annat då också? Kriget i Syrien, ska vi inte ba skita i o skicka militär dit. Blir som de blir. Ingen poäng o klaga o gnälla.
Citera
Moderator
v50s avatar
33 nya fall i stockholm enligt aftonbladet.

Citat:
33 nya coronafall i Stockholm, rapporterar regionen. Det innebär att 341 personer i Stockholms län har fått covid-19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-03-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Vad behöver man i hemmet om läget förvärras?
Inga sarkastiska svar tack!!
Folk verkar köpa på sig allt från toapapper till Alvedon.
Vilka är de viktigaste varorna som är viktigt potentiellt att ha om läget förvärras?

Men jag vill ge sarkastiska svar!

En DVD med Lars Brandeby, 10 kg eldorado ketchup, 100 kg toapapper, 25 kg cornflakes.

Näej men, om det av någon anledning skulle bli ett muterat virus, och du får inte lämna hemmet, så köp hem ett paket alvedon, bönor, linser, se till att du har en hel del kryddor hemma, så du kan bända i dig all tråkig torr-mat.

Och toappapper och tvål går ju alltid bra att bunkra. Det bunkrar jag även utanför kristider vid reor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Så, ni förnekare som från början sagt "detta är endast en förkylning".

Hur känns det att vara så korkade? Vad är det för fel på er?

Tillochmed WHO (förutom andra länder) går ut och säger det vi hela tiden sagt, stäng Sverige. Men det rör varken Tegnell eller hans sektföljare inte i ryggen?

Jag är mållös.

Hur man fortfarande kan hävda att man har rätt trots att HELA VÄRLDEN gör tvärtom är för mig ett mysterium.

Den mannen är makalös!!!!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Så, ni förnekare som från början sagt "detta är endast en förkylning".

Hur känns det att vara så korkade? Vad är det för fel på er?

Tillochmed WHO (förutom andra länder) går ut och säger det vi hela tiden sagt, stäng Sverige. Men det rör varken Tegnell eller hans sektföljare inte i ryggen?

Jag är mållös.

Hur man fortfarande kan hävda att man har rätt trots att HELA VÄRLDEN gör tvärtom är för mig ett mysterium.

Inte ens lönt att försöka argumentera med dessa, låt dem ha huvudet i sanden. Verkligheten kommer ikapp och knackar på dörren så småningom.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Du borde göra detta till en helt egen tråd, hade varit intressant (skrämmande) att följa.

Jag tycker faktiskt detta hör till tråden eftersom allt detta ageranden faktiskt bygger på graden av panik som coronaviruset har skapat hos individerna...
Citera
Medlem
Jag försöker förstå hur svenska myndigheter resonerar. Någon med bättre insikt får gärna förklara för mig. Men så här ser jag på saken:

I Kina och andra länder i Ostasien har man med framgång lyckats kontrollera virusets spridning genom två typer av åtgärder. Dels genom att stänga ner samhället och isolera människor och områden med mycket smitta. Dels har det lagts stor möda vid att spåra alla misstänkta fall, detta har möjliggjorts genom omfattande tester av både misstänkt smittade och symptomfria personer.

Om man nu inte stänger ner samhället, utan att man mer eller mindre fortsätter att leva som vanligt, blir smittspårningen helt avgörande för att man inte får en total epidemi. Om man istället väljer att ge upp smittspårningen blir tvärtom det enda möjliga alternativet för att undvika total epidemi att genomföra en fullständig "lockdown".

I Sverige är det mer eller mindre "business as usual" med både skolor, resor och arbetsplatser. Någon smittspårning är inte längre aktuell, det är ju inte möjligt om man som i Sverige bestämmer sig för att inte testa andra än de med de allvarligaste symptomen.

Således: I Asien satsar man både på smittspårning och isolering. I Sverige varken det ena eller andra.
Så hur sjutton resonerar man?
Citera
2020-03-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Varför är det frågan om "när" du kommer bli smittad?

Hur ser det ut i butikerna där du handlar?
På grund av det nya corinavirusets r0 (du får googla själv) i kombination med våra levnadsmönster.

Det är utplockat på vissa varor som toalettpapper och konserver, det är bra att folk förbereder egenkarantän tycker jag så slipper de springa runt med symptom. För det är som sagt en fråga om ”när”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in