Citat:
Ursprungligen postat av
Omtanke
Ja jag vet inte varför det verkar finnas en rädsla att förstå vad siffrorna faktiskt betyder och varför man så gärna vill förvanska dem. Kanske känns livet tryggare och svenskare, vi som är vana att leva i landet som är världens skyddade verkstad.
Det talas om stora mörkertal, men Kina påstår att mörkertalen är låga genom att bedriva intensiva dörrknackningskampanjer och hålla koll på varenda person boende i Wuhan. Mörkertalen var cirka 0.5% men ta inte mitt ord på det utan sök informationen.
Nu har jag svårt att ta Kinas ord för sanning oavsett vad det gäller men se gärna filmen "The lockdown - one month in Wuhan" och se hur de delar upp staden och knackar på hos alla. Det är kinesisk propaganda och ska tas för vad det är, men ändå intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=XU9FVqwO4TM
Sydkorea är i mitt tycke de som hanterat situationen bäst, snabba och effektiva test, skolor osv stängda. De kommer att ta sig igenom det här på ett mycket bra sätt. Detta trots deras minst sagt strategiskt dåliga placering bredvid Kina.
Nu till siffrorna, du vet att det du tippar, tror eller känner är dessvärre inte något att lita på, fakta bryr sig sällan om någons känslor...
Jag tycker att du ska fråga dig varför Kina har en dödlighet på ca: 5% nu när det har börjat att avta där. Kan du hävda att det är mörkertal i Hubei/Wuhan?
Det spelar inte så stor roll om siffrorna jag drog ur röven är fel på ett eller annat håll, jag kommer ändå oändligt mycket närmre sanningen än att ta antalet döda/antalet bekräftade fall, som många tycks göra. Antalet bekräftade fall är ett högst ointressant tal i sig.
Det sista du beskriver tyder på ett stort mörkertal utanför Wuhan, även i övriga Kina, inget konstigt. Det är Sydkorea som har bäst statistik för tillfället.