2020-03-14, 13:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hur många dör på sjukhus varje dag?
Det dör i genomsnitt ungefär 1 500 personer per dag i Italien i vanliga fall - utan coronavirusutbrott. Så det faktum att det nu dör 250 ytterliggare per dag är anmärkningsvärt. Visst - någon enstaka av de 250 hade kanske dött ändå - men det är ändå spektakulärt.. Sprider sig viruset ytterliggare så är det inte omöjligt att vi får se uppåt 750 dödsfall per dag i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker kineser har rätt till privatliv. Det tycker inte regimen i Kina.

Man måste kämpa mot vidriga regimer i världen. Särskilt den som snart styr oss alla tack vara människor som du

Det håller jag med om men du måste vara saklig. Hur definierar du privatliv? Är det ett privatliv om människor genom sina liv smittar andra? Ska man ha kvar människira privatliv på bekostnad av en pandemi?
Citera
Avslutad
Sverige med ett av världens högsta skattetryck har alltså varken resurser till vårdplatser, utrustning eller ens testkit för att föra ordentlig statistik... Snälla må detta bli ett uppvaknande för den naiva svensken.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hur tycker du att det går då? Kina sitter på de bästa resurserna och kunskapen kring detta och har nu gått ut med att de kommer prioritera sin vän Italien med miljontals testkitt, utrustning och intensivvårdsmaskiner. Vad tror du de kommer göra för Sverige? Förmodligen vrida om kniven än mer om de kan. Jag avskyr också Kina, men man får fan inte vara efterbliven.

Så tystnad ska köpa hjälp i kriser? Tig om avrättningar och förföljelser, rädda några liv hemma i Svedala?

Vet vi att Kina stoppat viruset hemma i Kina?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-14 kl. 13:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Slutsatsen är att Sverige, England och Tyskland satsar på gruppimmunitet. Man vill att majoriteten av människor ska smittas med detta helt enkelt.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8111859/WHO-questions-UKs-approach-herd-immunity-amid-coronavirus-fight.html
Ja, det förklarar nuvarande agerande.
Det innebär också att man medvetet offrar gamle och sjuka och inte försöker sätta in åtgärder för att minska dödstalen där.
Och hur skiljer vi oss som demokrati mot tex diktaturen Kina när vi genomför dessa planer samtidigt som vi inte meddelar detta pp PK utan där framför annan information.
Citera
2020-03-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vi måste göra det som varit vårt framgångsrecept:
Hålla sjuka och gamla personer borta från smittan. Det ju det som varit skillnaden mellan oss och Italien---

Varför ska vi förbjuda folk att träna på gym exempelvis som i Norge?? Vad är grejen?
Bättre att informera folk som tränar på gym att hålla sig borta därifrån om de bor med någon sjuk eller gammal. På samma sätt som man inte bör gå ut på stan och loda runt om man bor med någon sjuk eller gammal.

Vad vinner vi på att isolera folk som inte är i riskzon eller som träffar folk i riskzon? Vi förstör bara ekonomin genom att förbjuda allt, och förstör folk livskvalitet. Isolera de sjuka och gamla, inte alla andra..

Det är inte bara farligt för gamla och sjuka men det är mest farligt för gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
90 000 (246 / dag) dör per år i Sverige. Alla dör inte på sjukhus dock.

Nej självfallet. Min poäng var att på sjukhus av idag, så dör folk ganska löpande. Frågan är hur många som dör och faktiskt dör av viruset.

Tänker mest på Italien. De har förmodligen full spridning på sjukhusen i kapseln.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Norge och Danmark har precis vidtagit åtgärder, det har inte Sverige. Alltså hjälper dom till begränsning av viruset globalt. Det gör inte Sverige.

Varför skulle man inte ha silkesvantar mot Italien? Dom gör ju precis allt dom kan?

Norge hade dubbelt så många insjuknade som oss igår sett till folkmängd.. Trots sina åtgärder.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja jag vet inte varför det verkar finnas en rädsla att förstå vad siffrorna faktiskt betyder och varför man så gärna vill förvanska dem. Kanske känns livet tryggare och svenskare, vi som är vana att leva i landet som är världens skyddade verkstad.
Det talas om stora mörkertal, men Kina påstår att mörkertalen är låga genom att bedriva intensiva dörrknackningskampanjer och hålla koll på varenda person boende i Wuhan. Mörkertalen var cirka 0.5% men ta inte mitt ord på det utan sök informationen.
Nu har jag svårt att ta Kinas ord för sanning oavsett vad det gäller men se gärna filmen "The lockdown - one month in Wuhan" och se hur de delar upp staden och knackar på hos alla. Det är kinesisk propaganda och ska tas för vad det är, men ändå intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=XU9FVqwO4TM

Sydkorea är i mitt tycke de som hanterat situationen bäst, snabba och effektiva test, skolor osv stängda. De kommer att ta sig igenom det här på ett mycket bra sätt. Detta trots deras minst sagt strategiskt dåliga placering bredvid Kina.

Nu till siffrorna, du vet att det du tippar, tror eller känner är dessvärre inte något att lita på, fakta bryr sig sällan om någons känslor...
Jag tycker att du ska fråga dig varför Kina har en dödlighet på ca: 5% nu när det har börjat att avta där. Kan du hävda att det är mörkertal i Hubei/Wuhan?
Det spelar inte så stor roll om siffrorna jag drog ur röven är fel på ett eller annat håll, jag kommer ändå oändligt mycket närmre sanningen än att ta antalet döda/antalet bekräftade fall, som många tycks göra. Antalet bekräftade fall är ett högst ointressant tal i sig.

Det sista du beskriver tyder på ett stort mörkertal utanför Wuhan, även i övriga Kina, inget konstigt. Det är Sydkorea som har bäst statistik för tillfället.
Citera
2020-03-14, 13:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Dock så lär det inte vara lika lungt på sjukhusen i italien.
Poängen i hans inlägg är väl att folk hanterar det bra..?
Att man har det kämpigt på sjukhusen är ju ingen direkt nyhet ...
Men om folk tar det lugnt så avlastar det också sjukhusen, håller du inte med om det?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Det håller jag med om men du måste vara saklig. Hur definierar du privatliv? Är det ett privatliv om människor genom sina liv smittar andra? Ska man ha kvar människira privatliv på bekostnad av en pandemi?

Det var inte vad diskussion en handlade om. Det var allmänt om Kina, inte om corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Sverige borde stänga ner allt förutom matbutiker och apoteker i två veckor eller fram till första veckan av April samt stänga gränserna.

Stänga gränserna när vi har mer problem med Corona än grannländerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in