2020-03-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, ingen vet 100% än, detta är så nytt.
Ja jag har försökt varna o blivit skrattade o förolompad åt men nu är dom tysta för jag hade rätt och nya idioter försöker göra likadant nu...

Jag var i denna tråden innan hysterin och kommer vara kvar till slutet, om jag överlever.

Verkar inte vara svårt att bli forskare med andra ord.
Citera
2020-03-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Kina ska ju iofs hålla käften som dödat alla whistle blowers som ville varna omvärlden för viruset

Fast blanda nu inte äpplen med Päron

41 nya fallit Skåne. Samtliga i riskgrupp som det verkar. Hur många ny afalk i Skåne är det då totalt men som inte upptäcks pgaattma. Inte vill testa?
Citera
Medlem
Varför stängs inte skidanläggningarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Man blir ju chockad över hur människor som du funkar.

Tror du att experter i alla andra länder protesterar mot de politiska besluten? Tror du experter i typ 50 andra länder sitter och skriver insändare om hur ineffektivt och dyrt deras åtgärder är och att man istället borde göra som svenske Tegnell säger?
Du tror inte politiker lyssnar till experter i andra länder, utan politikerna gör bara som folket säger? Du tror inte att andra länder har media som för fram experters talan? Du tror inte folket lyssnar på experterna? Du tror inte folket med egna ögon ser vilka länder som det går bäst för och vill ha de åtgärder som bevisligen fungerar?
Tror du WHO röstfiskar?
Experter tycker olika både inom och mellan länder. I Storbritannien tycker de statliga experterna likadant som de svenska. Jag skulle inte hålla WHO som en högre eller lägre auktoritet än forskare från de enskilda länderna. De är bara en av många auktoriteter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Länka gärna till dessa nya studier annars tas de enbart som hittepå och skrämsel. Borde vara självklart att man länkar när man skriver något sådant allvarligt, eller?

Han har helt fel i det han skriver om Spanska sjukan. Den varade inte i 2 år utan 1 år. Den "muterade" inte heller. Utan de som drabbades av den första vågen (som inte var värre än en vanlig influensa) utvecklade en väldigt stark immunrespons när den andra vågen kom. Detta ledde till att ett stort antal människor åldern 20-40 år dog.

Och för att tillägga. Dessa virus kommer i en lightvariant och en lite mer potent variant som jag förstått det. De som endast får milda symtom går ju ut och lever sitt liv mer eller mindre som vanligt medan de som blir svårt sjuka stannar hemma. Detta leder normalt till att den mer potenta varianten inte sprids lika lätt. Under Spanska sjukan så var det tvärtom. De som var lätt sjuka stannade i skyttegravarna, men de som blev svårt sjuka transporterades på tåg kors och tvärs för vård vilket ledde till att den potenta varianten fick spridning istället.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Om alla blir sjuka samtidigt så ligger ekonomin nere i två veckor. Om vi gör som ni alarmister vill så är ekonomin nere i flera år. Vi går mot ekonomisk depression och vi får leva i ett helvete i 10 år.

Hellre att Gösta 90 år med underliggande sjukdom dör än att 99% av befolkningen får ett helvete i 10 år.
Tråkig människosyn. Det kommer inte att bli någon depression om vi ser till att hålla nere dödstalen så att kompetensen finns kvar. När det här är över kommer eet bli en rejäl högkonjunktur för att bygga upp infrastrukturen för bolagen som gått i konkurs men det görs snabbt om personerna finns kvar i livet.

Så bästa sättet att undvika en depression är att se till att så många personer överlever som möjligt, att företag kommet att gå i konkurs är ett mindre problem och på längre sikt faktiskt ganska bra då man får changsen att ersätta dem med mer effektiva företag.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Vilket direkt borde ge en vink om att stänga från sjuan och uppåt inte kan ge så stora konsekvenser som vissa i den här tråden förespråkar.

Det kan jag hålla med om! Ju äldre man är desto större risk att bli sjuk.
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Kina går till attack på Sverige för bristen av ansvarstagande och långsamt agerande. Fullt befogat med tanke på att Sverige varit sist på pucken med allt och låtit vardagem flyta på som vanligt med flyg från Iran etc till absolut sista sekund. Otroligt svagt av regeringen som än en gång visar hur inkapabla dom är att leda ett land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 140cab
Vi kan inte rå för att du inte har lagringsutrymme. Hyr ett föråd eller någonting och börja stuva. Tyngst underst, ravoli, böner etc. Toppa med storpack av pasta och ris.

Du kan rå för att förhindra onödig ryktesspridning och överdrivna spekulationer som inte leder någonvart än till att just förstärka din egna bild av att det är jordens undergång.
Citera
2020-03-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Att det bara räknas på bekräftade fall gäller samma för influensa som för Covid-19, så siffrorna är jämförbara. Vad det påvisar är att Covid-19 är dödligare än en vanlig influensa.

Stämmer inte, för den vanliga influensan är det uppskattade fall. Bekräftade influensafall är 10 000-20 000 per/år i Sverige. Med en dödlighet på säg 500 personer, så skulle dödligheten i vanlig influensa vara i intervallet 2,5-5%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Varför stängs inte skidanläggningarna?

Pengar så klart.

Gotladsfärjorna trotsar förbudet mot 500 personer och kör på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Vad sägs att göra som kina?. Mura in dörrarna, och låt folk svälta hemma. Effektivt, och kan säkert få viruset att försvinna. Är det så dåligt, om alternativet att viruset annars riskerar bli ett permanent fenomen? Riskerar inte detta demokraternas fall, då de inte kan hantera virusutbrott på ett effektivt sätt?

Jag värnar om alla liv.

Jag tänker på vårdkaoset som följer, kollapsen vill du heller inte vara med om jag lovar dig.

Inställda livsviktiga operationer för många. Nej.

Jag vill ha tillgång till vården när jag och mina barn blir sjuka.

Jag vill inte ha varken någon sjukvårds kollaps eller massakrer på våra medmänniskor (allt från 40 och uppått) på våra sjukhus så som nu sker i Italien.

Du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in