2020-03-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
Tycker att Sverige agerar bra. Tyvärr så vet vi för lite om Corona och det är bra om vi avvaktar. En ekonomisk kris skulle kunna skicka Sverige till 1820 typ.

Dock om vi kör på flockskydd, vilket är det enda utöver vaccin så bör vi skydda alla över 60 och resten ut och umgås. Få virusspridning i åldrarna 2-60 snabbt, sitta av det mellan 1-3 veckor och där har vi skydd till 60% av svenska folket. Virus bör dö ut vid det läge då de flesta kan inte sprida den.

Att försöka begränsa den kan va fel strategi, missar man par personer så kommer den tillbaka. Vilket skulle kunna förlänga pandemi i flera månader/år. Många forskare varnar just för Kina och Korea att sättet de hanterar pandemi kan visa sig brutal fel. När de släpper folk tillbaka till jobbet så slår den till igen och då är man på ruta 1.

Kruxet är att smitta unga människor och inte gamlingar. Lättare sagt än gjort eller så är det pris vi måste betala.
Mutation i framtiden är också något som vi inte vet så mkt om, kan bli dyrt men vad är alternativ. Får vi inte bukt med pandemi inom 2 månader så kommer de flesta företag att gå i konkurs. Riksbanken lånar(ger ut) gratis pengar 500 miljarder. Bra men totalt så klarar vi oss (inte alla företag) max 2-3 månader. Sen sitter vi i skiten.

Låt pandemi spridas och de som är kvar får rädda ekonomi som kommer att bli körd i botten.

Unga är ju inte precis en helt riskfri grupp i det här heller, skulle bli totalt vårdkaos om samtliga svenskar under 60 smittades på en gång. Att köra på och smitta alla på en gång är nog en dålig idé, särskilt när man inte än vet till vilken grad man faktiskt blir immun efter smitta. Men du har rätt i din analys om ekonomin. Det kommer bli kärvt...
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Tegnell är inte ensam på FHM.

De kan omöjligt vara inkompetenta allihop. Samma gäller regering och MSB.
Finns nog normala människor där också men tror inte de får tycka eller tänka något som går emot deras strategi. Räckte väl med att lyssna på Johan Giesecke på TV4 nu så förstår man att det inte står rätt till. Att journalisten inte ställde logiska motfrågor gör det inte bättre. Sist men inte minst de flesta som såg programmet tror nog på "experterna" också så nu är det väl bara att åka med.
Citera
Medlem
Imsdal93s avatar
Ingen som anmärkt på att det är bakåtsträvande och rent krasst, farligt att sluta testa smittade? Vi ser ju hur det ser ut i USA, med mörkertal etc. Verkar mer som en diktatur med knasigt styre som vill mörka allvaret i situationen. Det är så märkligt, och olikt Sverige. Skulle kunna likna det med ett barn som precis kommit in i trotsåldern - nej, kan själv! Eller som de skulle säga i USA "free range children", de får helt enkelt lära av sina misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Uppenbarligen bättre koll än vad du har på de nya restriktioner som införts på landets sjukhus, sjukhem och äldreboenden.

Jag antar att du inte heller stirrat den kinesiska ”äldrevården” i vitögat. Det har jag, annars skulle jag inte uttalat mig. Det italienska lynnet och förfaringssättet är jag också bekant med, och jag håller klart med dig: de värnar verkligen sina gamla som förutom i pandemi-tider har värdigare tillvaro än våra svenska åldringar, vid covid-19 har det - tyvärr - blivit extremt olyckligt och kontraproduktivt. Våra isolerade och socialt distanserade äldre kommer klara livhanken på grund av detta.

Hoppas du menar "tack vare detta". Annars förstår jag inte ditt resonemang alls.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nåja om man ska försöka se positivt på detta så är det här bra på så sätt att man får bättre beredskap och är bättre förberedda när det kommer ännu mer dödliga farsoter i takt med att jorden blir mer och mer överbefolkad

nästa gång kanske det blir unga som drabbas hårdast med hög dödlighet?

Korrekt. Detta är en ögonöppnare som Sverige verkligen behövde; sjukvården är groteskt otillräcklig och hela idén med just in time när det gäller materiel och mediciner är vansinnig. Om viruset muterar eller om någon annan farsot dyker upp och saker ser ut som nu kan det bli exakt så illa som domedagsprofeter och foliehattar i tråden tror att det är nu.

Jag är själv äldre och har ingen lust att dö, men ska man se det rent samhällsekonomiskt är det snarast en fördel om några tusen riktigt gamla dör lite tidigare på grund av virus. Om de på väg dit blockerar platser på sjukhusen för unga sjuka får man prioritera som man alltid gjort i kristider och krig.

Den största faran denna gång är inte folkhälsan utan hur produktivitet och ekonomi drabbas i hela världen samtidigt. Lite mindre panik hade inte skadat.
Citera
2020-03-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför gör inte Sverige som andra länder och stänger skolorna? Har alla dessa länder fel? Känns inte så värst troligt väl?

Den här handlingsförlamade regeringen och FHM får man spel på. Hur fan kan folk ha röstat på dessa idioter egentligen.
Idag har dom dessutom dragit igång spinnet med media att det bara är SD väljare som motsätter sig FHM.
Nu kan man alltså inte ändra sig då det gynnar SD.
Det är en väloljad samordnad maskin detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
"While the recovery rate is 50% within 60 days, it does not mean that those who have been infected with coronavirus are not still at risk, as experts from Shenzhen hospital believe that having the virus once does not mean you cannot get sick from it again."

Detta uttalande är ju inte heller glasklart, de tror att man kan få det igen, men är inte säkra, är ju ungefär vad det citatet innebär. Och jag tror inte heller att man är immun för all framtid, immuniteten försvinner långsamt, men då har det mycket mindre betydelse, då alla inte får det samtidigt. Om någon som haft Corona får det igen om fem år, och någon annan får det igen som sju år, så kommer det inte påverka merparten av oss alls. Efter att den här jättevågen avtagit, vilket den gör inom ett par månader, så kommer viruset finnas kvar som ett virus av många som drabbar människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpencerPratt
Varför stänger inte Sverige alla skolor där elever är 15 år eller äldre? Det är inte bara småbarn som går i skolan och i skolor där det är äldre elever kan det väl smitta ordentligt. Då behöver inte regeringen oroa sig över att en förälder behöver vara hemma heller.

Inte otroligt att det kommer ske så småning om i någon utsträckning.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vilka står bakom den beräkningen och vad bygger den på?

Ni kan följa Dr. John Campbells uppdateringar här:
https://youtu.be/BYTFk34nhoI

12:20
Senast redigerad av RadioDDR1 2020-03-14 kl. 10:57.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
Vad hjälper detta i en tvättstuga o inte händerna är där. Det handlar om offentliga ytor där risken finns.....
Vad yrar du nu om.. Virusets väg går från dina händer till ögon, näsa och mun så tvättar du dig ordentligt är risken obefintlig.
Detta lär man sig i förskolan.

Du kan ju givetvis satsa på att sanera samhället också, det kanske då ser ut som du vidtar kraftfulla åtgärder a la Trump, Men det är en kamp du inte kan vinna.
Så länge viruset frodas fritt i samhället är det var och ens ansvar att undvika bli smittad,detta gör man bäst med dessa grundläggande åtgärder.

Vill du sanera något så satsa på att sprita dörrhandtagen då och då.
Citera
2020-03-14, 10:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nyfiken på vilka "ETC" är. fundera lite på om de du tänkt skulle sitta hemma verkligen kan det för ALLA bästa inte enbart för dITT bästa. Stänga ner lokaltrafiken ? Stänga alla butiker ? kraftverk ? Transporter av mat osv ? Tja VILKA finns med i ditt "ETC".

samhällsviktiga tjänster såklart.
kan ju inte låta dig brinna inne bara för pga viruset existerar
Citera
2020-03-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hoppas du menar "tack vare detta". Annars förstår jag inte ditt resonemang alls.
Haha det gör jag såklart. Tror och tycker du jag har fel i övrigt? Har du studerat datan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in