2020-03-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Detta är oroväckande. Inte ens friska och unga personer går säkert!
https://www.itv.com/news/2020-03-11/italy-doctors-coronavirus-covid-19-quarantine-milan-health/

Folk verkar fortfarande inte ha vaknat.

Inte minst oroande med tanke på att Sveriges taktik tycks vara att låta viruset köra fram och hoppas att det löser sig på något sätt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag förstår problemet, men för det första blir det väl inte så mycket semester med detta hängande över sig och vad är det som inte säger att t.ex. hela Madeira bommar plötsligt. Och så risken att du fastnar där.

Tack för omtanken!
Ja. Risken finns att Madeira bommar. Dom har redan börjat stänga Madeira för viss länder. Men jag är faktiskt inte orolig. Varken för det eller för viruset. Inte lagd för att oro mig.
Men risken blir alt större för att resan fryser inne.

Apollo rapporterar idag att dom jobbar med att flyg som mellanlandar i Köpenhamn från Egypten och Kanarieöarna, INTE ska hållas kvar där, utan får fortsätta till Sverige.

Det är lite krigstillstånd i världen och Sverige nu. Mycket som man tagit för givet är nu villkorat och kan på ett ögonblick vara borta eller ändrat.
Blir en tid vi kommer att minnas.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Här är en bra artikel som fler här bör fundera på. Inte för att jag tror att det kommer hjälpa de som redan har bestämt sig för att allt är skit och vi kommer alla dö, minst en gång, förmodligen fler.
https://www.mynewsdesk.com/se/mattiaslundberg/pressreleases/lita-inte-paa-det-sunda-foernuftet-2981951?utm_campaign=channel&utm_source=facebook&u tm_medium=referral

I korthet, sluta gubbgissa..
Citera
2020-03-14, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Men herregud detta är väl ingen nyhet? Var du såhär hysterisk under svininfluensan som faktiskt i än högre grad drabbade unga och satte sig på andningen?

Hoppas du får viruset så får du känna hur jävligt det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Kinesiska läkare har sagt att insjuknade ger ingen immunitet.

Går säkert att hitta läkare som tror på häxkonst, fysiker som tror på astrologi, och allt möjligt annat om man bara letar. Men majoriteten gör det inte. Och de som tror att det inte ger någon som helst immunitet att ha haft Corona har ett problem, att det för närvarande i princip inte existerar nya fall i den region som haft flest fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Om alla intensivvårdsplatser är upptagna och alla respiratorer är i bruk och Kungen kommer in med fullt utvecklad covid-19 och hotande lungkollaps, vad gör läkarna?

Kollar taxeringskalendern och avbryter respiratorbehandlingen för den som tjänar minst?
Avbryter respiratorbehandlingen för den som är äldst?
Låter Kungen dö?

I det fallet är jag säker på att kungen får leva.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
"New born in London becomes youngest coronavirus victim"

https://www.aninews.in/news/world/europe/new-born-in-london-becomes-youngest-coronavirus-victim20200314105225/
Citera
Medlem
Talespins avatar
Varför gör inte Sverige som andra länder och stänger skolorna? Har alla dessa länder fel? Känns inte så värst troligt väl?

Den här handlingsförlamade regeringen och FHM får man spel på. Hur fan kan folk ha röstat på dessa idioter egentligen.
Citera
2020-03-14, 10:47
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Satt och räknade på Italien fall:

Italien 17660 samt 1266 avlidna.

Övriga Europa ungefär 16800 fall samt 261 avlidna.

Beror Italiens höga dödlighet enbart på att det har kommit längre i utbrottsförloppet, eller finns det andra faktorer som pekar på varför Italien är så drabbat? Tyskland drabbades också relativt tidigt.

Tror ingen vet säkert svaret på den frågan. Vet att Italiens första covid19-patient lyckades smitta ned hela sjukhuset eftersom det tog flera dagar innan det förstod att det var covid19. Så många länder tror jag idag har bättre förutsättningar att hantera viruset.

Skulle vilja se siffror på hur många extra patienter som vårdas i varje land. I Sverige har jag förstått det som att är det är ganska lugnt ännu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Visar hur indoktrinerade vi blivit. En PK-bekanting till mig var ganska hånfull för några veckor sedan och låtsades om att hon inte brydde sig. Hon har en pigg 80+ mamma. Hoppas hon inte smittar henne då hon själv åker allmänna kommunikationer ca 30 min till jobbet och håller inte distans till folk. Hon kanske räddas nu av att andra vettiga jobbar hemifrån och det har blivit glest på tunnelbanan.
ja pk eliten körde pa rätt länge med att masker inte hjälper det e en vanlig influensa mm mm
jonas gardell körde ju Tom sin föreställning i täby med exakt 500 personer i publiken för att han skulle kunna tjäna sina pengar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Har du någon som helst koll på hur fördelningen ser ut mellan de äldre som bor på hem och vårdas av personal och de som bor hemma och besöks av hemtjänsten (oftast minst 10 olika personer) flera ggr om dagen? I Italien är det åtminstone till större del den egna familjen som tar hand om de äldre. Skulle tro att de också till större del värnar om deras välbefinnande.
Uppenbarligen bättre koll än vad du har på de nya restriktioner som införts på landets sjukhus, sjukhem och äldreboenden.

Jag antar att du inte heller stirrat den kinesiska ”äldrevården” i vitögat. Det har jag, annars skulle jag inte uttalat mig. Det italienska lynnet och förfaringssättet är jag också bekant med, och jag håller klart med dig: de värnar verkligen sina gamla som förutom i pandemi-tider har värdigare tillvaro än våra svenska åldringar, vid covid-19 har det - tyvärr - blivit extremt olyckligt och kontraproduktivt. Våra isolerade och socialt distanserade äldre kommer klara livhanken på grund av detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Inte minst oroande med tanke på att Sveriges taktik tycks vara att låta viruset köra fram och hoppas att det löser sig på något sätt.
Ja, den där Tegnell kommer vara vår död.
Konstigt att ingen i Sverige reagerar ens.
Man undrar hur Sverige kunnat överleva så pass länge ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in