2020-03-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Och det är inte många som har det runt om i världen ? Eller är det mera varför bry sig om dessa individer när jag bara har mig själv att bry mig om. Folk har föräldrar,familjer farfar/mormor. Är det som skrämmer folket, att de som är unga blir smittade knappt får några symptomer smittar de svaga och äldre för deras attityd att "äsch bara en förkylning" de som tänker så hoppas jag deras familj och äldre blir smittade så dom tänker annorlunda i framtiden.

Ja det håller ja med om har själv äldre moder som inte skulle klara det...
Men med sund hygien kan vi nog greja detta om alla verkligen håller sig hemma vid misstänkt smitta.
Samt att alla håller god hygien
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Hade Italien 2 dödsfall när dem hade över 700 bekräftade fall?

Japp... alla siffrorna skrevs i tråden dag för dag i natt. Det stämmer nästan precis.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men kanske man kan hålla en ö som Bornholm under kontroll. Här finns även gott om plats för utbyggnad inåt landet, man kunde satt upp flyktingläger för danskarna med tillhörande karantän- och sjukhustält.

Tror inte det kommer fungera men klart danskarna ska få chansen, så får vi se resultaten efteråt.

Sveriges taktik liknar Englands och är i min mening det som har störst chans att lyckas, förstår att tanken att majoriteten av befolkningen, med tillhörande dödsfall, ska smittas skrämmer, alternativet är årslång karantän, vilket av olika anledningar är ohållbart och ännu farligare.

England om sin flockimmunitet:
https://www.google.com/amp/s/news.sky.com/story/amp/coronavirus-millions-of-britons-will-need-to-contract-covid-19-for-herd-immunity-11956793

Och då ska vi ha i åtanke att Storbritannien är världsledande inom Virologi, problemet som jag ser det är att USA inte kommer ut med någon riktig taktik under Trumps ledning och således kommer behöva dras med detta under många år.

Hur fan kan du förespråka flock-immunitet, när patienter som haft Covid-19 tidigare och friskförklarats, sen insjuknat i samma skit igen. DET FINNS INGEN IMMUNITET KÄND/REDOGJORD MED COVID-19.
Däremot en jävla massa återfall, både i Kina och Italien, finns drösvis med publikationer i denna tråd.
Citera
2020-03-14, 10:04
Avslutad
Lite märkligt att Sverige bara ligger på 11 plats i land med smittade. Slagna av Norge som har mer än 100 till smittade. Med sina ekonomiska resurser borde de få snabbare hejd. Min tanke är att de testat betydligt fler än Sverige och Sveriges siffror stämmer mycket dåligt dvs vi har betydligt större okänt smittotal än Norge.
Citera
2020-03-14, 10:04
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Enbart +7 infekterade senaste dygnet i Sverige. Trendbrott redan?

Slutar man med provtagning får man automatiskt andra siffror, har du sovit de senaste 2 dygnen ?
Citera
2020-03-14, 10:05
Medlem
Folk som fortfarande litar på siffrorna som kommer fram, och jämför med när man testade alla misstänkte för nån vecka sedan. Vad fan är det för fel på dessa? Jag har två i min närhet som säger typ: Kolla, siffrorna minskar, det är ingen fara... Jag. Orkar. Inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nej det låter helt galet att 60-80% kommer att få corona, vart har du läst det?

Några exempel, men det råder väl inte konsensus kring detta säkert...

https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-infection-outbreak-worldwide-virus-expert-warning-today-2020-03-02/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8108271/Chief-scientific-adviser-wants-60-percent-entire-population-catch-coronavirus.html

https://www.di.se/live/merkel-raknar-med-att-40-60-procent-smittas/
Citera
Medlem
Saudi Arabien stoppar all internationell flygtrafik från imorgon o två veckor.
www.repubblica.it/cronaca/2020/03/08/news/coronavirus_italia_ultime_notizie-250601717/
Citera
2020-03-14, 10:06
Medlem
Sveriges dödsstatistik kommer vara värst i världen inom 2-3 veckor eftersom de endast testar de som vårdas intensivt, så mycket för "mörkläggning"
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Usch.
Vi följer Italiens kurva identiskt. Andra dödsfallet nu i Sverige.

Förhoponingsvis så blir vår kurva något flackare. Men visst, inom npgea veckor, (helst väldigt många), så är vi där Italien befinner sig idag. Detta är helt oundvikligt. Det enda vi kan hoppas på är att vinna lite tid så att anhopningen av nya fall inte blir så hög varje dag och att vi, framför allt kan skydda våra äldre så länge som möjligt, så att iva-platserna, utrustning och material räcker till. Men detta kommer att bli svårt Läkarna kommer nog att tvingas prioritera ibland de svårt sjuka patienterna. Vi har jobbiga månader framför oss till sommaren blir det sock ksnske lite lugnare. Sedan tar smittan fart igen till hösten, då vu drabbas av den andra smittvågen, efter att Coronaviruset slagit till hårt emot det södra halvklotet. I bästa fall kan ett vaccin finnas tillgängligt om ett år Men det kan även ta tre år.
Citera
Medlem
Herzs avatar
Vi borde förbereda mobilisation av civilsamhället. Folk som inte jobbar får ta ansvar att samhällets grundläggande funktioner upprätthålls. Alltså dom som blir av med jobben pga viruset. Den enda anledning med karantän är att inte överbelasta sjukvård. Tror majoriteten blir smittade i vilket fall som helst. Det går inte att undvika detta.
Citera
2020-03-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jesus sa redan för 2000 år sedan att ansvariga ska göra det ena utan att försumma det andra. Han talade om Moses lag, men dagens ledare ska inte försumma den mänskliga rättigheten rätten till liv. Det är ingen omöjlig ekvation så länge de gör sitt yttersta och inte använder ekonomiska skygglappar.

Sittande regeringen kommer få internarionell kritik som väljer ekonomisk bnp utveckling framför människoliv.

Det går helt emot sveriges annars invanda pk linje
Senast redigerad av stroganof 2020-03-14 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in