2020-03-14, 09:11
Medlem
Myschs avatar
Känns skönt att man jobbar på ett läkemedelsföretag som inte tänker säga upp folk i dessa hårda tider!
Citera
2020-03-14, 09:17
Medlem
RadioDDR1s avatar
Det positiva med corona ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv är att vi blir av med kostsamma gamlingar som slutat producera, reproducera och belastar sjukvården till max. Corona kan på sikt visa sig bli en riktig vinstmaskin. Det blir dock inte vackert.
Citera
2020-03-14, 09:18
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nästa Detroit.

Göteborgs stad lånar miljard varje år från EIB+utjämningssysbidrag på flera hundra milj från Staten.
Göteborg stad är bankrupt och ändå satte de igång Västlänken.

Hotell - och restaurangbranschen kommer dö.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är jag övertygad att vår ekonomin baserad på krediter dog denna vecka.
Men folk har inte förstått att detta är den största ekonomiska kris någonsin.
Vi vaknar idag upp i helt ny värld.

Bilbranschen/Volvo m/Alla underleverantör är beroende av konsumtionssamhället fortsätter.

Det samhället dog denna vecka.

Haha, domedagsprofeten har talat.
Nej, allt pågår som vanligt där ute förutom minskad efterfrågad på hotell, turism och flyg.
Om en månad är det här förbi i media och ingen oro längre. Vi har varit med förr i kriser. Vem tänker på terrorism eller att brexit skulle sänka hela Europa i djupaste recessionen någonsin?
Citera
2020-03-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det är ju väldigt flitiga människor som tur är, tänk om vi hade fått dragits med japaner och kineser istället....

Ja, då hade det varit kört på riktigt.
Citera
2020-03-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
Jag tänkte be/ställa krav om ca 5000kr/månaden i löneförhöjning på måndag.
Byggbranschen, liten firma och jag saknar utbildningar, jobbar dock som två personer och jag står för i princip allt arbete som innefattar muskler eller slit och dra.

Enligt hörsägen är jag den bästa han haft som anställd.

Frågan är, är detta rätt tajmat eller kommer han bara skratta och be mig dra åt helvete?

Sitt lugnt i båten tills det här är över.
Citera
2020-03-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Haha, domedagsprofeten har talat.
Nej, allt pågår som vanligt där ute förutom minskad efterfrågad på hotell, turism och flyg.
Om en månad är det här förbi i media och ingen oro längre. Vi har varit med förr i kriser. Vem tänker på terrorism eller att brexit skulle sänka hela Europa i djupaste recessionen någonsin?
Haha 😂 vilken håla bor du i? Har du besökt nått köpcenter eller affärskomplex. Är ju för fan rena öknen, första större uppsägningarna har börjat komma. Dominobrickorna är satt i rörelse.
Citera
2020-03-14, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jobbar inom event och nästan allting kommande har blivit inställt och uppskjutet, kul när det var planerat för ett hejdundrande år med Roskilde, OS, fotbolls em osv.

Inga har blivit ännu varslade men får väl se, VDn gick ut med att vår ägare har stora likvida medel att ta till vid tuffare tider..

Jobbar inom en del av industrin och det kommer bli många som kommer bli av med jobben. Har redan hört om flertal kommande varsel. Vi hade en kommande order på många miljoner, där kunden backade ur ganska nyligen pga detta slog ner som en bomb och de tillhör en av de värre drabbade. Allt har totalt gått ner och princip stannat av. Vi kämpar själva på allihop och korsar fingrarna för att ingen blir sjuk.
Vi har lagt om vår marknadsföring för just den svenska marknaden är helgalen just nu, men exporten har tagit fart denna vecka, antagligen just pga Kina stannat av, så det där också blivit en ingång på exportmarknaden om man bearbetar den. Nu är det bara hålla tummarna för att gränserna hålls ganska öppna vad det gäller varor, annars kommer det bli allvarliga problem både ekonomiskt och varumässigt.
Citera
2020-03-14, 09:42
Medlem
Klappasäftens avatar
Kommer det sluta i anarki? Mad Max samhälle?
Citera
2020-03-14, 09:44
Medlem
Imnshos avatar
Jag räknar kallt med att snart bli friställd. Det vi säljer är inget som folk behöver köpa i dåliga tider. Möjligen något som dom kan knåpa med om dom är hemma i karantän och har långtråkigt och behöver ett "projekt" att pyssla med.

Som tur är så är företaget likviditetsmässigt stabilt och kan lägga sig i malpåse ett år utan att gå i konken. Räknar med att få tillbaka jobbet när vi rullar igång igen.

Har också något decenniums besparingar på banken, så det gäller bara att se till att dom inte går belly-up.
Citera
2020-03-14, 09:45
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det positiva med corona-viruset och sämre ekonomi är att det ökar Europas motstånd mot migranter, tiggare och flyktingar.

Man kan hoppas, men de som har rösträtt i Sverige är till majoritet självdestruktiva och älskar att ge bort andras pengar.

De tror att bara medelklassen delar med sig så blir de fattiga rika.
Citera
2020-03-14, 09:45
Medlem
Knuxs avatar
Vi har haft ~10 år av högkonjunktur i hela världen. Sverige har haft en stadig tillväxt och företagen har gjort stora vinster.

Därför blir jag förbluffad när jag ser stora företag som exempelvis Scandic varslar halva sin personalstyrka (över 2000pers) efter drygt en vecka med sämre bokningar?

Likaså såg jag alla Stockholms restauranger och klubbar har gått ut med ett brev till regeringen att de behöver sponsring FORT av skattemedel för att slippa konkurs. Två veckor trodde man sen var det konkurs.

Senast igår gick jag runt Stureplan och det var förvånansvärt packat med folk på barer och restauranger. Att ägarna redan nu går ut och varslar tycker jag verkar konstigt.

Som sagt, vad har företagen gjort med all vinst under högkonjunkturen under 10 årstid? Skickat till Caymanöarna?
Citera
2020-03-14, 09:49
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Som sagt, vad har företagen gjort med all vinst under högkonjunkturen under 10 årstid? Skickat till Caymanöarna?

Betalt skatt, som våra politiker slösat bort och gett oss ännu mer byråkrati och genuskunskap för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in