2020-03-14, 08:04
Medlem
Om nu alla sjukhus i Stockholm har slut på munskydd, handsprit och förkläden (förutom test-pinnar) så de nu går ut och ber allmänheten donera. Varför går man inte upp i katastrofläge då? Detta innebär ju att sjukhusen inte kan fullfölja sitt uppdrag utan hjälp från allmänheten. I ”världens bästa sjukvårds-land” där ”ingen ser det komma”.
I Italien går man ut med att man intuberar inte patienter över sextio eller patienter med underliggande sjukdomar. Man måste helt enkelt välja bort människor och låta dem dö pga att sjukhusmateriel inte räcker till alla. Redan för två veckor sedan bad Italien Sverige om hjälp med munskydd men fick nobben. Nästa gång kommer Italien skita i om Sverige brinner upp.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
One virologist from UK who says he wanted to remain anonymous as he might be accused of causing panic or misinformation warned that the new coronavirus can be described in basic terms as a “slow airborne killer that will never let its victim off, even if it loses the battle the first time”,implying that even in those so called recovered , they might face reinfections or that the existing viral loads in the body will eventually cause some other new chronic disease.

Var kommer detta ifrån?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uppenbart att Tegnell springer Löfvén och resterande styrandes ärenden.

Vinna tid är viktigt för att inte sjukvården ska kollapsa och man kan hinna fixa material.. men den motfrågan får han ju såklart inte.
Jag tror abslout inte att Tegnell springer Löfvéns intressen. Jag tror Löfvén helst av allt vill köra över Tegnell, men har svårt att göra det eftersom Tegnell är experten och FHM är expertmyndighet.

Nej, den motfrågan får han inte. De är inte så rappa våra journalister tyvärr.
Citera
2020-03-14, 08:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Du kan fortfarande beställa gasmasker av högsta säkerhetsklass. Dessa är inte slut. De är dessutom säkrare.

Jomen alltså det skyddar inte Sveriges befolkning om jag har en bra gasmask.

Vi måste börja tänka "vi" istället för "jag" -hjälpas åt -för ett jag utan vi är ingenting.

Sätt upp ett par fabriker finns ju redan varslade som kan sy masker! Hämta symaskiner med Hercules-plan -Kina satte ju upp hela sjukhus på en vecka. Var är handlingskraften?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uppenbart att Tegnell springer Löfvén och resterande styrandes ärenden.

Vinna tid är viktigt för att inte sjukvården ska kollapsa och man kan hinna fixa material.. men den motfrågan får han ju såklart inte.

Det gör han säkert. Däremot lägger han även in andra samhällskostnader i ekvationen. Det viktigaste vi kan göra är att se till att inte riskgrupper blir smittade utan att sabba samhället. Dock kan hans ekvation vara fel. Men det är ingen som vet. Han använder i alla fall den kunskap som finns

Till ex Danmark bad även sina 100 000 danskar som är utanför Danmark att komma hem. Om de kommer i en klump lär smittan explodera i Danmark.

Sen ska man komma i håg att Danmark har ungefär dubbelt så många smittade per capita som Sverige. Så de tar andra beslut. Vet inte heller om de har ministerstyre i Danmark. Men om så fallet så är risken att de tar mer känslomässiga och politiskt motiverade beslut i stället vetenskapligt grundade besut,
Citera
Medlem
room6527s avatar
Fyfan - över 8000 sidor tråd nu.

Finns det någon inom sjukvård/medicin som kan ge mera detaljerade uppgifter på hur Corona-patienter behandlas. Om sjukvården nu havererar helt undrar jag om man själv kan öka chanserna till överlevnad genom syrgasbehandling om man nu sjuknat in. Har tillgång till dykartuber bl.a så jag undrar över hur syrgasbehandlingen görs ?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 140cab
På folkhälsmyndighetens Facebook säger någon att denne har fått insider info om att Tegnell avgår med omedelbar verkan. Så tyvärr kommer nog inte få se fanskapet något mera i rutan.
Hade hoppats få se han stå och svettas lika som Irans hälsominister.

Märkligt att han orkat med skitstormen så här länge!
Citera
2020-03-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jomen alltså det skyddar inte Sveriges befolkning om jag har en bra gasmask.

Vi måste börja tänka "vi" istället för "jag" -hjälpas åt -för ett jag utan vi är ingenting.

Sätt upp ett par fabriker finns ju redan varslade som kan sy masker! Hämta symaskiner med Hercules-plan -Kina satte ju upp hela sjukhus på en vecka. Var är handlingskraften?

J
Dessutom
Citera
2020-03-14, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
myndigheter och journalister har ju basunerat ut att masker inte hjälper, vi foliehattar som sökte fakta i början köpte ffp2 och ffp3 redan i januari.

Nu kann du i din stillhet fundera pa hur trovärdiga myndigheter och journalister är!!

FFP3 mask hjälper. Tegnell och gänget inklusive S regeringen har medvetet gjort allt för att få stor smittspridning i Sverige. De kunde gjort som Kina och kväst utbrottet i början. Istället uppmanades folk resa till smitthärdar. Sossar är en katastrof för landet.
Citera
2020-03-14, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
1 Det går att estimera antal fall på annat sätt. Det är så man gör med den årliga influensan.

2 Det kan finnas fördelar med Sydkoreas testningsstrategi. Lika bra att se till att alla som känner sig sjuka stannar hemma. Dvs Utgå från att du har Corona om du uppvisar någon av symtomen. Jag vet inte om Sydkorea har varit så smarta. Till ex De tvångstestade inte patient 0. Hon vägrade. Det hade varit möjligt i Sverige efter 1 Feb. Inte säkert man hade gjort det i Sverige men möjligheten fanns.

Varje land får kritik av sina medborgare. Alla länder har olika styrsystem och kultur när det gäller sjukdom. Så vad ett land gör kanske inte passar i ett annat land.

Gör Sverige rätt? Vet inte. Det vet vi först efteråt. Sen är det alltid lätt att sitta med facit
Så här kommer det att utspela sig. Om Löfven lyfter på luren och ringer Beijing så har man en storleverans på tester med nästa flygtransport till Sverige. Om det behövs ställer man säkert upp med personal t.o.m. Man har i Kina testkit där man får ett preliminärt svar på mindre än femton minuter. Tyvärr kommer han inte att göra det och då blir det så här:

En stor del av de som smittas och dör kommer att vara vårdbehövande pensionärer och andra kroniskt sjuka som får hjälp av hemtjänsten. Smittvägarna kommer alltså att vara via hemtjänstpersonal. De i sin tur har blivit smittade i sin hemmiljö då många av dem är nysvenskar från trångbodda lägenheter i våra utsatta områden. De i sin tur har fått smittan från återvändande iranier som varit i hemlandet på besök. Svenska myndigheter trotsade förbudet med direktflyg från Iran genom att ta hem folk som fick byta flyg i Barcelona och när de kom hem så fick de åka hem med föreskrifter bara. Det här kommer man naturligtvis inte att prata om. Bara om överklassen som varit i Italien på skidsemester även om den gruppen både är informerad och har resurser att ta de nödvändiga besluten och forcera igenom stängning av deras barns skolor.

Jag hoppas verkligen att detta kommer att explodera i ansiktet på de ansvariga myndighetspersonerna och politikerna.
Citera
2020-03-14, 08:08
Medlem
Tips till all er hypokondriker där ute:

Läs: https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/halsa-och-vard/coronaviruset---fakta-och-rad/
Citera
2020-03-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Spridningen är nu bortom göra ett bra jobb eller ett dåligt. Man befinner sig bara i olika faser några har upptäckt fler fall andra inte. Några har varit smittade längre oupptäckt, andra satte in kontroller tidigt. Vissa kontrollera massivt andra har slut på testutrustning. Några länder kommer inte ens att ha råd att test.

Vi får helt enkelt se på lite längre sikt att det jämnar ut sig och i vilka länder det finns ett genetisk skydd hos en del av populationen. Då dör färre där därför att inte lika många blir smittade.

Ja så kan det vara eller så har Sverige lyckats bättre på att platta ut smittan. Det lär vi se i framtiden.

Dock har väl inte Danmark testat speciellt annorlunda än Sverige. Åtminstone till början av denna vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in