2020-03-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vi går in i total lock down liksom UK kommer att göra. Alternativet är att gränsen runt Sverige stängs för obestämd framtid. Inga plan från Sverige kommer tillåtas landa. Detta kan vara under överskådlig tid, flera generationer. Vill vi ha det scenariot?
Nej naturligtvis hade vi önskat att slippa det här viruset med allt det medför. Människan rår inte alltid på naturen.

Men jag tror inte att tidshorisonten är flera generationer.
Citera
2020-03-14, 06:50
Medlem
Men kan någon se till att ta Tegnell ur tjänst. Mannen är ju en fara för landet!

Citat:
Han tillägger att man skulle kunna fördröja utbrottet några dagar eller en vecka på sin höjd.

– Bara tanken på att man skulle kunna hålla ett helt land utanför. Det går bara inte, det vet vi om den här sjukdomen i dag.

Åtgärden skulle kunna göra att man vinner lite tid, men Anders Tegnell frågar sig vad man ska använda den tiden till.

– Det går inte att motivera ur ett vetenskapligt perspektiv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Vad man skall använda tiden till? Förslagsvis hinner man köpa in mer utrustning till intensivvården, jobba med personalrekrytering, fylla på lagren med förbrukningsvaror, köpa in mer testkit, bunkra upp med masker och skyddsdräkter, bygga ut antalet vårdplatser, förbereda på skolor och universitet för distansundervisning, ställa om verksamheten på arbetsplatser så att man kan hålla kritiska möten innan utbrottet och förbereda för personalen att jobba hemma och ha distansmöten, ... ja, jag orkar inte skriva mer, men det finns väl för fan tusen saker man kan göra med tiden. Förutom att folk faktiskt jobbar på att utveckla både vaccin, mediciner och behandlingsmetoder.

Helt obegripligt att Tegnell fortfarande kan ha sitt jobb kvar. Kan man vara hur inkompetent, dum och destruktiv som helst och bara få fortsätta?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-14 kl. 06:53.
Citera
2020-03-14, 06:51
Medlem
Madagascars avatar
Det är eländigt att vi inte har resurser (eller ambition?) att testa mer. Jag skulle önska att Sverige kunde göra som Sydkorea gör.

Men det finns nog länder som är värre; som alltså testar ännu mindre. Kanske holland är värre. De har rapporterat ungefär lika många smittade som vi (ca 800) men de har redan 10 dödsfall (det tillkom 5 igår).

- worldometers
Citera
2020-03-14, 06:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, naturligtvis är det en bra strategi av britterna. Smittspridningen i GB är utom kontroll hur man än gör.

Bra strategi?
1. Maximera lidandet
2. Maximera antal döda
3. Ingen fastställd immunitet

Lysande sa sickan, lysande......
Citera
2020-03-14, 06:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Oväntat utspel från en populist....

Det är ju faktiskt experterna man lyssnar på när man inte stänger ner skolor

Exakt. EU:s smittskyddsmyndighet har gått ut med att flera EU länder plus UK, kan ha den italienska situationen inom några veckor, eller dagar.....

Sverige har följt deras förslag på åtgärder, till punkt och pricka, utom på en enda punkt: stängning av skolor. EU myndigheten hänvisar här till det oklara läget gällande barns möjligheter att smitta. Istället borde, naturligtvis, resonemanget vara det motsatta, då inget konstaterat fall av smitta ifrån barn till vuxen ännu säkert konstaterats. I hårda tider måste olika åtgärder prioriterats noggrant.

En stängning av förskolor, grundskolor och gymnasieskolor medverkar lite till att stoppa den allmänna smittspridningen. Därför är t.ex de tyska åtgärderna direkt sinnesjuka. Man stänger förskolor och grundskolor, men håller universiteteten öppna! Att stänga universiteten och högskolor är nog det enda som möjligtvis skulle kunna minska smittspridningen i samhället vad gäller undervisningsväsendet. Möjligtvis kan vi få se det i Sverige längre fram, givet att vi även fortsättningsvis håller oss till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att stänga gränser, nu, som t.ex Danmark och Polen gjort, är helt meningslöst. Däremot bör vi, omedelbart, stänga de affärer som bedriver gränshandeln med norska kunder, givet den stora smittspridningen i Norge. Dessutom borde UD inte bara be folk tänka igenom om de bör åka utomlands. Man bör istället avråda ifrån alla absolut icke nödvändiga utlandsresor. Dessutom borde FHM uppmana Stockholmarna och Göteborgarna att försöka hålla sig så mycket de kan i de egna länet för att minska smittspridningen till andra delar av landet.

Vad gäller förbudet emot större evenemag så borde gränsen för sådana sättas till 100 personer i Stockholms- och västra Götaland län.

(Ev frågor om t.ex vilka som räknas som barn, har jag besvarat i tidigare inlägg).
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-14 kl. 06:56.
Citera
2020-03-14, 06:53
Medlem
Många verkar vilja erbjuda hjälp till behövande i dessa tider t ex handling, tänker då främst till de äldre..tror man ska vara väldigt uppmärksam i dessa tider innan man lämnar kontokort o dyl. vind för våg. Så ni som har äldre föräldrar är det bäst att ni själva hjälper och ingen annan.
Citera
2020-03-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Absolut, jag tänkte mer på om vi kommer förstå ens när det står i farstun. Känns som om de flesta tror att länderna har överdrivit med nedstängningar och detta kommer Sverige möta som vilken baggis som helst. Kommer de få panik om de inser när situationen är missbedömd? Vad kommer ske? Ska man ge sig ut till vilken landsbygd som helst kanske för att rädda sitt eget skinn innan storstäderna (Stockholm, Gbg eller andra 50k + städer) blir kaos. Eller kommer det gå obemärkt förbi, är det här det piskas upp i omåttliga proportioner? Är det BARA en lite dödligare influensa?
Jag skrev från början att den här pandemin kan bli riktigt ruskig.

Jag hoppas ändå att myndigheterna sätter in mer verksamma åtgärder genom att sätta områden i karantän etc.
Citera
2020-03-14, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt. EU:s smittskyddsmyndighet har gått ut med att flera EU länder plus UK, kan ha den italienska situationen inom några veckor, eller dagar.....

Sverige har följt deras förslag på åtgärder, till punkt och pricka, utom på en enda punkt: stängning av skolor. EU myndigheten hänvisar här till det oklara läget gällande barns möjligheter att smitta. Istället borde, naturligtvis, resonemanget vara det motsatta, då inget konstaterat fall av smitta ifrån barn till vuxen ännu säkert konstaterats. I hårda tider måste olika åtgärder prioriterats noggrant.

En stängning av förskolor, grundskolor och gymnasieskolor medverkar lite till att stoppa den allmänna smittspridningen. Därför är t.ex de tyska åtgärderna direkt sinnesjuka. Man stänger förskolor och grundskolor, men håller universiteteten öppna! Att stänga universiteten och högskolor är nog det enda som möjligtvis skulle kunna minska smittspridningen i samhället vad gäller undervisningsväsendet. Möjligtvis kan vi få se det i Sverige längre fram, givet att vi även fortsättningsvis håller oss till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att stänga gränser, nu, som t.ex Danmark och Polen gjort, är helt meningslöst. Däremot bör vi, omedelbart, stänga de affärer som bedriver gränshandeln med norska kunder, givet den stora smittspridningen i Norge. Dessutom borde UD inte bara be folk tänka igenom om de bör åka utomlands. Man bör istället avråda ifrån alla absolut icke nödvändiga utlandsresor. Dessutom borde FHM uppmana Stockholmarna och Göteborgarna att försöka hålla sig så mycket de kan i de egna länet för att minska smittspridningen till andra delar av landet.

Vad gäller förbudet emot större evenemag så borde gränsen för sådana sättas till 100 personer i Stockholms- och västra Götaland län.

(Ev frågor om t.ex vilka som räknas som barn, har jag besvarat i tidigare inlägg(.

Utrikesministern har väl gått ut med just en avrådan från onödiga resor? Sen kanske även 100 pers är ett för högt tal?
Citera
2020-03-14, 06:56
Medlem
Här har vi fakta men Sverige är totalt handlingsförlamat:

Europe has overtaken China as the new epicentre of the coronavirus pandemic, the World Health Organisation (WHO) has warned.

Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus told reporters in Geneva that "more cases are now being reported every day than were reported in China at the height of its epidemic".

He added that Europe now has "more reported virus cases and deaths than the rest of the world combined, apart from China".
Citera
2020-03-14, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet med den strategin är att det gäller att lyckas med att se till att alla inte blir smittade under kort tid. Då rasar sjukvården. Utan dra ut på det. De spelar högt. Men det är kanske det man ska göra. Det vet vi efteråt.

Men jag tror de har en poäng när det gäller den psykologiska biten. Att om man slår till för tidigt med kraftiga begränsningar så är frågan hur länge befolkningen står ut. England är inte Kina så det går inte att ta bort för många människor och låsa in dem. Så det ökar risken för Upplopp mm.

Om vi sätter på oss foliehatten i Sverige men inte helt omöjligt scenario om det här drar ut på tiden. Att vid en total lock-down som varar för länge så tröttnar folk och tar till vapen. Vi har en stor mängd vapen i Sverige och då menar jag inte illegala vapen utan legala vapen.
Precis. Man måste köpa sig tid genom att upprätta karantän i områden osv.
Citera
2020-03-14, 06:57
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
DR Tengele går från klarhet till klarhet......

https://samnytt.se/tegnell-om-danmarks-stangda-granser-fullstandigt-meningslos-atgard/

Det enda Tegnell kan säga till allt är ”det är en meningslös åtgärd”. Man kan nästan tro att den idioten vill ha optimal smittspridning.

Bra gjort av Danmark, ett land som visar handlingskraft. Som skåning börjar detta bli jävligt jobbigt. Jag är trött på att leva under en totalt inkompetent, svenskfientlig regering som till största delen stockholmarna röstat fram.
Citera
2020-03-14, 06:58
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
China 4.6%
Italy 46.8%
Iran 12.7%
S. Korea 9.16%
Spain 40.7%
Germany 14.8%
France 86.8%
USA 54.9%
Switzerland 73.3%
Norway 50%
Sweden 50%
När jag citerar folkhälsoinstitutens 1-4% så är jag medveten om dina siffror i bakhuvudet. Min poäng var väl att redan med så låga tal blir det mycket lidande...

Förhoppningsvis ser dessa siffror ut som dom gör för att 1, det tar ett antal dagar innan folk bryts ner och dör. 2- Ännu längre innan folk blir friska. Dvs statistiken för friskförklaring kommer förbättras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in