2020-03-14, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Dessa yngre personer ska då helst inte vara smittade antar jag? Ändock löper de lika stor risk att bli smittade som den gamla när de är på apoteket, och när de levererar varorna till den gamla så får han oxå viruset då ändå... låter ju inte sådär supergenomtänkt?

Svårt det där. Och hur är det med alla pizzabud och andra bud etc som inte ens har handsprit att tillgå. Jag riskerade livet häromdagen för kolla om det fanns handsprit på apoteket och där fanns ett pizzabud i samma ärende. Såg och hörde jag på några meters avstånd. Men inget handsprit eller ens besked när de skulle få in något.
Citera
2020-03-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Hela världen gör lock-down, men svenska barn ska fortsätta gå i skolan. För vi kan inte stänga skolorna eftersom blatteungarna skulle löpa amok då. Hur mycket ska den där jävla invandringen få kosta egentligen? Alltså nu menar jag inte i pengar.

1 Hela världen stänger inte skolorna (Ex England) 2 Det finns cirka 1milj barn i Sverige 0-10år. Om man stänger skolor, dagis, förskolor så skulle ganska många föräldrar behöva vara hemma. Varav många jobbar inom viktiga serviceyrken Dvs Vård, Polis, åldringsvård, Brandkår samt viktiga samhällsfunktioner så som el och vatten försörjning, Sophantering och mm.

Däremot är det bra att de ber Universitet att titta över studieformer. Där kan man klart göra om formerna av lärande. Till ex hemtenter, föreläsningar mm på nätet. Behöver man tvinga dem att stänga. Nej de ska följa arbetsmiljölagar mm så de är tvungna att minska risken för smitta.
Citera
2020-03-14, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Apoteket: Kom inte hit.

Apoteket uppmanar äldre och personer i riskgrupper att hålla sig borta från apoteken, till följd av coronapandemin.

I stället ska man låta yngre personer hämta ut deras läkemedel via fullmakt.

https://www.expressen.se/nyheter/apoteket-vadjar-da-ska-du-inte-komma-hit/
Men fullmakten ska skaffas genom ett fysiskt besök på apoteket av den äldre personen, logik?
Citera
2020-03-14, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Dessa yngre personer ska då helst inte vara smittade antar jag? Ändock löper de lika stor risk att bli smittade som den gamla när de är på apoteket, och när de levererar varorna till den gamla så får han oxå viruset då ändå... låter ju inte sådär supergenomtänkt?

Lämna utanför dörren plinga och springa därifrån. Men helst inte röra innehållet, sprita handtaget till påsen och använda handskar. Då borde det gå.
Citera
2020-03-14, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Men fullmakten ska skaffas genom ett fysiskt besök på apoteket av den äldre personen, logik?

Nejdå, det räcker med att skriva ut en blankett och fylla i, samt ta med legetimationen tillhörande den som ger fullmakten till ett apotek. Gjorde detta själv i början på veckan åt mina föräldrar.
Citera
2020-03-14, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag tror man kan göra det via mina sidor, men alla har ju inte tillgång till det..måste väl hämta fullmaktspapper och sen ta med bådas leg
Citera
2020-03-14, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, naturligtvis är det en bra strategi av britterna. Smittspridningen i GB är utom kontroll hur man än gör.

Vi går in i total lock down liksom UK kommer att göra. Alternativet är att gränsen runt Sverige stängs för obestämd framtid. Inga plan från Sverige kommer tillåtas landa. Detta kan vara under överskådlig tid, flera generationer. Vill vi ha det scenariot?
Citera
2020-03-14, 06:48
Medlem
Citat:
Troligare kommer folk att ligga hemma och dö än i tunnelbanan.

Absolut, jag tänkte mer på om vi kommer förstå ens när det står i farstun. Känns som om de flesta tror att länderna har överdrivit med nedstängningar och detta kommer Sverige möta som vilken baggis som helst. Kommer de få panik om de inser när situationen är missbedömd? Vad kommer ske? Ska man ge sig ut till vilken landsbygd som helst kanske för att rädda sitt eget skinn innan storstäderna (Stockholm, Gbg eller andra 50k + städer) blir kaos. Eller kommer det gå obemärkt förbi, är det här det piskas upp i omåttliga proportioner? Är det BARA en lite dödligare influensa?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis är det en bra strategi av britterna. Smittspridningen i GB är utom kontroll hur man än gör.

Problemet med den strategin är att det gäller att lyckas med att se till att alla inte blir smittade under kort tid. Då rasar sjukvården. Utan dra ut på det. De spelar högt. Men det är kanske det man ska göra. Det vet vi efteråt.

Men jag tror de har en poäng när det gäller den psykologiska biten. Att om man slår till för tidigt med kraftiga begränsningar så är frågan hur länge befolkningen står ut. England är inte Kina så det går inte att ta bort för många människor och låsa in dem. Så det ökar risken för Upplopp mm.

Om vi sätter på oss foliehatten i Sverige men inte helt omöjligt scenario om det här drar ut på tiden. Att vid en total lock-down som varar för länge så tröttnar folk och tar till vapen. Vi har en stor mängd vapen i Sverige och då menar jag inte illegala vapen utan legala vapen.
Citera
Medlem
On January 21st, the number of new diagnosed cases (orange) is
exploding: there are around 100 new cases. In reality, there were 1,500 new
cases that day, growing exponentially. But the authorities didn’t know that.
What they knew was that suddenly there were 100 new cases of this new
illness.

Two days later, authorities shut down Wuhan. At that point, the number of
diagnosed daily new cases was ~400. Note that number: they made a
decision to close the city with just 400 new cases in a day. In reality, there
were 2,500 new cases that day, but they didn’t know that.

The day after, another 15 cities in Hubei shut down.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Läsvärt
Citera
2020-03-14, 06:49
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
UK satsar på att 60% skall bli infekterade och på så sätt bygga upp immunitet. Om Tengil har samma har samma ideer skulle det innebära 6 millioner svenskar. Och en dödlighet på 1-4%.
https://www.breitbart.com/europe/2020/03/13/health-expert-60-of-britons-need-to-catch-coronavirus-to-develop-herd-immunity/#

Efterssom det är mycket spekulation kring hur stor chans det är att dö av detta virus, och detta verkar skilja sig mycket emellan olika länder, så har jag här komponerat en lista över dödsfrekvensen(hur många som dött i förhållande till hur många som tillfrisknat) av detta virus för de 12 mest drabbade länderna.
China 4.6%
Italy 46.8%
Iran 12.7%
S. Korea 9.16%
Spain 40.7%
Germany 14.8%
France 86.8%
USA 54.9%
Switzerland 73.3%
Norway 50%
Sweden 50%
Siffrorna var hämtade ifrån worlodmeter, och beräknades med formeln delen(döda)/det hela(döda+tillfrisknade).

Som ni kan se är det väldigt olika dödsfrekvens i de olika länderna, vilket beror på sjukvårdskapacitet och kvalité till större delen, men oxå beroende på landets styrelsesätt ser det ut som. Kina hade möjligheten att koncentrera hela landets resurser från 1.4 miljarder människor på ett litet område för att väldigt snabbt få bukt med detta virus, något som andra länder bara kan drömma om. Därav de sämre siffrorna för de flesta västländer, medans rika sydkorea likt kina hade enorma resurser och teknologi att sätta in för att få en nästan lika låg dödsfrekvens.

Slutsatsen måste bli att vi INTE kan räkna med att få så låg dödsfrekvens här som enorma Kina lyckades med, och vi måste därför vara väldigt försiktiga så vi inte blir smittade. Våran sjukvård ska vi inte räkna med här, den går redan på knäna och kommer att totalt slås ut inom en vecka.
Citera
2020-03-14, 06:50
Medlem
godhetsapostelns avatar
Har Italien råkat så här illa ut pga kindpussandet? Kan vi lära oss något av det? (nu hjälpte det inte besökare som kom för att åka skidor).

Kan en anledning till koeas goda siffror vara att många i asien går i skyddsmask till vardags? Är detta vanligare i Korea? Nån som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in