2020-03-13, 21:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Är det innan puberteten eller gäller det även tonåringar?

Som jag skrivit tidigare:det beror på hur olika länder definierat barn. Alltså någonstans mellan 14 och 18 år.

Dessutom måste jag återge två händelser idag:

I en ganska stort köpgalleria, med en tredjedel så många kunder som vanligt. En medelålders man står och pratsr med två äldre damer: "Egentligen så befinner jag mig i karantän. Jag jobbar hemifrån, men känner mig helt frisk...."

Nu, pågående på ett pendeltåg: En medelålders man stannar till vid en plats och sätter sig bredvid en medelålders kvinna, de verkar känna varandra väl Mitt emot sitter gammal man som de samtalar med. Både den medelålders mannen och kvinnan hostar häftigt och djupt, även om de lugnat ned sig något nu. Jag sitter på fem meters säkerhetsavstånd ifrån sällskapet.

Jag måsre säga som Stickan Andersson: "Människorna är inte dumma, de är dummare".
Citera
Medlem
Finnes det noen typer engangshansker som beskytter mye bedre enn de i denne videoen? Det er bittesmå hull i mange typer engangshansker slik at bakterier og annet kommer gjennom hanskene og på huden var det noen som sa. Videoen bør sees.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=XywY2QSGMDY&feature=emb_lo go
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Blir mer och mer övertygad om att den enda hållbara vägen långsiktigt är att försöka få ett så jämnt flöde av sjuka som möjligt. Det finns ingen rimlig chans att stoppa spridningen, i stort sett alla kommer åka på det tills det blir svårt med spridningen pga (förhoppningsvis) immunitet i stora populationer. Nedstängning är lite som att kissa i byxorna, varmt och skönt för stunden, men några problem löser det ju inte. Snarare åtgärder som gör att spridningen fortgår men långsammare. Tänker att det är den approachen vi tar här i Sverige och exempelvis UK. Kommer kräva offer, men det kommer det göra hur man än gör. Målet måste vara att skapa en stadig ström av sjuka tills det klingar av av ”sig självt”. Kina kommer givetvis få återkommande problem. Alternativet är ju att stänga ned världen i 3-6 månader. Går ju inte.

Nedstängning har ju fungerat i Kina och sydkorea?
Citera
2020-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kort svar, ja: sveriges myndigheter har som främsta mål att lugna befolkningen. Vi ska vara lugna , till varje pris. Det var exakt samma sak när AIDS dök upp, istället

för att varna och skydda så såg man som sin uppgift att lugna befolkningen. Stora kampanjer talade om att det inte var farligt med AIDS, att man visst kunde kramas

och ha nära kroppskontakt. Prio ett var att skydda bögarna, så att inte folk skulle bli förbannade på dem för att det var de som spred "bögpesten" (AIDS) över landet.
Man skiter i om folk dör, bara vi är lugna.

Det stämmer inte alls.
Citera
2020-03-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag undrar hur Johan Carlson, GD Folkhälsomyndigheten, tänkte på pressträffen idag:

”Skolbarn, skolor driver inte den epidemin. Skolbarn är i mindre utsträckning smittsamma. I liten utsträckning sprider till andra.

Man måste tänka på vilka konsekvenser det blir om man stänger ner skolor med friska barn. Vi kan inte ersätta dem (föräldrarna) med mor- och farföräldrar, för då går vi ifrån det som är viktigast, att skydda de äldre från detta.”

Eh.. va?

Lögn. Rakt igenom lögn!
Så uppenbar att jag undrar om han ens tror att någon faller för den. Varför skulle just detta virus smitta mindre via barn än andra? Varenda småbarnsförälder kan vittna om hur extrem smittspridning en samling barn kan vara
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fungerar gör det säkert, men Sverige är inte Korea. Eller Kina. Sverige är fullt av bortskämda söndercurlade snorungar som är vana att få som de vill, och absolut inte tänker låta sig stoppas av nån elak statsmakt som försöker hindra dem att leva sina liv i full frihet som de är vana vid.

Helt riktigt! Får svensken inte sin semesterresa gjord är hela året förstört m.m.
Citera
Medlem
Peyotedudes avatar
Både albin ekdal & arteta har det bättre efter en dags vila. EN DAGS VILA. Sätter hysterin i perspektiv. Snart går väl idioter amok för att solen slocknar om 5miljarder år.
Citera
2020-03-13, 21:55
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nedstängning har ju fungerat i Kina och sydkorea?

Sydkorea har inte stängt ned Kina-style utan har kört stenhårt med tester. Kina och Sydkorea kommer givetvis få tillbaka viruset och få göra om samma sak om och om igen. Sydkoreas väg verkar dock vara väldigt effektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men det är inte heller så att alla som tillfrisknar inte gör det utan permanenta skadeverkningar. Man får koncentrera sig och använda rätt ord här så att man inte låter som Tegnell. Alla under 35 kommer inte klara sig och många som gör det kommer inte att bli återställda.

Jävlar vad du vet mycket med säkerhet om Corona redan. Vi borde alla se till att du får jobb i regeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kanske däför just glyserol är så svårt att få tag på?
Köpte på mig en dunk i somras då frugan ville konservera rönnbär. Nu kanske man kan kapitalisera denna investering? Sprit finns ju överallt...

Glycerolen behövs endast så händerna inte torkar ut. Det har ingen påverkan på viruset. Den lilla flaskan jag har räcker till 15liter
Citera
2020-03-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja man baxnar och häpnar

Det är total diktaturnivå på informationen till allmänheten i Sverige. Detta är nästan lika illavarslande som själva viruset, att de i tider av kris visar sig - alltså helt totalt- oförmögna att hantera situationen och ljuger samt säger vad förvirrat skit som helst från dag till dag.

T.o.m. bättre om de iaf från början varit tydliga med att vi alla ska smittas i maklig takt.

Ja, åtminstone på tisdagen sändes ju den där Coronaspecialen på SVT. Man nämnde egentligen inte att total samhällspridning var målet, men man förklarade däremot med en graf hur smittotakten var oväsentlig för det totala antalet smittade, vilket självfallet enbart stämmer vid total samhällspridning.

Riktigt fult.
Citera
2020-03-13, 21:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Någon som reflekterat att 90% av dom som har smittan nu i Sverige kurerar sig själva hemma och kräver alltså in ens sjukhusvård....
Många verkar tro att vi kommer dö som flugor
Enligt din beräkning skulle en situation med 100 000 smittade samtidigt kräva 10 000 extra sjukvårdsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in