2020-03-13, 21:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Där har han ju faktiskt helt rätt. Hoppas det visar sig att han kommer ha det om iaf lite annat också. Men jag tvivlar.
Vi vet ju inte vad framtiden ger, tänk om Danmark tänker försöka sig på att isolera de smittade från de friska? Då måste man kunna arbeta systematiskt, det håller inte att låta nya frågetecken rulla in i säkrade zoner. Ja, det låter som domedagsgagg idag, men mycket annat lät nog nojigt igår men är verklighet idag. Det här viruset ändrar spelreglerna lite väl entusiastiskt för att det ska kännas som att vi är med i matchen på riktigt.
Citera
2020-03-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Han börja se ut som en robot, ungefär som gamla ryska statschefer. Typ Leonid Brezjnev.
Inget illa menat, men jag fick mig ett litet skr-tt
Citera
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Citat "Ursprungligen postat av pollarn
Fan trott. Så sa han för en månad sen:
Ingen anledning
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://www.kristianstadsbladet.se/n...tlovsresandet/

Yeah right Anders !"

Sveriges statsepidemolog Anders Tegnell har alltså med sina ord och handlingar drivit på och drastiskt ÖKAT coronssmittan i Sverige.

VÅR,STATSEPIDEMOLOG.

Nu outar jag mig själv, igen, men jag JO-anmälde den jäveln idag och det borde alla andra göra också. Inte för att det hjälper men...
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Klokt sagt. På tal om att stänga skolor.

"Sitter själv i karantän hemma med symtom efter att varit utomlands. Jag jobbar inom mejeriindustrin och har i dagarna suttit i många krismöten om hur det kan bli om många insjuknar. Skulle vi sedan lägga på att skolor stängs och föräldrar gå hem så kommer det att innebära att vi varken kan tillverka eller ta emot de miljontals liter mjölk som vi tar hand om varje dag. Vilka konsekvenser tror ni detta får? Tror att andra industrier kan ha liknande problem. Vet om att det inte är några lätta beslut att ta men tänk en andra gång på de konsekvenser som det kan bli om vi stänger skolorna"

Samhällsviktig personal får fortfarande jobba medan deras barn går i skola. Det är alla barn som har en förälder som inte är samhällsviktig som kan få vara hemma.

Om vi inte stänger skolan kommer dessa människor definitivt bli smittade förr eller senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Trump: state of emergency
Danmark: stäng gränsen och kolla in militären.

Sverige: ställ in högskoleprovet😏

Det där borde memas och skickas upp på någon bra subreddit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Finns en anledning att detta viruset förstorats och överdrivits något otroligt, det är för att dölja annat och även göra dom rika i världen ännu rikare.
Idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
"Danmarks beslut helt meningslöst" - Tegnell

AB
Han har ju tyckt att allt är meningslöst mer eller mindre så hans tjänst behövs inte längre, man undrar vad ha fortfarande gör där. Danskarna är smart, dom vill visa folket att dom vill ha kontroll och inte bara ge upp och låta folk dö utan kamp. En eller två extra smittade via gränsen spela mindre roll men det fattar inte mannen.
Citera
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du såg att jag pratade om Hong Kong influensan i mitt inlägg va ? En kraftig influensavåg som härjade i Sverige på 60-talet då jag var ung..

Hong Kong influensan går fortfarande, 50 år senare. Dock inte lika svår nu, då immunförsvaret stärks med tiden. Tillhör en av säsongsinfluensorna och kring 1000 svenskar dör varje år av den.

Covid-19 kan väl bli likadan, att den återkommer som en vanlig säsongsinfluensa.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
USA stängde gränsen tidigt och de fick det ändå.

När stängde USA gränsen? Först imorgon införs ju inreseförbudet?!?

Tegnell medger i artikeln att man kanske kan vinna en vecka....en vecka i fördröjning och utplaning kan vara nog så viktigt för att undvika en hög peak...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Ju mer jag tänker på Sverige och UKs strategi, det här med flockimmunitet och varför man håller skolor öppna, desto mer börjar det kännas på ett vridet sätt vettigt.

Barn har bevisligen minst problem med symptom, knappt något världen över har väl gått åt på något allvarligt sätt. Såklart man då börjar med flockimmuniteten där, få majoriteten av barnen smittade så de utvecklar immunitet med minimal samhällelig åverkan. Dvs, låt dem gå i skolansvariga ådra sig smitta. Föräldrar får stanna hemma i den mån de kan men oftast kan ändå en förälder jobba och dra runt samhällsmaskineriet och en stor del av barnen (10 och uppåt) kan klara dagar själva också.
Vi vuxna håller oss förhoppningsvis under tiden så pass smittfria vi kan genom att stanna hemma när vi är sjuka, kladdar inte på varandra och tvättar händerna samt VIKTIGT håller oss borta från den äldre generationen, men över tid blir också vuxna smittade men utdraget över längre tid.

Snart har god immunitet uppbyggd med minimal risk. Fan, det känns ju hållbart.

Men att berätta det här för folket, det hade lett till kaos. Folk är själviska och tänker inte på andra än sig själv. Därför måste man fula så länge man kan så vi beter oss på önskvärt sätt. Vilken förälder hade gått med på att villigt få sina barn smittade? Väldigt få även fast det är den bästa vägen fram.

Att vi sen inte verkar ha utrustning i vården, det är en separat fråga.

Det är fortfarande helt oklart om barn blir smittade på samma sätt, eller om dom sprider det till sin omgivning isåfall. Ätt satsa på en hypotetisk flockimmunitet, skapa virusfarmar i skolornas och utsätta alla vuxna omkring dom för den risken är inte etiskt försvarbart.

Vidare, är det just själviska människor som finner det lockande att låta alla bli smittade, dom som dör dom dör, och resten blir immun. Istället för att minimera smittan så mycket som möjligt.

Dom tycker att det är ok om gamla människor och dom med andra sjukdomar dör i något som kunde ha minimerats. Så länge dom själva klarar sig och samhället rullar på så att deras ekonomi inte påverkas.

Det är inte bara själviskt att tänka så. Det är mordiskt.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
[quote=kardashanarsel|70691474]
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ja Svenskar är känt korkade över hela världen nu förtiden
Se bara vilken regering de röstar fram gång på gång på gång[/QUOTE

Varför stänger inte Sverige gränserna

Vad skulle det hjälpa när vi redan har intern spridning i samhället som är helt okontrollerad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Bara i Sverige eller hela världen🙄
Det vet jeg ikke. Jeg tror at det er slik for Norge også.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in