Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Gissar att ni preppers sitter och trycker på en massa handdesinfekt också. Snart är det nog slut sjukvården och när dem behöver mer så har skiten redan köpts upp av de som behöver det minst. Sjukvårdare som nu är där ute och hjälper och är hjältar i samhället medan n trycker på en massa grejer ni inte behöver/behöver mindre.
Ja, naturligtvis.
Litervis.
Pocket-flaskor med knäpplås. Större flaskor med pump på. Ytdesinfektion.
Varför du rabblar in vården (offentlig verksamhet) o jämför med prepping (privata angelägenheter) begriper jag inte, särskilt inte då handdesinfektionsmedlen införskaffades sedan år o månader tillbaka o preppers (tyvärr) inte finns som beslutsfattare för sådan här nödvändig beredskap som vi behöver nu 2020?
Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Ett annat problem med dessa panikslagna människor är att man bunkrar upp ONÖDIGT mycket. Finns ju dem som bunkrar upp för typ ett år eller längre. Tillochmed dem mer pessimistiska experterna pratar om månader karantän. Man behöver inte köpa upp för ett helt år så att andra inte kan köpa. Sen ställer jag mig tveksam till om man tänkt så långt så man bara uppfyller överlevnadsbehovet av kalorier under dessa månader. Som sagt man klarar sig på väldigt få kalorier under ett par månader utan problem. Behöver inte överdriva.
Ett års förnödenheter, är rimligt.
En årslön som ekonomisk buffert, är rimlig.
Återigen, du förväxlar preppers med SVaMP-mello-svennar som förväntar sig allt serverat av 'någon annan' som alltid varit.
Nu måste de anförskaffa sig förnödenheter själva o behöver använda det otränade om ens någonsin använda överlevnadsförståndet de har i sina arma skallar = blir kaos när Barilla spaghettin är slut på hyllorna, samt psykologisk förskjutning av egna problem till andra.
För övrigt är det ett fritt land.
Preppers spenderar sina resurser på att få andra slags resurser, medan andra spenderar sina resurser på tex nöjen o lyxshopping, medan somliga spenderar sina resurser på *whatever*.
Det är OK.
Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Påtal om onödigt hordande av varor som preppers håller på med. Toapapper. Man roffar åt sig hela hyllor med toapapper. För vad? Man klarar sig gott och väl utan att torka sig när man gör nummer ett ett bra tag. Så länge vatten finns kan man ju skita i det helt och hållet i flera år, eller en hel jävla livstid. Värre när man ska göra nummer två. Men det gör man MAX en gång om dagen. För dem flesta färre gånger än så. Framförallt under dåliga tider då vi äter mindre då ätandet bara är för överlevnad. En rulle räcker ju förfan 2-3 månader då om man inte slösar onödigt. Ett HELT paket med typ 8 rullar räcker alltså med råge för EN person. Men vissa samlar på sig typ 20 sådana för att gömma undan.
Tror dem flesta preppers bara gillar tanken på att vara just en prepper och annorlunda snarare än att dem tänker något logiskt kring sitt samlande. DEM FLESTA. Det finns såklart folk som agerar korrekt och logiskt. Motsätter mig inte att man förbereder sig, men vissa, eller snarare många verkar da det till absurda längder.
Alltså.
Eftersom jag är uppvuxen på gård i skogen med ängs- o skogsmarker samt egen sjö som jag har nära anknytning till, är jag van att min familj alltid hade *vad fan som helst i princip* på lager för nuvarande o framtida bruk.
Sådant inkluderade pallar med toapapper, pallar med kaffepaket, flertalet frysboxar med nedfruset viltkött, medicinförråd, el-generator, oljefat fyllda med diesel, oljefat fyllda med bensin, brunn i trädgården med handpump på, gasolkök m gasolflaskor, etc etc etc utifall det blev kris.
Allt det där kom till nytta efter stormen Gudrun då det var strömlöst i nästan två månader där o det låg träd som plocke pinn över varje skogsväg som når till den ensliga men annars drömlika vår o sommar-oasen där ute.
Så.
Återigen.
Det är SVaMP's, the swamp people, i regel med urbana rötter som springer amok i affärerna med armarna utsträckta som tennisrack o skrapar hela hyllor av *de produkter du nämner du saknar, men som preppers o icke-stadsbor har* rakt ner i kundvagnen.
Inte preppers. Slut på diskussionen!