2020-03-13, 17:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ett hat som i en enpartistat skulle fängsla oss som vågade berätta sanningen.
Friskhetslista.
1. MH.
2. HD.
3. UW.
4. SD.
5. --
6. --
7. LW.
------------------
Morgonen den 15 Maj 2018 i LWs hem innan polisen tillkallats.

Aktbilaga 147 förhör LW (1) pdf sid 86.

Tisdagen 15 maj skulle Noa, Ester och Ulf gå hem till Lenas hus för att fira Aron. De gick
hemifrån till fots, de tre gick i sällskap.

Noa berättar att när de kom fram till Lenas hus så tror han att det var han som kom fram först.
Noa såg att ytterdörren var öppen ungefär två decimeter.

Noa berättar att det sitter ett kodlås i dörren, det låter ganska ordentligt klick när man öppnar
eller stänger. Det låter också en typ av melodi när man låser eller låser upp låset.
Noa säger att första tanken var att Lena hade ställt upp dörren för att inte Aron skulle vakna
av att de kom in.

De väntade först en stund, någon av dem, Noa vet inte vem som gick upp först, gick upp på
övervåningen och letade efter Lena. De trodde först att Lena var ute i ett kortare ärende typ
tvättstugan eller källaren eller soprummet. Noa gick ut och letade efter Lena på de ställena.

Det konstiga var att ytterdörren var öppen eftersom de ju har kod till låset. Noa, Ester, Aron
och Lena själv har personliga koder till låset. Lena hade därför inte behövt ställa upp dörren.

Noa berättar att Lenas dator stod på köksbordet där den alltid brukar stå. Noa såg Lenas
handväska och däri låg plånboken med pengar i. Även bilnyckeln hängde på en krok.
Lenas gamla telefon fanns där, med Lenas nya telefon var borta, Lenas nya telefon hade ett
svart skal med en korthållare baktill.
Bil och cyklar stod kvar hemma.
Noa Ulf och Ester försökte ringa till Lenas telefon flera gånger, det gick inte fram någon
signal utan mobilsvar gick igång genast.
Noa säger att det enda han kunde tänka på var vart Lena var någonstans.
Lena brukar alltid ha på sig ett par rosa foppatofflor inomhus. Hon har dem på sig hela tiden.
Om hon skulle gå till tvättstugan eller liknande så brukar hon ta på sig andra skor.

Nu stod foppatofflorna i hallen och tre par av de skor som Noa kan tänka sig, rosa sandaler,
ett par träningsskor samt ett par klackskor. Dessa skor stod kvar.
På köksbordet låg ett halvinslaget paket.
Efter en stund så gick de upp på övervåningen och väckte Aron.
Aron visste inte va1t Lena var, han hade sovit. Aron sa att Lena hade varit där när han gick
och lade sig på kvällen.
De hade pratat om att de måste ringa till polisen eftersom, Ulf gjorde sedan detta.

Noa fick klart för sig att det skulle komma en polispatrull hem till Ulf. Noa kände att han inte
kunde göra någon nytta och han gick därför hem. Han ville få något annat att tänka på, han
kände sig orolig.

------------------
Varför och vart stack Noa innan polisen kom?
Var han inte intresserad av att mamma försvunnit?
I vilket fall skrev han på IG ett par dagar senare citat. '"Våra sorger är få.

I stycke tre och fem framgår en del om kodkåset som visats stort huvubry i tråden.

Smärtsamt att läsa detta till slut efter all tid som förflutit. Stackars barn. Stackars människor. Stackars stackars barn.

Jävlar vad arg jag blir.

Lås in o släpp inte ut.
Citera
2020-03-13, 17:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hjälp mig.
Vilken dag var hon hos polisen, nu igen?

På morddagen klockan 14:49 enligt NA,s tidslinje och på de bilderna har hon en kjol på sig, jag tror det är samma kjol de hittade MGM,s sperma på.

Frågan är ju hur när den blev tvättad senast, MGM påstår väl att de tog en snabbis på fredagen?
Citera
2020-03-13, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Jag har bevittnat dagens förhandlingar.

Vet inte riktigt vad NA har rapporterat, såg dom samma sak som jag?

Under förhöret med vittnet (det var en kille, inte en tjej) som hörde skriken så såg SD mycket tagen ut, det såg ut att vara nära till tårar. Första gången han visar känslor?

Angående polisen som vittnade om mötet i skogen några nätter tidigare så var han bombsäker på att SD sa att han bodde i Vivalla. Dom försökte styrka hans identitet då det inte verkade stämma, men dom släppte det eftersom dom var ute och letade efter busar, något dom inte uppfattade SD som, utan bara väldigt underlig.

Försökte få ut schema på vittnesförhör, men dom håller på att stuva om i schemat så det gick inte att få något aktuellt.
I alla fall fortsätter vittnesförhören på fredag nästa vecka.

Tyckte du att det såg äkta ut, när han blev tagen av vittnesmålet?
Citera
2020-03-13, 17:40
Medlem
Citat:
Hjälp mig.
Den 14:e var hon där, i något ärende som inte blivit offentligt.
Citera
2020-03-13, 17:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tyckte du att det såg äkta ut, när han blev tagen av vittnesmålet?
Kan han fejka det på ett trovärdigt sätt så bevisar det att han är psykopat. Eller också märks det väl att han fejkar och det är ju lika illa. Allt talar för att han är skyldig.
Citera
2020-03-13, 17:42
Medlem
Citat:
Hjälp mig.

Sista gången var väl samma dag hon mördades.... om jag inte tagit fel.
Så minns jag. Hon var på eftermiddagen på polisstationen ungefär 40 minuter.
Citera
2020-03-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Jag har bevittnat dagens förhandlingar.

Vet inte riktigt vad NA har rapporterat, såg dom samma sak som jag?

Under förhöret med vittnet (det var en kille, inte en tjej) som hörde skriken så såg SD mycket tagen ut, det såg ut att vara nära till tårar. Första gången han visar känslor?

Angående polisen som vittnade om mötet i skogen några nätter tidigare så var han bombsäker på att SD sa att han bodde i Vivalla. Dom försökte styrka hans identitet då det inte verkade stämma, men dom släppte det eftersom dom var ute och letade efter busar, något dom inte uppfattade SD som, utan bara väldigt underlig.

Försökte få ut schema på vittnesförhör, men dom håller på att stuva om i schemat så det gick inte att få något aktuellt.
I alla fall fortsätter vittnesförhören på fredag nästa vecka.
Hur kan ha bli tagen av ett skrik? Om han inte är skyldig och spelade upp hela scenariot i huvudet under tiden förstås. Men man skrev i NA att han under det vittnesförhöret satt och stirrade dystert ner i sitt knä istället för att arrogant sitta bakåtlutad och fnissa (det senare är min egen anm).
Citera
2020-03-13, 17:43
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Betongbaletten lämnar sin version, och SD lämnar sin. Klart som fan att det är bättre att ta del av förstahandsuppgifterna om man vill bilda sig en egen uppfattning om SD:s trovärdighet.

Om man utgår ifrån att SD är gm så är man naturligtvis mer benägen att tro att han ljuger om händelsen 11-12/5. Och tror man att han ljuger om händelsen 11-12/5 så är man nog också benägen att tro att det här ingick som en del av en lömsk mordplan. Det finns alltså en uppenbar risk att det blir ett cirkelresonemang här.
Framförallt finns det en uppenbar risk att man är lobotomerad om man tror att SD talar sanning om det där. Det finns liksom ingen som helst rimlighet i det han påstår. Ingen agerar så och framförallt är det okaraktäristiskt för SD själv. Du måste verkligen försöka förstå dig på rimligt tvivel. Hepåre!
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, och utgår man från att allt är en komplott för att krossa patriarkatet misstror man precis allt som talar för SD:s skuld.

Själv skulle jag nog påstå att jag, till skillnad från exempelvis dig, avvaktade i skuldfrågan tills FUP:en kom och det blev möjligt att själv ta del av förstahandsuppgifter. Och när man då läser uppenbara hittepå-historier (såsom "the three Mållgans"), så...tja, då börjar man inse att dom där sannolika skälen inte är så osannolika ändå.
Samma här. Inte följt tråden förrän FUP kom, då den varit alldeles för sinnessjuk. Jag måste verkligen sluta skriva i den inser jag nu.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-13 kl. 17:52.
Citera
2020-03-13, 17:45
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Betongbaletten lämnar sin version, och SD lämnar sin. Klart som fan att det är bättre att ta del av förstahandsuppgifterna om man vill bilda sig en egen uppfattning om SD:s trovärdighet.

Om man utgår ifrån att SD är gm så är man naturligtvis mer benägen att tro att han ljuger om händelsen 11-12/5. Och tror man att han ljuger om händelsen 11-12/5 så är man nog också benägen att tro att det här ingick som en del av en lömsk mordplan. Det finns alltså en uppenbar risk att det blir ett cirkelresonemang här.

Ja, och utgår man från att allt är en komplott för att krossa patriarkatet misstror man precis allt som talar för SD:s skuld.

Själv skulle jag nog påstå att jag, till skillnad från exempelvis dig, avvaktade i skuldfrågan tills FUP:en kom och det blev möjligt att själv ta del av förstahandsuppgifter. Och när man då läser uppenbara hittepå-historier (såsom "the three Mållgans"), så...tja, då börjar man inse att dom där sannolika skälen inte är så osannolika ändå.
Citera
2020-03-13, 17:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ska väl tillägga att jag själv inte läst om denna googling heller i FUP (tror jag). Nu snurrar det så många detaljer runt i huvudet och som jag misstänker det, har uppgiften kommit i tråden.

Kan det vara från något förhör?

Jag har svårt att tro att utredarna har gått så långt tillbaka att de har hittat uppgiften, utan det borde vara från HD?

Någon som vet?

LW berättade det för polisen när hon
anmälde SD för misshandel.
Citera
2020-03-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den 14:e var hon där, i något ärende som inte blivit offentligt.

Jo, visst stod det någonstans att både LW och UW var hos polisen tillsammans med N*a eftersom grabben hade snattat på Willys? Och det kan dessutom vara en förklaring till varför N*a ville gå hem till pappan innan polisen kom till Lenas hem. Han hade väl haft nog av ”de blå” för ögonblicket.
Citera
2020-03-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Är det klarlagt? Var han på jobbet när N*a ringde?

Om man kollar på den enormt långa listan i it-trafik (eller vad det nu är, någon form av tidslinje) i Huvudprotokollet A.145 s. 130 så står det i alla fall: Loggrapport 06:50 passering Tyréns.
Jag tror det finns fler uppgifter från hans chef om när han kom och gick de aktuella dagarna.

Finner en sak som någon smart kanske kan svara på gällande tidslinjen:

N0as samtal inkommer 06:59. I kolumnen under Typ, så står det samtal.
Samtalet pågår i 1 min och 1 sekunder (ish)
Bara några rader längre ner klockan 07:00:00 under samma kolumn, så står det kontakter och under kolumnen övrigt står det N0a Wäsström.

Nu är min fråga: Betyder det att han sparade hans nummer efter samtalet?
Eller är det en vanlig synk?
Han svarade i förhör att han såg att det var N0a som ringde. Jag minns att han pratade om att han hade hans nummer sedan tidigare och därför såg att det var han.

EDIT: Skrev Wässman först (har en släkting som heter det och gör alltid en felkopplig mellan hennes efternamn och LW's )
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-13 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in