2020-03-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu tror jag corona blivit så stort att det kommer dominera eventuella förändringar i OU för SD. Bylunds PS-utspel, Åkessons Turkietresa, migrantinvasionen i Grekland. Jag tror allt det kommer hamna i skymundan (kanske påverka i marginalen och på längre sikt, men inte i de närmaste undersökningarna, om inte mätperioden är väldigt "tidig").

När det gäller migranterna är nog den främsta effekten att Grekland kan skjuta gummikulor över gränsen på barnfamiljer utan att någon alls bryr sig. Migranterna kommer att bli fast där de är ända tills Erdogan ger efter. EU:s stora humanister har för en gångs skull börjat oroa sig för de egna länderna istället för resten av världen. Vi får se hur länge det håller i sig...

Tror att Grekland skulle kunna skjuta skarpt och sänka migrantbåtar just nu utan att någon alls skulle bry sig.
2020-03-12, 22:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I och med att folk nu varslas, se Scandic Hotel, som varslar hälften av sin personal, så kan det aldrig bli så att sittande regering vinner något på en kris som innebär att folk får det sämre. Så teorin att S skulle vinna på detta stämmer inte.
Kortsiktigt är det lurige Uffe som vinner och SD ligger ganska still. Eller ett marginellt tapp till förmån för den VUXNE.
När det sedan börjar svida mer och mer i plånböckerna, då faller S ännu mer. Bakom nuvarande kris finns också en annan kris, den att sjukvården inte klarar utmaningarna. Jämför Finland under vinterkriget 1939. Dom kunde mobilisera halta lottor och sjuksköterskor. Sverige??? Ja en massa tjafs i TV i långa loppet genomskådar folk lögnerna.
SD vinner ingenting just nu men när det svidit tillräckligt i plånböckerna kanske fler går över.

På längre sikt kan sossar som går till M gå vidare till SD. Som när Reinfeldt fick 30 % i valet 2010. Många av dem kom från S och gick vidare till SD 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När det gäller migranterna är nog den främsta effekten att Grekland kan skjuta gummikulor över gränsen på barnfamiljer utan att någon alls bryr sig. Migranterna kommer att bli fast där de är ända tills Erdogan ger efter. EU:s stora humanister har för en gångs skull börjat oroa sig för de egna länderna istället för resten av världen. Vi får se hur länge det håller i sig...
Tror att Grekland skulle kunna skjuta skarpt och sänka migrantbåtar just nu utan att någon alls skulle bry sig.

Jag tror många journalister är glada över det, de slipper skriva snyfthistorier om den enda barnfamiljen de hittar bland tusentals män. Nu har de en ursäkta, inför sig själva och inför omgivningens krav på att godhetssignalera, att strunta i det, för de måste ju skriva om Corona.
2020-03-12, 23:50
Medlem
gustaf.frigolits avatar
Det är bara en tidsfråga innan jökhelvetet faller ihop. SD kommer vinna stort i opinionen och nästa val. När quislingar (jök) styr går det fort åt helvete när allvaret (Corona) står för dörren.
2020-03-13, 00:10
Bannlyst
Förutom den stadiga ökningen i opinionen senaste halvåret så får man säga att coronaepidemin och börskraschen kommit som en skänk av guds gåva.

Regeringen har agerat riktigt uselt vilket förhoppningsvis gör att många S-väljare definitivt lämnar skeppet.

Börskraschen kan leda till en lågkonjunktur som kommer förvärra regeringens sits.

Då SD uppenbart har ett tak på 23-24 procent i nuläget så är det inte alls otänkbart att det taket höjs till 26 procent istället.

En potentiell migrantkris på det också.
2020-03-13, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Förutom den stadiga ökningen i opinionen senaste halvåret så får man säga att coronaepidemin och börskraschen kommit som en skänk av guds gåva.
Regeringen har agerat riktigt uselt vilket förhoppningsvis gör att många S-väljare definitivt lämnar skeppet.
Börskraschen kan leda till en lågkonjunktur som kommer förvärra regeringens sits.
Då SD uppenbart har ett tak på 23-24 procent i nuläget så är det inte alls otänkbart att det taket höjs till 26 procent istället.
En potentiell migrantkris på det också.

Inte en guds gåva utan gudarnas straff.

Migrantkrisen tror jag uteblir, även de mest efterblivna vänsterliberala EU-politrukerna inser att i detta läge skall de hålla den grekiska gränsen.
2020-03-13, 12:00
Medlem
Ska bli otroligt spännande att se den första OU efter hela den här krisen.
2020-03-13, 12:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ska bli otroligt spännande att se den första OU efter hela den här krisen.

Jag är pessimist, tror faktiskt SD kan ta stryk kortsiktigt men långsiktigt vinna på det.
2020-03-13, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag är pessimist, tror faktiskt SD kan ta stryk kortsiktigt men långsiktigt vinna på det.
Normal sett så ökar siffrorna för en sittande regering i kristider. Men med den här regeringen så vete fan.
2020-03-13, 15:13
Medlem
Det är svårt att överblicka var allt detta kommer att landa med tanke på alla fjärilseffekter som är i rullning samtidigt. Nyss kom det ut att Bolsonaro har testats positivt för corona och att han träffade Trump OCH Pence i helgen. Tänk ett scenario där båda ordinarie och vice kolar vippen mitt under upptakten till valet i höst. Och sen ovanpå det att båda 78-åringarna Biden och Sanders stryker med. Det blir typ last man standing av alltihop då.

Men fram till sisådär valborg kan vi nog kallt räkna med att 100% av den inrikespolitiska uppmärksamheten kommer att kretsa kring corona och att SD:s frågor kommer att hamna i skugga. Det finns inget att vinna på soppan för nån annan heller, väljarna kommer liksom inte att flockas till det parti som hytter mest med näven åt corona.
2020-03-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns inget att vinna på soppan för nån annan heller, väljarna kommer liksom inte att flockas till det parti som hytter mest med näven åt corona.
Nej, det är det ingen som tror. Däremot är regeringen livrädd för att väljarna ska straffa dem som är ansvariga för beslut som väljarna inte gillar och därför gör man allt för att distansera sig från själva beslutsfattandet och låter FHI och enskilda skolor fatta besluten.

Jag tror inte detta funkar i längden när FHI är så här handlingsförlamat. Förr eller senare måste Löfven visa ledarskap och sparka Anders Tegnell och flytta in hela FHI i Rosenbad, eller i alla fall något som påminner om Anders Borgs offensiva ledarskap under finanskrisen.

Jag tror som sagt på en Anders Borg-nostalgi som gynnar Moderaterna och missgynnar de flesta andra. Kanske vi inte ser det idag men förr eller senare.
2020-03-13, 15:38
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är svårt att överblicka var allt detta kommer att landa med tanke på alla fjärilseffekter som är i rullning samtidigt. Nyss kom det ut att Bolsonaro har testats positivt för corona och att han träffade Trump OCH Pence i helgen. Tänk ett scenario där båda ordinarie och vice kolar vippen mitt under upptakten till valet i höst. Och sen ovanpå det att båda 78-åringarna Biden och Sanders stryker med. Det blir typ last man standing av alltihop då.

Men fram till sisådär valborg kan vi nog kallt räkna med att 100% av den inrikespolitiska uppmärksamheten kommer att kretsa kring corona och att SD:s frågor kommer att hamna i skugga. Det finns inget att vinna på soppan för nån annan heller, väljarna kommer liksom inte att flockas till det parti som hytter mest med näven åt corona.

Fördelen med corona-gatet är att det synliggör sjukvårdens kris en gång för alla. Så även hur viktigt det är med en nationell sammanhållning. Det är svårt att lansera svensken som fascist i dessa tider och det visar att det knappast är migranterna som tar oss ur det här.
2020-03-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fördelen med corona-gatet är att det synliggör sjukvårdens kris en gång för alla. Så även hur viktigt det är med en nationell sammanhållning. Det är svårt att lansera svensken som fascist i dessa tider och det visar att det knappast är migranterna som tar oss ur det här.

Om något tror jag myndigheterna börjar inse hur viktigt det är med ett gemensamt språk att informera allmänheten på. Det duger helt enkelt inte med grupper som efter 20 år här endast förstår arabiska eller somaliska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in