2020-03-13, 11:30
Medlem
SweLads avatar
Hallå,

Har en liten fundering som jag skulle vilja bolla med någon mer erfaren på ämnet.

Kort bakgrund:
Var långtidssjukskriven under en längre tid. Under denna period ansåg sig företaget ha ett behov av att varsla 5 tjänstemän pg.a ”arbetsbrist”. Företaget ville däremot inte följa de sedvanliga turordningsreglerna eller göra sig av med några av de visstidsanställda och inledde därför förhandling med den lokala fackliga organisationen (som enl. den fackliga organisationen centralt besitter egen förhandlingsrätt) om avsteg från LAS, ett avtal som kom att innefatta avgångsvederlag till oss drabbade.

Hur som helst,
Kännedom att jag/vi skulle bli varslade kom i samma skede som chefen lade det färdigförhandlade avtalet framför oss och begärde (läs:krävde) signatur. Varken innan/under förhandlingen pågått (eller ens efter då allt var avslutat) så har vi blivit kontaktade av vårt fack.

Får facket verkligen, utan att någon gång under processen informera arbetstagaren, sköta en förhandling och gemensamt ”spika” ett avtal helt bakom den/de drabbades rygg? I vilket skede avsade någon av oss vår egen förhandlingsrätt till att t.ex anlita en jurist eller föra vår egen talan om vår framtid eller avtalets utformning?

Tacksam för era erfarenheter/kunskap på området.
Citera
2020-03-13, 11:39
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweLad
Hallå,

Har en liten fundering som jag skulle vilja bolla med någon mer erfaren på ämnet.

Kort bakgrund:
Var långtidssjukskriven under en längre tid. Under denna period ansåg sig företaget ha ett behov av att varsla 5 tjänstemän pg.a ”arbetsbrist”. Företaget ville däremot inte följa de sedvanliga turordningsreglerna eller göra sig av med några av de visstidsanställda och inledde därför förhandling med den lokala fackliga organisationen (som enl. den fackliga organisationen centralt besitter egen förhandlingsrätt) om avsteg från LAS, ett avtal som kom att innefatta avgångsvederlag till oss drabbade.

Hur som helst,
Kännedom att jag/vi skulle bli varslade kom i samma skede som chefen lade det färdigförhandlade avtalet framför oss och begärde (läs:krävde) signatur. Varken innan/under förhandlingen pågått (eller ens efter då allt var avslutat) så har vi blivit kontaktade av vårt fack.

Får facket verkligen, utan att någon gång under processen informera arbetstagaren, sköta en förhandling och gemensamt ”spika” ett avtal helt bakom den/de drabbades rygg? I vilket skede avsade någon av oss vår egen förhandlingsrätt till att t.ex anlita en jurist eller föra vår egen talan om vår framtid eller avtalets utformning?

Facket för din talan i tvister med arbetsgivaren, tror det ingår i medlemsavtalet.
Citera
2020-03-13, 12:18
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Facket för din talan i tvister med arbetsgivaren, tror det ingår i medlemsavtalet.

Känns bara väldigt lustigt, för i detta fall hade det (teoretiskt) varit bättre att inte vara medlem i facket så hade jag istället kunnat sparat mina pengar under alla år och anlitat en jurist för ändamålet.

Lite extra lustigt blir det när jag kontaktade facket centralt. De hade ingen kännedom/uppgifter alls om att jag under pågående sjukskrivning blivit bortförhandlad från min anställning. När jag redogjorde hur det hade gått tillväga (så som ovan) så blev det ett fruktansvärt liv och en representant ringde upp och var upprörd. Ärendet skickades vidare till regionchef där det nu ligger.

Något verkar ju uppenbart konstigt, och det är bra att facket reagerar så pass att de vill granska det en gång till. Men anledning till att jag även frågar här är att jag online har väldigt svårt att finna liknande exempel som tydligt visar OM själva förförandet är direkt felaktigt.

Representanten som ringde mig var väldigt tydlig med att ett fel kan ha begåtts och jag därmed kan vara berättigad skadestånd från facket.
Citera
2020-03-13, 12:26
Medlem
Mingla101s avatar
Ja alltså är du en belastning för företaget du arbetar för så vill dom ju bli av med dig.
Du får nog vara ärlig om hur ofta du är sjuk..
Jag tror att oavsett om du varit facklig så kan du stämma företaget och få ett sk. rättsskydd, dvs du betalar själv en smula av den egentliga kostnaden (om du förlorar)
Senast redigerad av Mingla101 2020-03-13 kl. 12:33.
Citera
2020-03-13, 12:31
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Ja alltså är du en belastning för företaget du arbetar för så vill dom ju bli av med dig.
Du får nog vara ärlig om hur ofta du är sjuk..

Ärlig om hur ofta jag är sjuk?
Jag skrev att jag var långtidssjukskriven.
Innan dess under medel.
Citera
2020-03-13, 12:37
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ärlig om hur ofta jag är sjuk?
Jag skrev att jag var långtidssjukskriven.
Innan dess under medel.

Du tillför ju inget till det företaget om du är hemma och sjuk. så är det ju..
Citera
2020-03-13, 12:43
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Du tillför ju inget till det företaget om du är hemma och sjuk. så är det ju..

Fantastisk input, tackar! Hade absolut ingen aning om att min produktivitet och bidragande effekt sjönk när jag ligger på britsen hos kirurgen.

Oavsett din fantastiska uteslutningsförmåga har det i slutet ingenting att göra med kärnfrågan i min ursprungliga post.
Citera
2020-03-13, 12:46
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Hallå,

Kort bakgrund:

Hur som helst,

Skrev du på? Jag förstår att chefen pressade på och insinuerade att du var tvungen. Det var du inte. I detta läget kunde du förhandlat själv eller med bistånd av jurist. Du kunde också uppmärksammat facket på att du inte var nöjd med avtalet. Ni blev överens och förhandlingen var klar när/om du skrev på.
Citera
2020-03-13, 12:48
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Fantastisk input, tackar! Hade absolut ingen aning om att min produktivitet och bidragande effekt sjönk när jag ligger på britsen hos kirurgen.

Oavsett din fantastiska uteslutningsförmåga har det i slutet ingenting att göra med kärnfrågan i min ursprungliga post.

Jag menar inte att vara elak. Men även när facket tar sina beslut, så kan dom kanske "offra" den som har varit borta mest..
Citera
2020-03-13, 12:55
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Skrev du på? Jag förstår att chefen pressade på och insinuerade att du var tvungen. Det var du inte. I detta läget kunde du förhandlat själv eller med bistånd av jurist. Du kunde också uppmärksammat facket på att du inte var nöjd med avtalet. Ni blev överens och förhandlingen var klar när/om du skrev på.

Tackar för input!

Absolut, det är där jag begått misstaget.
Skrev på avtalet eftersom det som sades var ”allt är färdigförhandlat, ditt enda alternativ är skriva under nu direkt på plats eller senare och lämna in det samma dag. Inga fler förhandlingar kommer att ske då facket godkänt avtalet”.

Får helt enkelt vänta och se om något och isf vad som händer. All info och alla kopior ligger hos regionschefen nu. Fördelen är att om chefen/företaget farit med osanning så har jag hela konversationen inspelad, vilket jag redan verifierat är lagligt.
Citera
2020-03-13, 13:07
Medlem
SweLads avatar
Citat:
Jag menar inte att vara elak. Men även när facket tar sina beslut, så kan dom kanske "offra" den som har varit borta mest..

Absolut, no hard feelings då jag förstår precis hur du menar.

Kruxet med detta är att jag ser en stor risk för JÄV.

Enl. facket Centralt så hade företrädare för facket Lokalt egen förhandlingsrätt. Dock vet jag att samtliga företrädare samt klubbordföranden själva sitter på bra poster inom företaget och har så gjort i närmare 40 år. Då jag själv varit anställd länge vet jag att strykning medhårs och även nepotism belönats. Har nog aldrig under min tid upplevt att de fackliga representanterna satt stopp eller ens ifrågasatt några frågor, företaget har i mångt och mycket kunnat köra på så som dom behagat. Hur det kunde komma sig gjorde mig fundersam då, men enormt frustrerad nu när man ser i backspegeln. För innan jag själv blev drabbad visste jag inte att de mer eller mindre fick förhandla ”med sig själv” i allvarliga frågor utan att blanda in externa företrädare.
Citera
2020-03-13, 13:21
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Absolut, no hard feelings då jag förstår precis hur du menar.

Kruxet med detta är att jag ser en stor risk för JÄV.

Enl. facket Centralt så hade företrädare för facket Lokalt egen förhandlingsrätt. Dock vet jag att samtliga företrädare samt klubbordföranden själva sitter på bra poster inom företaget och har så gjort i närmare 40 år. Då jag själv varit anställd länge vet jag att strykning medhårs och även nepotism belönats. Har nog aldrig under min tid upplevt att de fackliga representanterna satt stopp eller ens ifrågasatt några frågor, företaget har i mångt och mycket kunnat köra på så som dom behagat. Hur det kunde komma sig gjorde mig fundersam då, men enormt frustrerad nu när man ser i backspegeln. För innan jag själv blev drabbad visste jag inte att de mer eller mindre fick förhandla ”med sig själv” i allvarliga frågor utan att blanda in externa företrädare.

Nepotism suger ju.. Men dom är ändå skyldiga att representera dig på ett schysst vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in