2020-03-13, 09:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenvarld
Men dessa symptom är ju vanligt förekommande varje år, för de flesta i detta avlånga land. Även kallad förkylning eller influensa. Stanna hemma, bädda ned dig och drick mycket vatten. Blir det värre gå till doktorn.
När ska folk lära sig att förkylning och influensa är två olika saker? En förkylning är inte alls lika jobbig som en influensa. Förkylningen är mera lite lätt feber eventuellt, rinnande näsa, lite ont i halsen och en del hosta.

Influensa däremot börjar snabbare, hög feber, ont i kroppen, torrhosta, man blir mycket mer svag och utslagen jämfört med förkylning. Större risk för komplikationer, som bihåleinflammation, halsfluss och lunginflammation.
Citera
2020-03-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
TACK! Ni lugnade verkligen ner mig ! Asså jag åt på en kines restaurang och det var kineser där så säkert de har familj som bor i wuhan och kanske varit där på semester. Jag har också slutat ligga med asiater av samma anledning för inte riskera bli smittad.

Annan fråga kan man gå runt med munskydd eller är det pinsamt? Har ni sett någon göra det i Sverige????

Kina har 80 000 smittade och en befolkning på 1,4 miljarder. Sverige 650 smittade och 10 miljoner (vi lär vara upp i närmare 1000 inom en vecka). Så kan man själv räkna ut var risken är störst man blir smittad.
Citera
2020-03-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Dödligheten är 3,4% enligt WHO. Extremt mycket högre för personer över 60år. Spanska sjukan hade en dödlighet på 1-2% och dödade uppskattningsvis 100 miljoner människor världen över och ca 30-40 tusen i Sverige. Det har inget med starkt psyke att göra din dumma idiot. Det här kommer bli en katastrof för efterblivna Sverige.

Om 100 miljoner människor dog och dödligheten var 1-2% så betyder det 5- 10 miljarder smittade. Räknar du med djur eller? På den tiden fanns det inte ens 2 miljarder människor på jorden.

Från wikipedia:
Citat:
It infected 500 million people around the world
Citat:
The death toll is estimated to have been anywhere from 17 million to 50 million, and possibly as high as 100 million

Alltså 17 - 100 miljoner dödsfall vilket ger en dödlighet på 3,4% - 20% och enligt dig själv så är det 20%. Så var kommer 1-2% ifrån?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
Senast redigerad av ethereum 2020-03-13 kl. 10:45.
Citera
2020-03-13, 10:30
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Min dotter har haft hög feber och hosta, jag har fått en rejäl hosta ner i lungorna och huvudvärk, ingen feber men varm i kroppen. Tror fan vi fått det. Men det finns väl inget att göra direkt. Bara att vara hemma eller hur?
En familjemedlem kommer hem från Indien på måndag och kommer inte träffa henne, hon har KOL.

De testar väl inte folk som inte behöver sjukhusvård ändå?
Ring in för säkerhetens skull.
Citera
2020-03-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Ring in för säkerhetens skull.

Jag tog kontakt med min doktor och hon sa att jag inte skulle belasta 1177, att bara de sjukaste testas ändå. Vila ta det lugnt och va hemma 14 dagar skrev hon.
Så hoppas min astma inte ställer till det
Citera
2020-03-13, 11:02
Medlem
tjallepetters avatar
Vaknade med ont i halsen idag.

Är jag rökt?
Citera
2020-03-13, 11:08
Medlem
RingInteSnutens avatar
Hej Hej,

Inte helt 100% på att jag pstar denna frågan rätt här, men vi har redan 10000 trådar om Corona och jag känner att jag inte vill skapa en till.

Hur hanterar man en partner som är sjukt orolig för Corona?

Tjejen är livrädd för Corona, hon är rädd för sig själv, rädd för mig, rädd för sina föräldrar, rädd för mina föräldrar, rädd för sina vänner... mm.. mm.

Visst Corona sprids som en löpeld, och enligt "experter" så kommer 60-80% av världes befolkning smittas, vilket får mig att känna lite som att gå och oroa sig är idiotiskt.
Nu vet jag att jag inte kan bete mig som jag skulle vilja för det skulle få henne att må ännu sämre, så jag ber om råd hur man ska hantera någon som går runt och oroar sig såpass att hon knappt kan leva..

Tacksam för all hjälp.
Citera
2020-03-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Dödligheten är 3,4% enligt WHO. Extremt mycket högre för personer över 60år. Spanska sjukan hade en dödlighet på 1-2% och dödade uppskattningsvis 100 miljoner människor världen över och ca 30-40 tusen i Sverige. Det har inget med starkt psyke att göra din dumma idiot. Det här kommer bli en katastrof för efterblivna Sverige.

Alltså. Sluta vara så rädd din jävla kärring.
OM du inte är i riskgruppen. Gå till riktiga källor på en gång och sluta läs vad AB skriver.

LYSSNA OCH LÄR;
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coronautbrottet-vara-%C3%B6ver-12532591
Citera
2020-03-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Hej Hej,

Inte helt 100% på att jag pstar denna frågan rätt här, men vi har redan 10000 trådar om Corona och jag känner att jag inte vill skapa en till.

Hur hanterar man en partner som är sjukt orolig för Corona?

Tjejen är livrädd för Corona, hon är rädd för sig själv, rädd för mig, rädd för sina föräldrar, rädd för mina föräldrar, rädd för sina vänner... mm.. mm.

Visst Corona sprids som en löpeld, och enligt "experter" så kommer 60-80% av världes befolkning smittas, vilket får mig att känna lite som att gå och oroa sig är idiotiskt.
Nu vet jag att jag inte kan bete mig som jag skulle vilja för det skulle få henne att må ännu sämre, så jag ber om råd hur man ska hantera någon som går runt och oroar sig såpass att hon knappt kan leva..

Tacksam för all hjälp.

Lyssna på din partner, verkar oerhört klokt att dra ner på kontakter för tillfället.
Citera
2020-03-13, 12:10
Medlem
Loveaffairs avatar
Halloj!

Är det någon som har koll på hur länge man brukar ligga sjuk i corona (eller brukar och brukar, men om de som blivit smittade varit sjuka i dagar eller veckor)? Har försökt söka runt lite men mest hittat om inkubationstiden. Jag är en ung tjej som varit sjuk i snart tre veckor. Är framförallt hängig och tung i huvudet (ingen feber). Känns som om det sitter i bihålorna. Nyser ibland och får ibland som "hostkväljningar", troligen pga astma. Det störsamma är att det inte går över... Får ingenting gjort utan ligger bara hemma.

Är varken nojig för att få eller att ha corona för egen del men undrar om jag ändå kanske ska testa mig? Symptomen är ju somsagt lindrigare hos unga och jag är övertygad om att det finns ett stort mörkertal i samhället. Dock oklart om man ens får testa sig i detta skitland.
Senast redigerad av Loveaffair 2020-03-13 kl. 12:14.
Citera
2020-03-13, 12:15
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Lyssna på din partner, verkar oerhört klokt att dra ner på kontakter för tillfället.

Självklart lyssnar jag, dock anser jag inte att mänskliga liv har något riktigt värde, det finns 7 miljarder människor, och utifall vi förlorar några miljoner är det bara possitivt för dom som är kvar.

Dock är detta inte poäng jag kan göra för henne då hon är lite känslig, därför jag bad om hjälp hur jag ska hantera hennes oro, så hon slipper stressa ihjäl sig.
Citera
2020-03-13, 12:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Självklart lyssnar jag, dock anser jag inte att mänskliga liv har något riktigt värde, det finns 7 miljarder människor, och utifall vi förlorar några miljoner är det bara possitivt för dom som är kvar.

Dock är detta inte poäng jag kan göra för henne då hon är lite känslig, därför jag bad om hjälp hur jag ska hantera hennes oro, så hon slipper stressa ihjäl sig.

Det enda du kan göra är att styra om hennes rädsla. T ex få henne att bli rädd för att träffas i huvudet av nedfallande rymdskrot eller liknande istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in