2020-03-13, 10:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Detta sa han alltså 8e februari:

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

Han är alltså epidemiolog på myndighet för folkhälsa! Varför agerar han inte primärt för skydda vår hälsa!? Varför agerar han som om han primärt vill skydda ekonomi och BNP? Det kan väl andra göra!? Jag fattar inte...
Därför att en ekonomisk kris är betydligt farligare än Coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det var ju ett preliminärt antagande som delades med många experter. Och vad har det haft för konsekvenser att han inte trodde det? Kina ljög ju om hur stor spridningen var. Den visade sig senare ha pågått i två månader.

Nej, det är bättre att lyssna på tyckare här på Flashback som inte har en jävla susning om vad de pratar om. Det är ganska självklart att det är en dålig idé att stänga skolor ur smittspårningssynpunkt när man väl läser på om det.

För det första ska en myndighet - och alla normala. människor i väst - utgå ifrån att man inte kommer att få veta sanningen från diktatorer. DET borde ha varit utgångspunkten och det borde vara utgångspunkten för all framtid.

Skulle någon tro att Nord-Korea berättade öppet hur det ligger till med Corona-smittfall?

Den som gör det är inte riktigt klok..

Och sen en annan synpunkt. Skolorna i Italien, Norge, Danmark (på måndag Finland) etc. hålls inte stängda för att kunna spåra smittan. Utan för att kunna bromsa och eventuellt rädda några liv i sjukhuskaoset..

Nu pratar man om "värsta fall" -kaoset: 60-80% av smittade. Sug på den karamellen.

Vi kommer inte att se kungafamiljen skaka hand om några gäster - inte heller kramkalas med några små söta ungar på någon skola i tjotahejti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ouch.. Det är du den fösta att nämna. Får vi verkligen hoppas
att det inte händer. Det har varit videos på att de bränt grisar.

Hittils har man bara pratat "pets".

Ja djur blir svårare å sätta i karantän .
Citera
2020-03-13, 10:54
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sluta citera mig, din jävel. Jag är inte ett dugg intresserad av dina ordlekar.

Pajas. Det är du som citerar mig. Jag bad inte om att få prata med dig. Så nu är det ordlekar att bry sig om de sjuka? Visst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har inte björnkoll på hur det ser ut på de italienska sjukhusen just nu, det har nog inte tidningarna heller, eftersom jag tippar att de inte gärna släpper in journalister. Men en viktig skillnad mellan Italien/Spanien (en annan Corona hotspot på gång) verkar vara att i Sverige är det självklart för de flesta att de tvättar händerna med tvål och vatten vid varje toalettbesök. I Italien och Spanien säger bara drygt hälften att de brukar göra detta varje gång (enligt en europeisk gallup om detta för några år sedan).

Har man varit på herrarnas i dessa länder vet man att en minoritet tvättar händerna. Jag brukar skälla på folk i Sverige om de snuskar ner genom att inte tvätta händerna innan de går ut från pissoaren. Det händer ganska sällan dock. En annan skillnad är att man inte har något förtroende för myndigheter och inte ringer in när de är sjuka.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det var ju ett preliminärt antagande som delades med många experter. Och vad har det haft för konsekvenser att han inte trodde det? Kina ljög ju om hur stor spridningen var. Den visade sig senare ha pågått i två månader.

Nej, det är bättre att lyssna på tyckare här på Flashback som inte har en jävla susning om vad de pratar om. Det är ganska självklart att det är en dålig idé att stänga skolor ur smittspårningssynpunkt när man väl läser på om det.

Tegnell-Minions dyker upp hela tiden. Hur många finns det?

Hittills är det ju så att flashbackare har förstått hur det här kommer utveckla sig ganska länge. Bara kolla bakåt så är det ju "experten" Tegnell som haft fel hela tiden.

Här har vi ingen "faktaresistens" utan kan faktiskt läsa vad andra myndigheter förmedlar. Finns en uppsjö med information o man kan säga att Tegnell har ju hela tiden haft en avvikande inställning.

Att du rapar upp det där med att stänga skolor skulle vara dåligt ur smittspårningssynpunkt visar hur dåligt insatt du är. Sverige har i praktiken slutat smittspåra pga att vi inte har testkit tillräckligt så det kan ju inte användas som argument längre. Nu gäller det att minska social kontakt. Där är det uppenbart att barn som kan klara sig själv under dagen ska vara hemma! Finns tex Microsoft teams, Google hangouts, webex mm som man kan använda för distansundervisning. För mindre barn är det ett svårare beslut. Men redan idag måste många barn ändå hem pga att de hostar o det är nolltolerans på symptom. Många av mina kollegor är hemma pga det.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag är också orolig för anhörigas skull. Det här verkar riskera att bli riktigt allvarligt.

Edit:

Och som många skrivit, våra svenska myndigheter tar det tyvärr inte på allvar.

Jo jag bryr mig inte ett skit för egen skull. Jag kommer nog palla med om jag får skiten. Men bryr mig om mina äldre t.ex mina föräldrar. De tickar på emot de 80 är en bit från det ännu fortfarande i tidig 70. Men jag vet ärligt inte om de kommer palla med dubbelsidig lunginflammation om det vill sig illa. Tillsammans mer fler äldre släktingar. Jag tror inte många av dom komma palla det.
Citera
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Missar jag något eller missförstår jag något med siffrorna men innebär inte det där en dödlighet på 6,7%???

- Alla diagnosticeras inte. Så cases kan va mkt högre
- Italien har mest gamlingar i hela Europa. Dessa dör lättast
Citera
2020-03-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att en ekonomisk kris är betydligt farligare än Coronaviruset.

Rädsla är största faran större än sjukdomen.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Instämmer..långt ifrån enbart gamlingar..En gammal bekant som flyttade till Luino för 2+ år sedan dog 42år gammal i sagarna. Har försökt få tag på hans fru för att få det bekräftat direkt från henne. Jag och denna person arbetade tillsammans innan han flyttade utomlands och gifte sig med en italienska.

Han efterlämnar 4 barn yngsta 9år. Så det är INTE enbart äldre.. det är rent skitsnack.
Äldre drabbas alltid hårdare vid den här typen av sjukdomar så det är inget unikt. Det unika är att så pass många yngre dör som vanligtvis överlever..
Det finns även döda mellan 10 och 20 likväl som mellan 20 och 30 eller 30-40

Min vän var inte rökare eller "sliten" på något sätt alls. Normal familjefar med kontorsjobb. Arnetade på pappersbruk här i Sverige. Bott i Luino norra Italien i runt 20 år.

Denna verklighet kommer de att vänta med att kommunicera ut. Så länge befolkningen tror att bara 80-åringar där så är samhället hanterbart. När det senare framkommer att man undanhålla väsentlig information så är myndighetsförtroendet dött för alltid.
Citera
Medlem
InteRoligts avatar
Den bästa artikeln som publicerats i Expressen om Corona hittills.

https://www.expressen.se/nyheter/--------/
Lite information om vad som sker eventuellt i maj och lite mer info jag inte tidigare hört nämnas...

(Översatt så Svenskar kan läsa också)
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww. expressen.se%2Fnyheter%2F--------%2F
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Detta är patetiskt att läsa. Så många av er här inne kommer att skämmas om en månad när allt detta lagt sig. Vilka jävla spån. Ni agerar som att folk dör till höger och vänster. Vart man än tittar ligger lig.
EN PERSON ÄR DÖD. ALLA SOM INTE DÖR---ÖVERLEVER ..DOH!

Inget fel i Sveriges agerande hittills. Viruset har extremt låg dödlighet på folk som inte redan är sjuka.
Läste att någon skrev Tegnell bör dömmas för folkmord. EN person har dött och Sverige har haft covid-19 i typ 3 veckor eller något. SKÄRP er.

Ponera att 500 personer dör totalt. Varav 85% lär vara över 80 år gamla. Sjukt sorgligt. Men kan ni ÄRLIGT rakryggat säga att det är värt att panikstänga skolor och bussar/tåg har ni antagligen låg IQ eller ingen förståelse för staten/samhällets nationalekonomi.

Sverige som land har agerat helt rätt. Att enskilda individer inte tar det ansvar dem behöver är inte Tegnells fel. Han håller huvudet kallt och jag hyllar honom. Vi har otroligt låg dödlighet hittills och den kommer förbli låg...
Håller helt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in