2020-03-13, 10:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Sverige bygger upp en industri av tester ingen vill ha, förutom vid ett tillfälle. Genialt.
Gissar på att Sveriges flum, så som rökförbud m.m. hjälper mer mot dödligheten än USA:s fettma.
Men vad är det för fel på dig, din giriga jävel? Börja jiddra om cigg och fetma utan att fatta att allt hänger ihop. Vi har noll beredskap så fort det uppstår en kris, kan man inte ta lite av detta fantastiska välstånd vi påstås ha och lägga lite på beredskap? Om du är allergisk mot lager för att det begränsar din kortsiktiga frihet kan man väl tänka sig att se över industrin så att den snabbt kan konverteras till att börja tillverka livsviktiga produkter om behov finns. Nu står vi med tomma händer och hoppas att omvärlden tycker synd om oss, hur bra gick det med massinvandringen? Det borde vara glasklart vid det här laget att alla länder ser över sin personliga situation först, man ska vara bra efterbliven om man tror att någon från ingenstans börjar regna testkit över Sverige.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
"The Joint Mission learned that
infected children have largely been identified through contact tracing in households of
adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in
which transmission occurred from a child to an adult."

Googla;
"Report of the WHO-China Joint Mission
on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)"

Sidan 11 (lyckas inte länka till pdfn)
"could not recall" är dock inte en trygg vetenskaplig grund att stå på.
Citera
Medlem
Skitjobb låter mig inte jobba hemifrån
Aja får se hur snacket går idag.

30 torskfileér i frysen och 40 soldatens ärtsoppa big pack ris och pasta och en massa annat smått och gott

Klarar mig 3 veckor.
Hade varit gött som fan sitta inne och övervaka detta

Nu lånar Riksbanken ut 500 miljarder
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, det är naturligtvis meningslöst att räkna antalet smittade, detta kan man bättre lista ut genom att ta kvoten från antalet döda och kritiska, man får då en mycket mer korrekt siffra.

Fast då vinner vi ju inte över Norge och Danmark på livestreamen! 😤
Citera
2020-03-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Folkhälsomyndigheten slutar räkna fall i hela landet.
Det är inte längre viktigt att veta hur många i Sverige som är smittade av coronaviruset, säger Folkhälsomyndigheten till Aftonbladet.

Någon mer än jag som reagerar på detta? WTF??!?!

Det är ju bara matte, addera ihop... eller ?

Statistik är ju jävligt viktigt. Är PK igång igen med att inte föra statistik över folk Lite på skämt men ändå allvar i meningen.
De kan föra statistik och få en bild av utbredningen utan räkna exakta antalet bekräftade fall.
Citera
Medlem
kredos avatar
"rädda börsen"Riksbanken trycker på sedelpressen vips 500 miljarder ut var finns "nödbromsen"rädda folket ligger och dammar i byrålådan eller hur Åsa-Nisse och Krysta-Madde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, det är min poäng. att det är naivt att ha en krisplanering där man förlitar sig på andra länder.

Alternativen i den ekonomi vi byggt upp dom senaste 30 åren finns inte dock. Vi har tom gått från att kunna förse oss själva med mat till att vara beroende av andra länder för den biten.
Citera
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Min äldre släkting med bakomliggande sjukdomsproblematik ligger på SÖS nyopererad där 140 kommit i kontakt med smittan.

Tegnell är en idiot. Han och alla dessa aningslösa experter har pissat svenska folket i nyllet. Hade inte samhällsapparaten varit så korrupt hade dessa parasiter stått inför rätta.

Allt kommer rasa. Inte pga av coronaviruset utan snarare år av vårdslös politik och felsatsningar. Dom har grävt hålet men vi får lägga oss i det.
Jag håller med ditt inlägg, men det är svenska folket som demokratiskt röstade fram dem. Du glömmer det.
Citera
2020-03-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Fattar inte din logik med att du skulle bli sjuk av att andra skiter i sina medmänniskor när du jobbar på sjukhus. Vill du att folk ska undvika att vårdas så du slipper bli sjuk?

Nej absolut inte! Med medmänniskor syftar jag på dom som jobbar sjuka, åker tåg sjuka och skickar sjuka barn till skolan. Att jag jobbar på sjukhus är redan en risk där av behöver jag inte all de andra riskerna
Citera
2020-03-13, 10:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Det kommer tyvärr inte hända med nuvarande styre. Och det gäller världen inte bara Sverige.
Vi går emot privatisering och effektivisering. Det innebär mindre lager mindre vårdplatser osv osv. Sånt kostar pengar.

Vi jobbar nu i ett flöde. Så länge leveranserna rullar har vi inga problem. Brytts dom dock är vi körda efter drygt 7 dagar.

Corona kommer inte lyckas med det men det ger oss en bra fingervisning om hur försvagade vi är.
Så är det. Varför ställer sig ingen frågan om det är rimligt att leva som vi gör om ekonomin riskerar att rasa så fort någon hostar två gånger i rad? Nog fan kan man ha ett robustare ekonomiskt system än denna sekundkapitalism där vissas girighet dikterar villkoren för en hel planet?
Citera
2020-03-13, 10:30
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Läkaren ger ju svaret själv på varför man agerar som man gör, det vill säga att man saknar beredskap och lager. Agerandet är alltså rimligt utifrån situationen, men själva situationen borde inte ha uppkommit från början. Det är detta som man ska kritisera, alltså att Sverige har gått från ett väl rustat land under Kalla kriget till ett utan ordentlig beredskap.

Ja sant, men kolla även detta:

”Något stämmer inte
Sjukhusläkarna Stockholms ordförande Andreas Fischer är förvånad över att man inte tidigare begränsade mötesfriheten eller satte folk som kom hem från till exempel Italien i karantän.

– Folkhälsomyndigheten har sänkt skyddsnivåerna på masker och sagt att en lägre skyddsnivå räcker nu, men det stämmer inte överens med de tidigare studier som finns. Jag vet inte vad de baserar detta på."

Kritiken många har mot detta är ju det otroligt slappa agerandet, man har tillåtit viruset sprida sig.
TROTTS att man vet att man inte har beredskapslager.

Att vi inte haft lager har jag vetat om i åratal, desto mera frågande blir man då när man inte använder sig av karantänsåtgärder eller "agerar överhuvudtaget."
Man är så seg på bollen att det inte är klokt.

Ok, vi saknar prylar desto viktigare att agera med de verktyg vi då har för att undvika total katastrof.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-13 kl. 10:33.
Citera
2020-03-13, 10:30
Medlem
Märks nåt av de som var på Mellot? Ingen ökning av fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in