2020-03-13, 09:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men då får man för sjutton ta och lösa problemet med att vårdpersonal behöver barnpassning om man stänger skolarna. Norge säger ju att de ska fixa det - och samtidgt skydda far- och morföräldrar. Varför klarar inte svenskar det? Är det för att svenskar är genompassiviserade i knoppen och ryggrad av Mello och Blondinbella!?

Dessutom borde man identifierat det här problemet för länge sedan och förberett någon slags plan. Om man stänger skolorna så kan t ex barn med föräldrar i kritiska stanna kvar i skolan och bli passade av lärarna på ett glest sätt. Synka med dagis och fritids. Så! Löst! Tog mig 10 sekunder av tankeverksamhet. Implementationen kommer ta lite längre tid men det är fullt görbart.

Fan vad det här landet är infekterat av fantasilösa passiviserade syltryggar! Och kanske särskilt på höga poster.

Redan i dag är det far och morföräldrar som drar ett tungt lass att passa sjuka barn. Ofta inte föräldrarna själva.
Dessa far och morföräldrar har betydligt fler förkylningar än den genomsnittlige pensionären. De ställer nog upp för sina barn även om de själva tillhör en riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Måste ju vara på bättringsvägen. Peaken var väl i tisdags?

Folk har ju precis börjat bli sjuka. Kommer bli värre och värre och sen när du tror att det inte kommer bli värre så blir det ännu värre
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Bra skrivet! Det är sånt här som måste synas mer i media, inte Tegnelljävelns flinande ansikte som säger att de har en strategi som kommer funka bäst. För mig är mannen inte en människa, han är en själlös psykopat som tillåter massivt nationellt självmord. Riktigt vidrigt hur man bara kan sitta på och se landet sjunka.

Folkhälsomyndigheten verkar ju vilja att även vårdpersonalen drabbas hårt.
Det är helt obegripligt hur dom håller på att laborera med människoliv på detta sätt.

Undra om det ens är lagligt att sänka skyddsnivåerna för sjukvårdspersonal som arbetar med en smitta som man inte vet allt om.

Folkhälsomyndigheten har sänkt skyddsnivåerna på masker och sagt att en lägre skyddsnivå räcker nu, men det stämmer inte överens med de tidigare studier som finns.

https://www.expressen.se/nyheter/ropet-inifran-varden-klarar-inte-stort-utbrott-/
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det går att stänga skolor i Frankrike, Danmark, Norge m.fl. länder så givetvis är det fullt möjligt att göra det även i Sverige.

Nej, men Sverige är ju så "speciellt" så det går ju inte för sig. Och offren ska sluta räknas. Vilket inte bara är en risk för oss utan för hela resten av världen. I alla länder räknas offren (de smittade) men Sverige ska ju vara landet annorlunda.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Att några friska skolungdomar blir smittade är inget problem. Problemet kommer när barn stannar hemma och föräldrarna måste vara hemma pga det. Föräldrar som jobbar inom vården behövs just inom vården inte hemma med barnen.
För det är HELT omöjligt att ordna barnomsorg för just dessa nyckelgrupper menar du? Typ, som man gör i alla andra länder som stänger skolor.
Citera
2020-03-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ja, där snackar vi otäckt scenario på riktigt. Folk tar samhällsfunktioner för givet och verkar tro det är bättre stänga ned all ekonomisk verksamhet.
Vården lär falla ihop oavsett förutom dom corona patienter man hinner ta hand om.
Räkna med att vård inte finns tillgänglig dom närmsta månaderna.
Citera
2020-03-13, 09:53
Medlem
Om jag fattat rätt ska det inte testas mera i Sverige om man inte är på väg till IVA, och inte heller rapporteras dödsfall. Någon som har pejl på hur corvid-19 beter sig i en död kropp - kan en Corona-död smitta de som hanterar kroppen? I så fall är väl att mörka detta att utsätta andra för fara - och därmed olagligt...? Tänker jag fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tack för kompletteringen.

Det fetade är det verkligen visat att barn sällan / inte smittar?

Vill man som politiker ta den risken att barn inte smitas när det finns någon pålitlig data förutom från Italien som säger stäng ner allt!

Är ett högt spel de spelar nu... tror de inte vågar spela det spelet mer än 2 timmar till. Alla är rädda för döden. Och att utsätta barn för fara säger ju lite om vilka psykopater som styr landet....
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Sverige med världens 4e största skattetryck. https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/

Var tar alla pengarna vägen? höga priser för ett dåligt ledarskap. Relevant fråga när det här är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
På den här kartan

https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures

fanns det ytterligare några länder. Bla. Ryssland och Indien såg jag.

Tackar. Indien har jag med på min lita redan, men det finns ett par länder där som jag har missat.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Imponerande jobb i Sydkorea.

Testat över 220 000 människor och nu fått koll på smittspridningen.

Detta hade vi behövt göra i Sverige, men jag börjar ju mer och mer luta åt er andra i tråden och hålla med om hur inkompetent ledning vi har med Tegnell i spetsen.

Jag får göra en pudel där och erkänna att många av er jag argumenterade mot hade rätt (Många hade fortfarande fel, men just i det anseendet hade ni verkligen rätt och jag verkligen fel)
Citera
Medlem
1 avliden på 687 (kända) fall i Sverige. En dödlighet på 0,15 procent. Riktigt ruskigt. Vad månde bliva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in