2020-03-13, 01:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Corona - The Rhythm of the Night
https://www.youtube.com/watch?v=u3ltZmI5LQw
Citera
2020-03-13, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tror du på allvar att det bara existerar ett fall där?
Nej. Däremot är det fortfarande officieööt den siffran dom förhåller sig till.
Citera
2020-03-13, 01:14
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Problemet är att många inte förstår begreppet eller allvaret med inkubationstiden. Om viruset var medvetet så blir man nästan lite imponerad.

Som jag nämnt tidigare så har det konstaterats genom undersökning i Kina att många som har dött , varit smittade i 30 dagar. Eller kanske t.o.m. längre.

Förvånar mig inte ett dugg!

Det är något otroligt lömskt med detta virus! Tycker det märks allt mer att det droppar upp fall som ingen kan koppla till någonting. Och det borde bero på att kontakt med smittad har skett såpass långt bak att ingen ens tänker på det.

Av samma anledning har jag länge menat att vi har många gånger så många smittade i Sverige redan som antalet konstaterade visar.
I skrivande stund tror jag det handlar om kanske runt 10.000 smittade.

Men statistiken hänger efter p.g.a inkubationstid, precis som du skriver. Folk fattar inte detta tyvärr.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, ingenting är uteslutet. Men faktum är att de vidtog kraftfulla åtgärder initialt och har rapporterat få fall.

Jag tror inte att det finns någon betydande anledning till att de skulle medvetet ha mörkat ett större utbrott i dessa länder. Det brukar ju visa sig ändå. Det handlar ju inte om totalitära stater som Kina eller Iran.

Ja, men då kan de ju faktiskt vara i exakt samma fas som Sverige är, rapporterar annorlunda, testar inte alla, och så länge man inte kan påvisa att så inte är fallet kan man inte heller dra slutsatsen att deras åtgärder har haft effekt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
https://www.who.int/gho/epidemic_diseases/cholera/situation_trends_case_fatality_ratio/en/

The case fatality rate (CFR) is a measure of the severity of a disease and is defined as the proportion of cases of a specified disease or condition which are fatal within a specified time.

Avslutade fall
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Alltså är viruset INTE farligt för friska människor.

DET ÄR INGET MÖRDARVIRUS SOM KOMMER DÖDA MÄNSKLIGHETEN.

Är man gammal och har underliggande sjukdom så är man i riskgrupp. Men man hade lika gärna kunnat dö av något annat det kommande året.

DET HÄR ÄR BLOWN OUT OF PROPORTION TILL MAX

Jag förstår vad du menar men din attityd gentemot gamla och sjuka människor är ganska motbjudande. Om vi får några fler dödsfall i Sverige så måste jag tyvärr säga att jag hoppas att det är anhöriga till dig som dör.
Citera
2020-03-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nja, väntar nog gärna med den slutsatsen, "senfärdighetens" väg kan kanske fungera, men det verkar skakigt med förberedelser både i myndigheter och vård, regering och andra funktioner....

Vi har en slimmad vårdapparat och bland annat därför är det extra viktigt att våra beslutsfattare agerar intelligent. Så vitt jag förstår så tar Folkhälsomyndigheten mycket kloka beslut. Dessa typer av frågeställningar har våra experter analyserat i åratal och det ska vi vara glada för.
Citera
2020-03-13, 01:15
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är i och för sig inte Kinas fel att Italien gjorde bort sig.

Finns det nån grund som ligger bakom att Italien drabbades så hårt? Jag menar, det är ändå Italien.
Citera
2020-03-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Avslutade fall

Nej, men det går räkna på det också men det ger minst lika skev bild av verkligheten, avslutade fall kan du först räkna på när epidemin är över.

Som jag sa tidigare båda sätten kommer konvergera till samma värde efter som det effektivt blir samma sak man räknar på när samtliga fall är avslutade.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du skrev: "-Sjukhus testar alla med luftvägs symptom för corona."
Er dette noe som ble innført på torsdag? Jeg har hørt om flere som ikke har fått testet seg de siste dagene.

Skrev en rättelse.., sedan beror det ju på om du har blivit inlagd med luftvägs problematik.

Vill inte gå in så mycket mer på detta. Men ting blir gjorda betydligt bättre vs. Sverige.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Finns det nån grund som ligger bakom att Italien drabbades så hårt? Jag menar, det är ändå Italien.

Italien är Europas rövhål. Vad förväntade du dig.
Citera
2020-03-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om det inte är dödsstöten för hela sjuklövern så får svenska folket precis vad det förtjänar - att bli pissade på och rövknullade i nödens stund. För gud nåde om du tar en spliff då och då, fuskar lite med skatten, klagar på invandringspolitiken osv i oändlighet. Räkna istället på vad förd invandringspolitik har kostat, tänk sedan om dessa pengar lagts på beredskapslager, militären, sjukvård, skola mm, där de borde lagts - hade vi varit i ett bättre läge då? Det är en retorisk fråga.

Nu är det inte p.g.a invandring som skola och sjukvård gått åt helvete dock. Inte ens resurserna vi lägger. Vi gick 112 miljarder pluss förra året. Vi kunde ha lagt allt det på sjukvården om vi velat men la inte en krona där utan det sparades (statsskulden som redan är låg). Tror du SD, KD och M ville lägga mer pengar än fyrklövern? Du vet hur höger/vänsterskalan fungerar va?

Nej, det är 20 år av privatiseringar och decentralisering som är problemet. En privatisering som dessutom sponsras med offentliga medel. Vi kan antagligen lägga hur jävla mycket pengar som helst på att subventionera privata företag inom vård och skola utan att få det att fungera. Vi behöver få tillbaka det system vi hade en gång i tiden och som var världsledande. Men inte många partier som vill det och definitivt inte högern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in